Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
Volvocars Globala Strategi Till: Global produktion (Torslanda, Skövde, Olofström, Gent, Daqing, Chengdu, Luqiao, Zhengjiakou, Charleston) Global leverantörsbas Global försäljning 800 000 -1000 000 bilar om året Transporter med kraftigt ökande andel järnväg Från: Europabaserad produktion (Torslanda, Skövde, Olofström, Gent) (Väst)europeisk leverantörsbas Global försäljning med tyngdpunkt i EU & US 400 000 bilar om året (nådde äntligen 500 000 2015) Transporter huvudsakligen på lastbil och båt ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
Hållbar tillväxt Huvudstrategin är att bygga där vi säljer och köpa där vi bygger I realiteten är det en svår strategi att leva efter. Verktyg till en ny bilmodell kostar 20 miljarder att ta fram. Det är sällan ekonomiskt försvarbart att köpa dubbla verktyg. Transporter är billigare. Transportarbetet kommer därför att öka kraftigt. Pressad plåt skickas från Olofström med järnväg till Göteborg (tre tåg om dagen) Till Gent (två tåg om dagen) Motorer från Skövde med lastbil till Göteborg och vidare med båt till Gent. Komponenter med lastbil från Europa till Gent, Torslanda och Skövde. Nu skall plåt skeppas till Kina och USA, inte bara från Olofström utan även från Göteborg Motorer och växellådor från Kina till Gent och Torslanda med tåg Motorer från Skövde till Kina med tåg Komponenter från Europa konsolideras i Göteborg och Gent för transport till Kina och USA. Intermodala lösningar för att styra över mer långväga lastbilstransporter mot tåg ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
Hållbar tillväxt Vi behöver få ner ledtiderna för att minska kapitalbindning, för att minska väntetiden för kunderna att få sina bilar, för att bibehålla flexibiliteten (ha rätt material för att kunna bygga rätt bil i rätt tid) Samtidigt har vi en trend att leverantörsbasen flyttas längre och längre österut Vi har en ständigt ökande grad av individualitet i det vi fraktar. Vi går från JIT (Just In Time) till JIS (Just In Sequence) där leverantörerna bygger en komponent som är unik för varje bil. Tidigare hade vi stora JIS-leverantörs-parker i anslutning till fabrikerna. Idag går vi mot att själva ta över de gamla fabriksnära JIS-verksamheterna. Samtidigt blir allt större del av komponenterna JIS-komponenter och det vi inte själva tar över flyttar allt längre bort och österut. (eller till Mexico i fallet med USA) Vi vill ha, och vi avkrävs av samtliga intressenter, miljöeffektivare transporter Då måste vi kunna hitta effektiva, robusta, flexibla och pålitliga järvägstransporter. Idag är det svårt att lägga över flöden på järnväg. Förseningar (framför allt om vi pratar annat än blocktåg), låg flexibilitet, stora problem att hitta slot-tider, en vetskap om att stambanorna till stor del redan är utnyttjade till bristningsgränsen gör att vi inte vågar. En minuts stopp i en fabrik kostar 12-15 000 kronor att köra igen. ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
Hållbar tillväxt Employer of choice Persontrafiken. Volvo växer Hållbar tillväxt Employer of choice Persontrafiken... Volvo växer. Vi växer inte bara i Kina och USA. Vi växer i allra högsta grad i Västsverige. För att locka till oss den kompetens vi behöver måste vi vara attraktiva En del i attraktiviteten är att kunna arbeta, lämna barn på dagis, sköta sitt vardagsliv utan att behöva slösa bort två timmar om dagen i bilköer. Det blir allt svårare och det hörs bland medarbetarna. Skall man t ex ta sig från Onsala till Volvo på under 1 timme måste man starta senast kvart i sex eller åka efter nio. Hem är det ännu värre. Ändå tar det oftast ännu längre tid kollektivt. Skall vi kunna styra över bilpendlare till kollektivtrafik behövs pålitliga och effektiva transporter. ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
Ett exempel från verkligheten XC90, V90 och S90 säljer fantastiskt bra Ett exempel från verkligheten XC90, V90 och S90 säljer fantastiskt bra. Så bra att måleriet i Torslanda har inte tillräcklig kapacitet och vi har varken råd eller tid att investera i ett nytt. Vi har överkapacitet i måleriet i Gent. Att bygga om Gent-fabriken för att klara även någon modell ur 90-serien kostar 2-3 miljarder och skulle ta kapacitet från XC60 byggnationen. Vad gör vi: Vi flyttar S90 byggnationen från Torslanda till Daqing (där man redan planerat att bygga S90 LWB och därför har en anpassad fabrik). Vi skeppar stora mängder material som sourcats i Europa till Kina. Vi skeppar dessutom karosser från Torslanda till Gent för att målas där och sedan tillbaka. Vi har tre val: 1.Vi kör karosserna på vår båt till Gent, men den båten är redan fullt utnyttjad och då pressar vi ut lastbilar som skulle ha tagit båten på vanliga vägar. 2. Vi kör karosserna på lastbil till och från Gent med miljöpåverkan och ännu mer lastbilstrafik som följd 3. Vi kör karosserna på järnväg Valet borde vara självklart men i nuläget är vi inte ens säkra på att vi kan få en fungerande slot-tid för ett blocktåg med karosser. ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars
ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept 84200. Volvocars