Hemsjukvårdsreformen i Östergötland Den 20 januari 2014 övertog kommunerna huvudansvaret för hemsjukvården. Ansvaret inkluderar: Somatisk hemsjukvård Psykiatrisk hemsjukvård Rehabiliterande hemsjukvård/rehabilitering i hemmet Kostnadsansvar för nästan alla hjälpmedel
Syfte med hemsjukvårdsreformen i Östergötland Att öka patient- och samhällsnyttan genom att skapa förutsättningar för sammanhållen vård och omsorg i ordinärt boende Förväntade effekter: • En huvudman ger samordningsvinster som leder till bättre helhetssyn och kontinuitet i den vård och omsorg som tillhandahålls i hemmet • Kommunen (eller dennes utövare) kan identifiera behov i ett tidigt skede och påverka behovsutvecklingen genom riktade insatser Ca 75% av hemsjukvårdspat har hemtjänstinsatser, personlig omvårdnad Fler patienter kommer kunna vårdas i hemmet och kommer ha både behov av omsorgsinsatser och sjukvård Vi blir äldre, sjukvården utvecklas ständigt, vårdtider blir kortare hemsjukvården blir mer avancerad- utskrivning fr sjukhus måste bli säker För att ge förutsättningar till bra samverkan mellan hemtjänst/hemsjukvård, kollegor i SÄBO valde vi att förlägga era expeditioner på servicehusen.
Den nya ansvarsfördelningen mellan landsting och kommun Tröskelprincip ”Personer som har behov av hälso- och sjukvårdsinsatser i hemmet får hälso- och sjukvårdsinsatser av kommunerna. Personer som kan ta sig till vårdcentraler/mottagningar får hälso- och sjukvårdsinsatser från landstinget.” Undantag kan göras då personens sjukdom eller funktionsnedsättning motiverar det. Den enskildes vård-/rehabiliteringsplan är styrande för ansvarsfördelningen mellan sjukvårdshuvudmännen. Tolkningsföreträde har den sjukvårdshuvudman som initierar vård i hemmet. Exempelsamling i Praktiska anvisningar tydliggör ansvarsfördelning och bevekelsegrunder för undantag i särskilda fall. Patientnytta och patientsäkerhet ska alltid vägleda våra ställningstaganden. Patientcentrerad vård.Resursbrist, organisation? Nej Vad innebär ”tolkningsföreträdet” i reformen? När behov av ett oplanerat hembesök uppstår är det den huvudman som har första kontakten med patienten som också har det initiala ansvaret för att tillse att patienten får hjälp. Om pv bedömer att ett hembesök behöver göras, kontaktas kommunen. Om kommunen gör bedömningen i hemmet att patienten fortsättningsvis bör kunna ta sig till vårdcentralen, kontaktas vc. Det är inte patienten själv som väljer, professionen ska avgöra.
Kommunerna övertar ett omfattande hemsjukvårdsansvar Somatisk hemsjukvård Hemsjukvård inkl viss palliativ vård Planerade och oplanerade hembesök, dygnet runt Vissa intravenösa antibiotikabehandlingar, blodtransfusioner samt vätske- och nutritionsbehandlingar på uppdrag Psykiatrisk hemsjukvård till personer med långvarig allvarlig psykisk funktionsnedsättning och behov av vård och stödinsatser från både kommun och landsting Rehabilitering i hemmet/rehabiliterande hemsjukvård när patientens behov och mål med insatser gör att hemmet är bästa plats Hjälpmedel - förskrivning av hjälpmedel görs av den aktör som har rehabiliteringsansvaret enligt länsgemensamt regelverk. Förtroendeförskrivning för landstingsmedarbetare. Gemensam upphandling kommer ske Kommunen övertar den hemsjukvård som vårdcentralerna bedrivit – men läkaren finns kvar i landstinget. Kommunens ssk behöver läkarsamarb m både pv, högspec vård för att t ex utföra uppdragsbeh Gällande hjälpmedel vid utskrivn fr sjukhus ansvarar liö för hjälpmedelsbehov som krävs för att klara de primära behoven första veckan. Kommunerna har kostnadsansvar för hjälpmedel, exkl klinikhjälpmedel och hjälpmedel inom barn- och ungdomshabilitering.
Kompetenser som landstinget tillhandahåller Läkarkompetens förändringen ställer nya krav på läkarrollen. Läkaransvaret kommer i huvudsak att ligga inom primärvården Specialistfunktioner t ex dietister och logopeder Specialiserad hemsjukvård och rehabilitering Konsultativt stöd som möjliggör fortsatt vård i hemmet, oavsett tid på dygnet eller geografiska avstånd till sjukhus Sällankompetens när reell kompetens inte kan upprätthållas i kommun på grund av att insatser utförs sällan Landstinget har ett fortsatt ansvar för specialiserad somatisk hemsjukvård och specialiserad rehabilitering; när den enskildes behov är komplexa och kräver hela teamets samlade kompetens och/eller när snabba förändringar kräver täta läkarbedömningar. Konsultativt stöd ska tillhandahållas av alla yrkeskategorier