Kommunikationsplanering lisa.adolphsson@sll.se Stöd och behandling Kommunikationsplanering lisa.adolphsson@sll.se
Välkommen! Presentera oss Nuläge
Era förväntningar Stöd med kommunikationsplanering Erfarenhetsutbyte och inspiration från andra Resursplanering
Syfte med workshop 2 för kommunikatörerna Samla alla funktioner nationellt och regionalt för att fånga in fakta, erfarenhet och förståelse för analys och kommunikationsplanering Använda andra kommunikatörer som bollplank och för erfarenhetsutbyte Sätta grunden för den regionala kommunikationsplanen! Underlätta fortsatt kontakt, utbyte och stöd under införandet
Workshop dag 1 Var står landstingen i införandeprojektet i grupp 2 idag? Landstingen berättar kl 10-12 Påverkar detta din kommunikationsplanering? Kommunikationsplanering i Mandelblom kl. 11-12 Vad är Stöd och behandling? Syfte med kommunikationen Roller, målgrupper och intressenter Lunch Kommunikationsplanering kl. 13-15 Kommunikationsmål Strategi för att nå dit Normkritiskt tänkande och tillgänglighet kl. 15-16 Från idé till implementering och konceptutveckling kl. 16-18 Middag
Workshop dag 2 Att bedriva Stöd- eller behandlingsprogram kl. 9-12 Får du idéer till kommunikationsaktiviteter? Behöver du revidera det som du tänkte igår? Riskanalys kl. 13-14 i Mandelblom Vilken risk-/kriskommunikation behöver ni vara förbedda på? Kommunikationsplanering kl. 14-15 i Mandelblom Kommunikationsbehov Aktivitetslista Vad kan göras nationellt? Hur kan ni stödjas? Uppgift till nästa gång Skriva en kommunikationsplan Webbinarium? Önskemål inför workshop 3? Gemensam avslutning och eget arbete
Vad är Stöd och behandling?
http://www.inera.se/TJANSTER--PROJEKT/Stod-och-behandling/ https://vimeo.com/stodochbehandling/roller
Syfte med kommunikationen, grupp 2: Gotland: Intern målgrupp (verksamhet) ge samtliga en samlad bild av vad Stöd och behandling är och möjligheterna ”verksamhets-huret” VGR: gå ut och pratas av någon som har förtroende Skåne: Skapa en helhetsbild för projektgruppen och internt. Bra material, olika och anpassat efter målgrupper i olika former. Tidsperspektiv och processplan (möjlighet att revidera) Halland: internfokus nu. Hålla ihop helheten. Hålla fast vid 1177 Vårdguiden. Blekinge: Olika faser: väcka intresse Risk att bagatellisera innebörden gentemot professionen. Ha respekt för att det handlar om verksamhetsförändring
Syfte med kommunikationen, grupp 1: Skapa en förståelse och engagemang för vad Stöd och behandling är och vilka framtidsmöjligheter och konsekvenser den ger för både verksamhet och medborgare Skapa förståelse och engagemang för att använda Stöd och behandling Kunskap om nyttan kring Stöd och behandling Öka patientmedverkan Ta hjälp av piloterfarenhet i kommunikationen Farhågor kring ny IT-lösning, utmaning
Målgrupper/intressenter Kommunikationsmål Beslutsfattare/politiker Chefer på olika nivåer Vårdpersonal Behandlare/professionen Patienter Admin för e-tjänster Kommunikatörer 1177 Vårdguiden-medarbetare Roller i Stöd och behandling Strateger/verksamhetsutvecklare Chefsläkargrupp Medicinsk sektorgrupp Medicinskt ansvarig läkare (PV) Medborgare Universitet/högskola Kommuner AF/FK Andra landsting Andra länder Skolhälsovården Läkemedelskommitté/FM-råd Medicinskt ansvarig SSK (SÄBO/kommuner) Beslutsfattare/Politiker Veta: nationell satsning, kraven uppfylls, målet, möjligheter, nytta, kostnadseffektivitet Känna: trygghet, naturlig utveckling av vårdutbudet, känna engagemang Göra: vara ambassadörer, finansiera, stödja Chefer Veta: se ovan + nyttan tillgänglighet och kvalitet i utbud; Känna: nyfikenhet och vilja implementera Göra: söka mer info, ta kontakt, föra vidare Vårdpersonal Veta: Kännedom om Stöd och behandling Känna: positivt Göra: tipsa etc. Behandlare/profefssionen Veta: Stor kunskap om sin behandling Känna: professionalism, stolthet Göra: Bidra till vidareutveckling, vara ambassadör Patienter Veta: Vad innebär det? Kunskap om behandlingarna Känna. Nyfikenhet , tillit Göra: Vilja pröva, hänvisa patienter Admin för e-tjänster Kommunikatörer 1177 Vårdguiden-medarbetare Roller i Stöd och behandling Strateger Veta: se beslutsfattare Känna: se beslutsfattare Göra: Jobba fram strategi och påverka beslutsfattare Chefsläkargrupp Medicinsk sektorgrupp Medicinsk ansvarig läkare
Målgrupper/intressenter Kommunikationsmål Allmänläkare/psykologer Divisionsledning Landstingsledning Nämnder och styrelser Politiker Vårdsystem Servicedesk Sjukvårdsrådgivningen KBT-rehabkoordinatorer Patientföreningar Patienter/anhöriga Veta – vad är Stöd och behandling Känna – kommer till nytta Göra – erbjuda lämpliga patienter Känna till Förstå och engagera sig Känna till och kunna ge stöd Veta att det finns, hur man loggar in, praktisk info
Strategi för att nå dit? Grupp 2: Strateger – fysiskt möte, dialog, exempel från piloter, väl förberedda möten, visa nyttan kopplat till behovet. Komplement och vidareutveckling av det befintliga utbudet. Beslutsfattare – se ovan + använda strategerna
Strategi för att nå dit? Grupp 1: Allmänläkare/psykologer; Förankring, stöd i ledningen, ev. spara resurser Fysiska, mindre möten Dialog, 2-vägs Använda tidigare erfarenheter, goda exempel, ”ambassadörer” Generöst med utbildning Divisionsledning; landstingsledning; Nämnder och styrelser; Politiker Ett bra utbud Kvalitet, patienten i fokus, patientlagen Tillgänglighet Stimulansmedel? Vårdsystem; Servicedesk; Sjukvårdsrådgivningen; KBT-rehabkoordinatorer Använda linjen Etablerade kanaler Riktad information Utbildning – (Sjukvårdsrådgivningen nationellt eller regionalt? Kunskap om regionala variationer) Patientföreningar Patienter/anhöriga/invånare Media Alla e-tjänster Verksamheterna först redo och rustade viktigt med tajmingen! (Material till patienterna)
Tankar och reflektioner från att bedriva Stöd och behandling i praktiken och landstingen berättar
Riskanalys, noteringar Utgår från SKL:s dokument Riskanalys och händelseanalys. Reviderad 2015 och tar med patienter mycket mer i arbetet pga. nya patientlagen. Bruksanvisningen för Stöd och behandling är mycket nyttig att börja med som läsning. Den ligger på inera.se Analysområdet eller analysområden avgränsa. Kopplat till tjänsteresa, riskanalys, analys av kommunikationsbehov …
Idéer på aktiviteter, Grupp 2: Avgränsa projektet/kommunikationen Segmentera målgrupperna Hitta viktiga, intresserade ambassadörer Identifiera nätverk/forum som vi kan gå via Egen projektplats? Frågor & svar (FAQ) dokument för att svara konsekvent på frågor Skapa intresse hos pot. behandlare – fysiska möten Kartlägga befintliga möten & boka in sig på möten Temadag/-möte Vem ska ansvara för kommunikationsplanen? Marknadsföringsfilm (nationellt) Kommunicera mot invånare – skapa intresse med rätt tajming Skapa möjlighet att kontakta projektet
Idéer på aktiviteter, grupp 1: Möten: div.ledning, ledning – beslutsunderlag; följa upp med tillfälle att ställa frågor Projektplats Hitta naturliga möten, kartlägga dem för att nå läkare/psykologer Gå via nätverk Frågor & svar-listor till cheferna Möjlighet att skicka in frågor till projektgruppen
Att jobba vidare med: Kommunikationsbehov – vad behöver de veta? Målgrupp/intressent Budskap Aktivitet
Gemensamma behov – vad kan vi stötta med nationellt? Samlat på inera.se: Film om Stöd och behandling, en introduktion Film om rollerna och processen Alla presentationer från workshops Manualer och checklistor Projektinfo och nyhetsbrev Kontaktuppgifter till oss nationellt Sprintdemo-filmer Pdf-fil för utskrift av informationsblad Projektplats för interaktivitet och delning En broschyr i redigerbar fil med gemensam info och plats för regional info. Levereras vecka 47 av Lisa Planerar en ”inspirationsfilm” för att använda mot verksamheterna 2017.
Uppgift inför nästa workshop Kommunikationsplan för din region Webbinarium med avstämning och möjlighet till frågor och diskussion Lisa: Skickar denna powerpointpresentation Mall för kommunikationsplan i Word Lägger till era namn för nyhetsbrev Tar med sig att ni är intresserade av kommunikatörsnätverk i 1177 Vårdguidens regi (om e-hälsorelaterad kommunikation) Försöker ta reda på mer om nyttoeffekter