LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Exempel utifrån ett antal målområden
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Ledarskap och arbetsliv
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Valnöten VAD/HUR.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
U F COACHING Carl Brummer utvecklingspolen. V ETA OCH GÖRA Vilka få mest betalt kunskapfärdighet arbete.
Göteborgs universitet
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Lönesamtalet.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Offensiv kvalitetsutveckling
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
Nämndplan 2015.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikation vid förändring
Kommunikationsprocesser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Enig ledning som skickar samma signaler
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Används över hela världen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Förbättra klubbkvalitet
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING

I samband med större förändring… För ledningsgruppen   • Genomföra förändringsprocesser och verksamhetsutveckling med hög grad av delaktighet. • Skapa riktning och struktur i turbulens och kaos. • Möjlighet till tydligare ledning av komplexa processer. • Effektivisera och nå bättre lönsamhet. • Ökad förståelse för medarbetares olika reaktioner och beteenden. För cheferna ute i verksamheten   • Överblick över medarbetare och egen verksamhet. • Få arbetsgrupper att bli mer produktiva. • Skapa delaktighet och samarbete när så erfordras. • Hantera problem och konflikter. • Förstå och hantera motstånd till förändring • Skapa förutsättningar för att få Lean eller andra kvalitetsprogram i drift.   För chefen själv  • Bättre förstå sina egna reaktioner i samband med förändring. • Öka sin förmåga att leda och stödja medarbetare.  

Hur märks det i en organisation? NÖJDHET INSPIRATION CENSUR FÖRVIRRING Producerar. Tydliga roller & uppgifter. Fokus – kända, realistiska mål. Trevligt, teamkänsla, man hjälps åt. Bra kontakt & feedback från omvärlden. Det går bra – och kan bli bättre. Mycket bekräftelse på det som görs. Ledning både tas emot och utökas då det behövs.   Skapar nytt – tillåtande klimat Tänker utanför boxen. Kvällslampan lyser. Allt är möjligt. Inspirerande visioner. Mycket samtal. Öppenhet. Lärande organisation. Det bubblar och sjuder.   CENSUR FÖRVIRRING Korridorsnack/skitsnack. Tysta möten, låg energi. Det var bättre förr. Någon annans fel. Tillbakahållna känslor. Det går inte, jag kan inte/vill inte. Sjuknärvaro. Ohållbart i längden. Personer överväger att sluta.   Kampmöten. Många frågor. Otydliga roller & uppgifter. Vad gäller & vem bestämmer? Hög personalomsättning. Starka missnöjesyttringar. Öppna konflikter. Sjukfrånvaro. Revirstrider. Nyckelpersoner slutar.  

Ledarskap i de fyra rummen Att leda för ökad NÖJDHET Att leda för ökad INSPIRATION • Efterfråga resultat. • Hur nå och överglänsa målen? • Ge ramar och ansvar. • Utmana för att undvika censur. • Skaffa återkoppling: - ”Hur funkar det där ute”? • Samtal om vad som skapar nöjdhet. • Belöna framgångsbeteende.   • Hur vidmakthålla kreativiteten? • Vad är viktigast att sätta i sjön? • Uppmuntra fler att bidra. • Ge tid att leva ut sin inspiration. • Belöna out-of-the-box tänkande. • Samtal om förutsättningar för inspiration och arbetsglädje. • Nöjdhets- OCH Inspirationsstöd – ”Vem vill leda vad?” Att leda för minskad CENSUR Att Leda för minskad FÖRVIRRING • Ge återkoppling. • Undersöka, avcensurera, raka frågor – se till att få svar. • Empati, lyssna, närvara. • Flytta korridorsnacket in i möten. • Samtal om: ”vad är det svårt att tala om?”  • Skapa dialogtillfällen. • Reda ut, svara på frågor. • Coacha, prioritera, sortera. • Klargör roller och mandat. • Bekräfta att förvirring är OK. • Samtala om vilka val som finns. • Sök alternativa vägar. • Involvera många i analysen. • Följ tid- och processplanen.  

Ledning och ledarskap Två skilda livsförhållningssätt – olika preferenser   Prata inte för mycket om sådant som inte är klart, det skapar mer oro och problem… Det är viktigt att vara genuint transparant… Jag trivs när arbetsuppgifterna är tydliga och får svårt flummiga uppgifter som jag själv ska ta fram och utveckla… Jag måste ha mycket frihet att skapa i mina arbetsuppgifter. Är de för väldefinierade tröttnar jag snart… Det är bättre att ge människor tydliga direktiv än att bara sitta och prata på möten… Det är viktigt att medarbetare är involverade i att skapa sin egen framtid… … påverkar hur jag leder och hur jag vill bli ledd.