IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
NI och V-TIM 2 V-TIMs anpassning till NI
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Inger Wejerfelt, SKL/Arkitekturledningen
Ann-Kristin Granberg Avdelningen för kunskapsstyrning
Disposition Processer Samba modellen Vad kan Samba användas till
AU Digital samverkan LO Process
Relationen mellan begrepp i Socialstyrelsens termbank och NI:s begreppsmodell Ett fackspråkligt begrepp med dess definition motsvaras av flera atomära.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationell Informationsstruktur
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Så här läser man begreppsdiagrammet
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Nationellt fackspråk för vård och omsorg Den svenska översättningen av Snomed CT Karin Ahlzén.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Treserva Användarföreningen
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Mappning mellan SPOR och Nationellt fackspråk Stockholm, den 24 oktober 2014.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Välkomna !.
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Utvärdering Socialfonden
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Nätverksträff för deltagare i NKR
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Användarinstruktioner Vårdochinsats.se
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet. Erik Wessman

Individens behov i centrum, IBIC Behovsinriktat och systematiskt arbetssätt med ett gemensamt språk, ICF för strukturerad dokumentation av individens behov, resurser, mål, resultat och måluppfyllelse

Var och hur kan individens behov, resurser, mål, resultat och måluppfyllelse hanteras ? Socialtjänstens övergripande process IBIC process Utreda Be-sluta Aktua-lisera Hantera ansökan eller begäran Inhämta uppgifter Bedöma behov Genomföra uppdrag Utforma uppdrag Överföra information om behov Planera genomförande Följa upp genomförande Genomföra insats Bedöma personkretstillhörighet Följa upp Bedöma resultat och kvalitet Hantera resultat Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017

Uppföljning utifrån IBIC Följa upp resultat Individnivå Gruppnivå Sammanställa uppgifter Systematiskt kvalitetsarbete Kunskapsbaserad socialtjänst Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017

Informationsspecifikation för IBIC Processmodeller Begreppsmodeller Informationsmodeller Innehåller modeller och beskrivningar. Ger stöd för att ställa krav på IT-system. Utgår från Nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk En informationsspecifikation är en del av underlaget för att kravställa it-system, men är inte en färdig kravspecifikation. Informationsspecifikationen för IBIC är en tillämpning av och utgår från NI och Nationellt fackspråk. Det innebär att vi har utgått från de övergripande modellerna i NI och där så är tillämpbart använder det nationella fackspråket, främst ICF. Centrala frågor: Vilken information ska ingå och vad styr? Vilken information behöver struktureras? Vilka avgränsningar behöver göras? En informationsspecifikation består av tre olika modeller process-, begrepps- och informations-modeller med tillhörande beskrivningar. Vilken verksamhet och vilka avgränsningar? Processmodell Vilka centrala begrepp och hur relaterar de till varandra? Begreppsmodell Vilka dokumentationskrav och hur ska de struktureras? Informationsmodell Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?

Begreppsmodell för processteget Genomföra uppdrag IBIC Begreppsmodell Beskriver de centrala begreppen som används i processen för IBIC och deras inbördes relationer. Finns fyra begreppsmodeller, för Utreda, Utforma uppdrag, Genomföra uppdrag och Följa upp. Exemplet ovan visar genomföra uppdrag. Längst till vänster, med streckad ram uppgifter som överförs från utredning och återanvänds hos utföraren som underlag för planeringen av genomförandet. Exempel delmål, som har en relation till sig själv då det kan behöva skapas flera versioner delmål över tid. Följa upp: standardiserad vy – att ansvaret för att följa upp är lika för både handläggare och utförare och att systemet behöver kunna hantera steget följa upp för både handläggare (nämnd) och utförare. Här representeras hela begreppsmodellen för processteget ”Följa upp” Begreppsbeskrivning som visar på relationen mellan IBIC begrepp och NI övergripande begrepp, ev. definition enligt SOS termbank, Beskrivning enligt IBIC och NI samt hur begreppet representeras i informationsmodellen. Notera att modellen varken visar ett arbetsflöde, användargränssnitt eller verksamhetsregler för dokumentation och informationsöverföring, utan är en entydig beskrivning av dokumentationsbehovet baserat på det som finns beskrivet i NI 2016:1. De begrepp som återanvänds direkt i samma individanpassade process har streckad ram för att visa att denna dokumentation inte skapas utan läses in och återanvänds. Den standardiserade vyn ”Följa upp” är en separat modell som beskrivs i begreppsmodellen för IBIC processteget ”Följa upp” och som kan användas av utföraren. För beskrivning av begreppen se tillhörande begreppsbeskrivning. Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?

Information strukturerad utifrån NI + Nationellt fackspråk Användargränssnitt Uppföljning IBIC Måluppfyllelse IBIC Visas upp som Dokumenterar Information strukturerad utifrån NI + Nationellt fackspråk Information i personakt Vilket stöd ger SOS? Vad ger informationsspecifikationen? Vad behöver göras lokalt? informationsutbyte Ny beställning till utförare Lokal verksamhets-uppföljning Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?

Vad ger/ger inte en informationsspecifikation för IBIC? Uppnå ändamålsenlig och strukturerad dokumentation inom ett avgränsat verksamhetsområde Ger inte stöd för alla uppgifter som behöver dokumenteras Främst för verksamhetsutvecklare och informatiker som ett stöd i arbetet med att strukturera och koda information Är inte en färdig kravställning Förutsätter att NI som helhet kravställs i systemet att ICF som helhet kravställs i systemet Hur är dokumentationen strukturerad och kodad i IBIC?

Att omsätta Informationsspecifikationen för anpassning eller kravställning av system Som användare behöver man ha kunskap om sin egen organisation, behörigheter till uppgifter och informationsflöden. Informationsspecifikationen anger information som hålls i systemet, inte hur det är tänkt att matas in, eller hur det skall presenteras på skärm eller i utskrift alternativt överföras. Anger inte heller vem som behöver ha behörighet till vilka uppgifter, eller ha möjlighet efter samtycke att få tillgång till uppgifter. Individens behov i centrum - Funktionshinder i tiden 2017

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se/individensbehovicentrumibic