IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet. Erik Wessman
Individens behov i centrum, IBIC Behovsinriktat och systematiskt arbetssätt med ett gemensamt språk, ICF för strukturerad dokumentation av individens behov, resurser, mål, resultat och måluppfyllelse
Var och hur kan individens behov, resurser, mål, resultat och måluppfyllelse hanteras ? Socialtjänstens övergripande process IBIC process Utreda Be-sluta Aktua-lisera Hantera ansökan eller begäran Inhämta uppgifter Bedöma behov Genomföra uppdrag Utforma uppdrag Överföra information om behov Planera genomförande Följa upp genomförande Genomföra insats Bedöma personkretstillhörighet Följa upp Bedöma resultat och kvalitet Hantera resultat Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017
Uppföljning utifrån IBIC Följa upp resultat Individnivå Gruppnivå Sammanställa uppgifter Systematiskt kvalitetsarbete Kunskapsbaserad socialtjänst Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017
Informationsspecifikation för IBIC Processmodeller Begreppsmodeller Informationsmodeller Innehåller modeller och beskrivningar. Ger stöd för att ställa krav på IT-system. Utgår från Nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk En informationsspecifikation är en del av underlaget för att kravställa it-system, men är inte en färdig kravspecifikation. Informationsspecifikationen för IBIC är en tillämpning av och utgår från NI och Nationellt fackspråk. Det innebär att vi har utgått från de övergripande modellerna i NI och där så är tillämpbart använder det nationella fackspråket, främst ICF. Centrala frågor: Vilken information ska ingå och vad styr? Vilken information behöver struktureras? Vilka avgränsningar behöver göras? En informationsspecifikation består av tre olika modeller process-, begrepps- och informations-modeller med tillhörande beskrivningar. Vilken verksamhet och vilka avgränsningar? Processmodell Vilka centrala begrepp och hur relaterar de till varandra? Begreppsmodell Vilka dokumentationskrav och hur ska de struktureras? Informationsmodell Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?
Begreppsmodell för processteget Genomföra uppdrag IBIC Begreppsmodell Beskriver de centrala begreppen som används i processen för IBIC och deras inbördes relationer. Finns fyra begreppsmodeller, för Utreda, Utforma uppdrag, Genomföra uppdrag och Följa upp. Exemplet ovan visar genomföra uppdrag. Längst till vänster, med streckad ram uppgifter som överförs från utredning och återanvänds hos utföraren som underlag för planeringen av genomförandet. Exempel delmål, som har en relation till sig själv då det kan behöva skapas flera versioner delmål över tid. Följa upp: standardiserad vy – att ansvaret för att följa upp är lika för både handläggare och utförare och att systemet behöver kunna hantera steget följa upp för både handläggare (nämnd) och utförare. Här representeras hela begreppsmodellen för processteget ”Följa upp” Begreppsbeskrivning som visar på relationen mellan IBIC begrepp och NI övergripande begrepp, ev. definition enligt SOS termbank, Beskrivning enligt IBIC och NI samt hur begreppet representeras i informationsmodellen. Notera att modellen varken visar ett arbetsflöde, användargränssnitt eller verksamhetsregler för dokumentation och informationsöverföring, utan är en entydig beskrivning av dokumentationsbehovet baserat på det som finns beskrivet i NI 2016:1. De begrepp som återanvänds direkt i samma individanpassade process har streckad ram för att visa att denna dokumentation inte skapas utan läses in och återanvänds. Den standardiserade vyn ”Följa upp” är en separat modell som beskrivs i begreppsmodellen för IBIC processteget ”Följa upp” och som kan användas av utföraren. För beskrivning av begreppen se tillhörande begreppsbeskrivning. Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?
Information strukturerad utifrån NI + Nationellt fackspråk Användargränssnitt Uppföljning IBIC Måluppfyllelse IBIC Visas upp som Dokumenterar Information strukturerad utifrån NI + Nationellt fackspråk Information i personakt Vilket stöd ger SOS? Vad ger informationsspecifikationen? Vad behöver göras lokalt? informationsutbyte Ny beställning till utförare Lokal verksamhets-uppföljning Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?
Vad ger/ger inte en informationsspecifikation för IBIC? Uppnå ändamålsenlig och strukturerad dokumentation inom ett avgränsat verksamhetsområde Ger inte stöd för alla uppgifter som behöver dokumenteras Främst för verksamhetsutvecklare och informatiker som ett stöd i arbetet med att strukturera och koda information Är inte en färdig kravställning Förutsätter att NI som helhet kravställs i systemet att ICF som helhet kravställs i systemet Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?
Att omsätta Informationsspecifikationen för anpassning eller kravställning av system Som användare behöver man ha kunskap om sin egen organisation, behörigheter till uppgifter och informationsflöden. Informationsspecifikationen anger information som hålls i systemet, inte hur det är tänkt att matas in, eller hur det skall presenteras på skärm eller i utskrift alternativt överföras. Anger inte heller vem som behöver ha behörighet till vilka uppgifter, eller ha möjlighet efter samtycke att få tillgång till uppgifter. Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017
Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se/individensbehovicentrumibic