Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Advertisements

Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Hur kan vi förstå begreppet?
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Sv Den som söker antagningsstatistik skall finna - men var? Torbjörn Lindquist.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Utvärdering av utbildning på forskarnivå www. uka
Kvalitet i särskilt boende
Skolinspektionen i Almedalen 2017
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Välkommen till studentdagen 2016
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Utvärdering Socialfonden
Kvalitetssäkring.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Utvärdering forskarutbildning Upptaktsmöte 10 april 2018 Välkomna!
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Välkomna till upptaktsmöte Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete Finlandshuset, 13 september 2018 Hälsa alla välkomna, även deltagarna.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
utbildning på forskarnivå Fall 2 – Läser mot licentiatexamen
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Kunskapsmiljöer Linné
Lönesamtal och bedömningsområden
Anders Vestin Klara Nordström
Klara Nordström Anders Vestin
Utbildning på forskarnivå Fall 3 - Läser mot doktorsexamen har tidigare läst mot licentiatexamen vid det egna lärosätet inom samma ämne Anders Vestin.
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Studier på forskarnivå Fall 1 – Läser mot doktorsexamen
Anders Vestin Klara Nordström
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning

Fyra komponenter Examenstillståndsprövningar Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete – alla Utbildningsutvärderingar – ett urval Tematiska utvärderingar

Studentperspektiv: Medverkan i bedömargrupper och intervjuer, Utsedda av studentorganisation, Studentinlaga i lärosätesgranskningar, Integrerat + sammanfattande bedömning i yttrandet. Arbetslivets perspektiv: Lärosätenas former för samarbete kan variera. Medverkan i bedömargruppen + intervjuer? Integrerat + sammanfattande bedömning i yttrandet. Jämställdhetsperspektiv: Integrerat i lärosätenas kval arbetet + i utbildningens utformning. Integrerat + sammanfattande bedömning.

Kvalitetssäkringssystem för högre utbildning Aspekterna är gemensamma men olika tonvikt beroende på komponent. Handlar om flexibilitet i systemet och att använda resurser klokt. Inte dubblera. Examenstillståndsprövningar fokus på förutsättningar och genomförande för den enskilda utbildningen UU – fokuserar på genomförande och faktiska resultat och hur utbildningen följs upp och utvecklas.

UKÄs arbetssätt Hela UKÄs verksamhet. Tillsyn, officiell statistik (genomströmning, etablering) mm. Tvågradig bedömningsskala. Yttrandena ger återkoppling: utvecklingsområden + goda exempel.

UKÄs arbetssätt En sammanvägd bedömning av underlagen. Delning av bedömargruppens yttrande. Examenstillstånd kan återkallas.

Utbildningsutvärderingar Kontrollera utbildningarnas resultat, dvs. att de uppfyller kraven i HL, HF och ESG. Bidra till kvalitetsutveckling. UKÄ utvärderar ett urval av utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Självvärdering Slumpmässigt urval självständiga arbeten/ISP Andra underlag, t.ex. statistik som UKÄ tar fram Två gradig bedömningsskala Lagkrav – hög kvalitet. Två gradig skala har förordats i UKÄs inhämtande av synpunkter samt i lärosätenas remissvar till Udep. Yttrandena ger återkoppling. Goda exempel

Utvärdering av utbildning på forskarnivå Följande urvalsprinciper har i möjligaste mån använts: Alla lärosäten som erbjuder utbildning på forskarnivå utvärderas med avseende på minst en utbildning. Minst en utbildning från vart och ett av de sju forskningsämnesområdena (se ovan) som ett lärosäte erbjuder utbildning på forskarnivå inom utvärderas. Alla utbildningar inom utvalda forskningsämnesgrupper och forskningsämnen utvärderas för att möjliggöra en nationell lägesbild.

Urval 2017 Forskningsämnesområde Forskningsämne Naturvetenskap 102 01 Datavetenskap (datalogi) Teknik  205 04 Textil-, gummi och polymermaterial   207 02 Energisystem Lantbruksvetenskap 403 04 Annan veterinärmedicin Samhällsvetenskap 501 01 Psykologi 501 02 Tillämpad psykologi 502 01 Nationalekonomi 503 01 Pedagogik Humaniora 601 01 Historia 601 02 Teknikhistoria 603 02 Etik 603 04 Religionshistoria Konst 604 05 Arkitektur 604 07 Konstvetenskap

ISP Ett slumpmässigt urval av individuella studieplaner kommer att granskas för varje utbildning. maximalt 16 individuella studieplaner per utbildning kan ingå HF: ISP ska - upprättas för varje doktorand - innehålla högskolans åtaganden visavi doktoranden - innehålla doktorandens åtaganden visavi högskolan - innehålla en tidplan för doktorandens utbildning - regelbundet följas upp och efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare ändras av högskolan i den utsträckning som behövs. Ger information om kvalitetssäkringsarbetet och hur progression och måluppfyllelse säkras i utbildningarna

Definition forskningsområde Bred kunskap och förståelse inom forskningsområdet ska förstås som bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet bredd inom forskarutbildningsämnet bedöms utifrån lärosätets egen beskrivning av detsamma i den allmänna studieplanen. UKÄs utvärderingar av forskarutbildning utgår från forskarutbildningsämnen I Högskoleförordningen omnämns forskningsområde istället för forskarutbildningsämne i samband med det mål som rör kunskap och förståelse, bl a i formuleringen ”bred kunskap och förståelse inom forskningsområdet”. Då det inte finns någon tydlig definition av vad begreppet forskningsområde i detta fall avser har UKÄ valt att fastställa att bredd inom forskningsområdet ska förstås som bredd inom forskarutbildningsämnet. Detta medför att i sin tur att bredd inom forskarutbildningsämnet i utvärdering av forskarutbildning bör bedömas utifrån lärosätets egen beskrivning av detsamma i den allmänna studieplanen.

Det här gör vi nu Kartläggning av forskarutbildningsämnen klar Vägledning skrivs Planering av ordförandemöten, upptakter, bedömarmöten mm Varje projektledare - rekryterar bedömare - gör tidsplan inkl. datum för intervjuer

Aktuella frågor Gränsdragningsproblematik Vanligast Forskarutbildningsämnet del av en bredare forskarutbildning Forskarutbildningsämnet kodat ”för brett” Forskarutbildningsämnet kodat på annat sätt än vad som är gängse Hur lärosätena valt att koda sina doktorander har ibland skiljt sig åt. UKÄ ger inga rekommendationer rörande kodning …men, har noterat att det skulle vara bra om lärosätena ser över sin kodning eftersom den också ligger till grund för nationell statistik

Aktuella frågor Utbildningar utan registrerade doktorander De ska inte utvärderas om där inte funnits några registrerade doktorander på 2 år, d v s den sista doktoranden ska ha försvunnit ur LADOK för mer än två år sen.

Tidplan Hösten 2016 Rekrytering av bedömare pågår 8 november - vägledning beslutas 15 november – webbmöte ordförandemöten

Tidsplan Upptakter pedagogik 9 december kl. 13-17 psykologi, tillämpad psykologi, konstvetenskap och arkitektur 12 december kl. 13-17 nationalekonomi, annan veterinärmedicin 13 december kl. 13-17 datavetenskap, textil-, gummi och polymermaterial, energisystem 14 december kl. 13-17 historia, teknikhistoria, etik, religionshistoria 16 december kl. 13-17

Preliminär tidsplan 12,5v efter upptakt – lärosätet SV Våren 2017 – bedömarmöten och läsning underlag Sommaren 2017 – yttrandeskrivande September 2017 – intervjuer Höst 2017 – intern process och delning av yttrande UK-beslut – t o m mars 2018 OBS! preliminärt Tidsplan läggs upp separat per projekt och påverkas av projektens storlek