Kryssningsturism Gotland 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Vindkraft i Norrköpings kommun
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
In Europe's greenest city, even its power plant smells more like a sauna.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Behov av guider och reseledare
Ett tema om befolkningen i världen
Resmål och resvägar Val av transport.
Överbefolkning.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Förslag till rådgivning i olika faser av Greppa Näringen Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Turismens historia kapitel 2.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Tillsammans räddar vi liv
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Historik Kryssningar till och från Sverige sedan talet.
Val av transport till resmålet.
Resvägen som attraktion
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Hur långt åker man på en koskit?
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Ett tema om befolkningen i världen
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Hållbarhet och spelansvar
Landsbygdskommittén.
Välkomna! till årsmöte för Landa Vatten- Avlopp- Fiber-förening för Räkenskapsåret 2016.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Geografi Henrik Carlsson.
Roadshow USA 2017 Vi träffade representanter för 13 olika rederier

Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ulrika Persson-Fischier,
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Transport & handel.
Där idéer blir verklighet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Kryssningsturism Gotland 2018 Kryssningstrafiken växer snabbt i hela världen. Många uppskattar kombinationen med bekvämlighet ombord och ständigt nya resmål att utforska. Ökningen gäller många olika nationaliteter och målgrupper. Kryssningsturismen i Östersjön har nästan fyrdubblats under 2000-talet. Gotland har dock inte kunnat ta del av den ökade kryssningsturismen, mest på grund av att båtarna blir allt större och inte kan angöra den nuvarande hamnen. Varför byggs kryssningskajen? Vi vill bidra till att utveckla kryssningsturismen i Östersjön och med Gotlands som ett resmål. Vi samarbetar med CMP (Copenhagen Malmö Port) och ur deras perspektiv är det positivt att kunna erbjuda ytterligare en attraktiv destination. Den nya kajen gör att de större fartygen kan ligga fler timmar i Visby än vad som sker idag, vilket gör att turisterna kan spendera mer tid på turistattraktionerna runt omkring på ön. Varför byggs den i Visby? Världsarvet Visby är magneten som lockar till ön. Om kryssningskajen byggs i Visby är chansen god att ett stort antal fartyg angör kajen. Eftersom fartygen kan stanna vid kajen längre än idag, så ökar möjligheten för besöksnäringen på hela ön att ta del av turismen.

Den nya kryssningskajen En ny kaj byggs söder om nuvarande hamn. Kajen kan ta emot två fartyg upp till 320 meters längd 52 kryssningsfartyg med 57 652 passagerare besökte Gotland under 2014 Antalet kryssningsgäster beräknas öka till 150 000 kryssningsgäster inom några få år Vistelsetiden ökar till mellan sex och tio timmar

2016-06-13

Bygget Muddring av kajområdet klar 17 juni Utfyllnad av landområde pågår Granitleveranser från Oskarshamn Kassuner från Polen slutet av augusti Planerad öppning april 2018  Följer (nästan) plan

Infrastruktur Trafik Busstrafik Vägvisning och informationsskyltning Besöksplatser Utveckling av stadsmiljö Offentliga toaletter Drift, underhåll och renhållning

Mottagande Analys och nulägesinventering pågår Exportmognad, produktutveckling och värdskap  Gotland Cruise Network RG, CMP, IG, GFB huvudpartner GFB ”värd” värd för nätverket Stort engagemang från besöksnäringen Startade 20 april

Kryssningsindustrin 2014 Ca 240 kryssningsfartyg i världen Ca 50-60 rederier 6,4 miljoner européer–störst efter USA 5,8 miljoner resenärer till Europa för kryssning € 16,6 miljarder kryssningskonsumtion (globalt) 350 000 kryssningsrelaterade jobb Europa 2014 Sverige - € 228 miljoner 3 000 jobb i Sverige

Vad krävs för att vi ska lyckas? Kajen på plats – med behövlig infrastruktur Samsyn – förstå branschen, krav och förutsättningar Skapa samsyn och gott samarbete med CMP Se affärsmöjligheterna Offentliga och privata aktörer måste ha ett fungerande samarbete

Gotland Cruise Network - kraftsamling och uppstart 20 april! Inventera Internationalisera Producera Marknadsföra Samverka Skapa resultat – nå mål Tillväxt för hela Gotland

Hållbar kryssningsturism Miljöprövning och marinarkelogisk undersökning är gjord och bygget har tillstånd enligt miljöbalken Förberedelser för landansluten elkraft Miljölagstiftning från 2015 kräver bränsle med betydligt lägre svavelhalt än tidigare Kajen ansluts till reningsverket för att ta hand om fartygens avloppsvatten Slammet kan sedan användas i biogas- produktionen på Gotland Medveten besöksnäring med hållbara alternativ och inriktningar Miljöprövning och undersökningar Miljöprövning är gjord och bygget har tillstånd enligt miljöbalken. Hänsyn måste bland annat tas till öringbeståndet i Kopparsviksbäcken. En marinarkeologisk undersökning har också genomförts utan att några fynd har gjorts. Under september 2015 genomförs en geologisk undersökning för att kontrollera havsbottnen. Avloppsvatten - svartvatten Med en kryssningskaj ges förutsättningar att ta emot fartyg som annars passerar Gotland. Vi kan utan extra kostnad ta hand om svartvattnet och bidra till att avlasta Östersjön från ytterligare nedsmutsning. Kajen kommer att anslutas till reningsverket för att ta hand om fartygens avloppsvatten. Slammet kan sedan användas i biogasproduktionen på Gotland. Kapaciteten i Visby reningsverk är tillräcklig för att hantera fartygens svartvatten. Dock så krävs att vi bygger en extra utjämningsbassäng för att kunna ta emot en stor kvantitet på kort tid. Denna bassäng är under projektering och kommer att byggas vid avloppsreningsverket strax ovanför hamnen. I dagsläget finns inga krav på att kryssningsfartyg som framförs på internationellt vatten skall lämna svartvatten iland. Östersjön är ju som bekant till största delen internationellt vatten där IMO:s (International Maritime Organization) regelverk gäller. Hur fartyg ska kunna avkrävas att lämna sitt svartvatten i hamn diskuteras för närvarande på olika nivåer både nationellt och internationellt, bland annat inom IMO. Elanslutning En ny lagstiftning kräver att både kryssningskajen och linjetrafiken ska kunna anslutas till elnätet när fartygen ligger mer än en timme vid kaj. Vi kan idag inte anlägga en kabel för elanslutning av fartygen. Det finns flera anledningar till detta, bland annat finns det ingen standard för elanslutning av fartyg. Man arbetar med olika effekter, spänningar, frekvenser och anslutningsdon. Att kunna ansluta alla tänkbara varianter är idag orealistiskt speciellt med tanke på att cirka 10 procent av fartygen är utrustade för landanslutning. I samband med att kryssningskajen byggs kommer dock förberedelser att vidtas för att möjliggöra att i ett senare skede kunna tillhandahålla elkraft från land. Vilken miljöpåverkan har fartygen som angör Visby? Miljölagstiftning från 2015 kräver att fartyg som trafikerar Östersjön och delar av Nordsjön ska använda bränsle med betydligt lägre svavelhalt än tidigare.