Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss
Relationen mellan akademin och det civila samhället Diskussionsfråga….? Var ser vi att de stora utmaningarna finns? ’Tredje uppgiften’ Ökande krav på akademin att vara ’samhällsrelevant’ Engagemang ’inifrån’ akademin Större fokus på det civila samhällets organisationer (’governance’) Utmaningar? fredrik.bjork@mah.se
Penta Helix- innovationsmodell [länk]
Responsible Research & Innovation, RRI [LÄNK] Att involvera samhället i forskning och innovation tidigt i processerna för att resultaten ska stämma överens med samhällets värderingar Ett paraplybegrepp som knyter ihop olika aspekter av relationerna mellan samhälle, forskning och innovation: samverkan, öppen tillgång, jämställdhet, formell och informell naturvetenskaplig utbildning, etik och politisk styrning En tvärgående och övergripande fråga i Horisont 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation 2014–2020 RRI – betyder olika saker ??
Nätverket Intresseorganisation idéburen sektor Sektorsövergripande samverkan
Malmö högskola och innovation Högskolans (Universitetets) fokus: samhällsutmaningar Forskningsprojekt/ forskningssamarbeten med innovationsinriktning (ex Mistra Urban Futures-nod); samverkansprojekt (ex Social innovation Skåne) Tvärvetenskapliga/högskoleövergripande forskarnätverk Utbildningen: Innovationsprojekt; projektkurser etc. (grund & avancerad nivå; svenska och internationella program ex. ”Leadership for sustainability”) Innovationsplattformar (ex. Open Lab – biofilmer) STORM: högskoleövergripande innovationsarena/nod
Science shops - bakgrund Nederländerna 1970t Miljöområdet (naturvetenskap) Bistå civilsamhället (lokala miljögrupper) med forskning för att påverka offentliga aktörer och företag Från början byggde det på frivillighet – studenter, doktorander, juniora forskare Grundläggande principer – ömsesidighet, öppenhet, tillgänglighet
Utvecklingen av science shops Breddats från naturvetenskap Spridits globalt (Living knowledge network) Fastare institutionella former – ofta kopplade till universitet Tyskland – fristående organisationer Finansiering – ofta grundfinansiering från universitetens ordinarie budget + projektmedel ”Responsible research and innovation” (EU)
Research shop, University of Guelph (CAN) http://www.cesinstitute.ca ’Community engaged scholarship institute’ Gränsytan mellan innovation, forskning och lärande Stort fokus på att undersöka och utveckla forskningsansatserna Nätverk av doktorander, starkt stöd av forskningsansvarig vice-rektor Även SMEs, offentliga aktörer – men ett ”community”-perspektiv (lokalsamhället, medborgarintresse)
Science shop at Adam Mickiewicz University, Poznan Webplattform Workshops Tvärvetenskaplig arbetsgrupp Mobiliserar studenter
SIS process – ’pop-up science shop’ 13 februari - Kick-off; frågeställningar och utmaningar utvecklas 27 mars – Befintlig/pågående forskning alt nya forskningsidéer 15 maj – Stöd i implementering av kunskap eller utveckling av nya projekt Fortsättning? Hur tycker ni att? Vad ser ni som viktigt?
Erfarenheter från uppstarten Hur såg det ut? Befintlig forskning Återkommande frågor ”Egna” frågor Konkreta projektidéer I gränslandet mellan forskning och innovation Befintlig forskning -> kontaktat forskare; ”ont om tid” (hur tillgängliggör vi…)
Utmaningar Resurser (tid & pengar) Långsiktighet, uthållighet Kunskap och förståelse (ömsesidig)