Fristående gymnasieskolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Information för gode män och överförmyndare
Verksamhetsstöd gymnasiet
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tidiga insatser för barn i förskolan
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
ELIS UPPSALA ELEVER I SKOLAN
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
CAN-konferensen Erfarenheter av ÖPP/Effekt kopplat till lokal drogvaneundersökning Vad blev resultatet?
Om ensamkommande barn April Vem är ett ensamkommande barn? Defineras utifrån FN:s barnkonvention Barn under 18 år Barn som är skilt från sina föräldrar.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Presentation fristående förskolor
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Fristående förskolor Stationsgatan 12, Lokal: Matsalen
Fristående Grundskolor
Möte fristående förskolor
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Fristående grundskolor
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Skolutveckling tillsammans, Topp
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
SSPF Socialtjänst – Skola – Polis – Fritid
God Man till ensamkommande barn
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Längre eller upprepad frånvaro
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Fristående gymnasieskolor Stationsgatan 12, lokal: Bergius Utbildningsförvaltningen 30 november 2016

Innehåll Information Individstöd Enheten för flerspråkighet Elevhälsans centrala enhet Konsultativt stöd Kommunala aktivitetsansvaret Information Systemstöd Ersättningar Mål och budget Strukturersättning Projekt Agata Rutiner efter Ungdomsteamet Handlingsplan särskilt begåvade elever

Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor Utbildningsförvaltningen   30 november 2016

EU-projekt Agata Syfte: Utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser. Utveckla IT-system och ärendehanteringssystem för att få ett bättre prognosverktyg för planering av bostäder, skola och introduktionsinsatser Säkerställa att informationen om asylsökande och nyanlända med uppehållstillstånd registreras på ett korrekt sätt Höja kunskapen om målgruppen asylsökande och nyanlända Projektet startade 1 juli 2016 och pågår i två år. Finansierat av EU Asyl-, migrations och integrationsfonden. Syfte är att utveckla Uppsala kommuns asyl- och mottagningsprocesser och att höja kunskapen inom område flykting/asyl. Få koll på volymer för att bättre kunna planera och göra prognoser. Om flyktinguppgifter registreras rätt kan kommunen planera för behov av utbildningsplatser, boende, gode män, andra behov. Ingrid Holström är kontaktperson i projektet. Alla kommunens förvaltningar som gör insatser för asylsökande och nyanlända flyktingar är med i projektet. Att utveckla ärendehanteringssystem är en stor del i projektet. Idag registreras flyktinguppgifter olika och det är svårt att få fram en helhetsbild- att kunna följa individer från asylsökande till nyanländ och etablerad. Att flyktinguppgifter registreras är jätteviktigt för att få fram volymer och kunna beräkna kostnader. Upprinnelsen till projektet är det stora antalet asylsökande som kom under 2015. Över 163 000 varav ca 30 000 ensamkommande barn och ungdomar

Flyktingmottagande är ett statligt ansvar men kommunerna gör mycket Flyktingmottagande är ett statligt ansvar men kommunerna gör mycket. Det är en förtroendefråga—kommunen ligger ute med stora summor för asylsökande och nyanlända och det är av största vikt att vi identifierar vilka vi kan återsöka för och kostnaderna så att kommunen får tillbaka pengarna från staten. Det är våra skattepengar det handlar om som ska gå till kommunal service skola, vård och omsorg. Inom Utbildningsförvaltningen återsöks kostnader för asylsökande barn förskola och skola . För kommunens som helhet handlar det om hundratals miljoner ( barn utan vårdnadshavare, skola etc.

Ersättning till gymnasieskolan   Ersättning grundbelopp för introduktionsprogram; språkintroduktion Kommunen återsöker i sin tur ersättning från Migrationsverket och behöver ibland skolans hjälp med vissa uppgifter t ex dossiernummer 111660 per år och elev

Ansvarig för återsökning av statsbidrag Ann Boman, ekonomiassistent Tel: 018-727 86 05 E-post: ann.boman@uppsala.se

Ersättningar Mål och budget 2017

Strukturersättning För att skapa likvärdiga förutsättningar för skolor och förskolor fördelas resurser efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov

För att skapa likvärdiga förutsättningar för skolor och förskolor fördelas resurser efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov Syftet med strukturersättning. Förklara att sammansättningen av elever på skolor kan se olika ut där alla har olika förutsättningar

Strukturersättning för gymnasiet Så här stor del går till strukturersättning

Strukturersättning för gymnasiet Elever kopplas till bakgrundsvariabler, t ex föräldrars utbildningsnivå, programtyp och meritvärde åk 9 Exempel på bakgrundsvariabel: Meritvärde åk 9 Oddskvot  285- 1 265-282,5 1,75 230-262,5 3,09 195-227,5 7,77 SCB hjälper till med koppling och indexberäkningar

Strukturersättning för gymnasiet För varje skola skattas andel elever som inte förväntas nå grundläggande högskolebehörighet inom fyra år. Varje skola jämförs med kommungenomsnittet och tilldelas ett indexvärde Exempel: Antag att i kommunen förväntas 20 % inte få behörighet (index 100) I skola A förväntas 10 % av eleverna inte få behörighet I skola B förväntas 40 % av eleverna inte få behörighet Skola A får index 50 Skola B får index 200 SCB som gör även detta. Förklara att en skola kan ha samma elevsammansättning men ändå få justerad ersättning om kommunen som helhet har ändrats

Strukturersättning för gymnasiet Högre index ger mer strukturersättning Ersättning ges till skolor med index större än 20 Introduktionsprogram inkluderas ej i strukturersättning Brytpunkten är betydligt lägre än för grundskolans och förskolans modeller.

Rutiner efter Ungdomsteamet Ny handlingsplan för en drogfri skola Utifrån kommunens drogpolitiska program som antogs i kommunstyrelsen 2013, har grundskolan och gymnasiet arbetat fram en handlingsplan för en drogfri skola. Det innebär att skolmiljön ska vara fri från alkohol, narkotika, doping och tobak (ANDT). En ny handlingsplan tas fram utifrån organisatoriska förändringar och nytt politiskt beslut gällande ungdomsmottagningen. Syftet med handlingsplanen för drogfrågor är att beskriva hur skolan ska förebygga, upptäcka och ingripa mot droger.

Delar ur handlingsplanens innehåll I grundskolans handlingsplan tas vikten av det preventiva arbetet upp såsom undervisning, kartläggning och att uppmärksamma tidiga varningstecken på missbruk hos elever. Handlingsplanerna lyfter frågor om anmälningsplikt enligt socialtjänstlagen, hur personalen ska agera vid misstanke om missbruk, innehav av droger/alkohol eller langning. Eleven ska i samarbete med elevhälsoteamet på skolan, få stöd att sluta sitt missbruk. Vid misstanke om användning av alkohol och narkotika ska alltid en orosanmälan göras till socialtjänsten. Påträffas elev påverkad under skoltid bör även polisen kontaktas. Rektor kan behöva ta ställning till disciplinära åtgärder eller avstängning om det behövs med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero. Vid sådana åtgärder ska allt dokumenteras skriftligt.

Information från Råd och stöd SCF Från och med 2017 kan inte skolorna ta direktkontakt med Ungdomscentrum för att de ska ta emot ungdomar och deras föräldrar då det finns misstankar om drogmissbruk. Skolorna måste i stället göra en orosanmälan till socialtjänstens myndighet, mottagningsgrupp. Myndigheten kan fatta beslut om en insats såsom drogkontroll och samtalskontakt hos Ungdomscentrum. Är det ett mindre barn under 13 år kan myndigheten fatta beslut om tex familjebehandling hos någon av de fyra familjeenheterna inom Råd & stöd.

Information från Råd och stöd SCF Enskilda ungdomar och föräldrar kan själva söka information och få ett kortare antal rådgivande och informativa samtal hos Ungdomscentrum eller familjeenheterna. Ungdomen har även möjlighet att få lämna ett par drogtester. Är något av proverna positiva dvs visar spår av narkotika, gör Ungdomscentrum alltid en anmälan till socialtjänstens myndighetsutövning. Efter en Linköpingsdom kan inte socialtjänstens Råd & stöd bedriva behandling utan myndighetsbeslut. Skolorna kan hämta information om Råd & stöd på webben http://vardochomsorg.uppsala.se/personligt-stod/socialt-stod/ Här kan man få information om verksamheterna inom Råd & stöd och man kan skriva ut informationsfoldrar som alltid ska vara uppdaterade med aktuell information att ge ungdomar och föräldrar.

Information från Råd och stöd SCF Är skolan angelägen om samverkan med tex Ungdomscentrum där det finns misstankar om drogmissbruk hos en ungdom som ska ut på praktik, kan skolpersonal uppmana ungdom och föräldrar att själva söka stöd hos Ungdomscentrum. Skolan bör då ordna ett samtycke till att sekretessen undanröjs mellan Ungdomscentrum och tex kurator, som ungdom och föräldrar (om ungdomen är under 18 år) undertecknar. Samtycket tar ungdomen med till Ungdomscentrum. Ungdomscentrum kommer inte att ha resurser att fortsättningsvis ha kontaktpersoner till skolorna på samma sätt som man haft tidigare.  

Information från Råd och stöd SCF Inom Sävja, Stenhagen, Gottsunda och Gamla Uppsala finns en upparbetad samarbetsmodell, SSP (skola, socialtjänst och polis). Modellen bygger på kontinuerliga täta möten i en fast SSP grupp och syftet  är att tidigt uppmärksamma barn och ungdomar som befinner sig i riskzonen för en ogynnsam utveckling. Modellen går ut på att någon av aktörerna i SSP får ett samtycke från ungdom och föräldrar, för att ta upp en specifik fråga på ett SSP möte. Familjen kan även erbjudas att närvara på mötet. På SSP mötet gör man en handlingsplan som alltid följs upp. Vad behöver just den här ungdomen för att utvecklingen ska vändas och vem ska ha kontakt? Det finns en ansvarig SSP samordnare för varje SSP grupp. (Ulf Wennström- Sävja, Hilde Wiberg-Stenhagen, Malin Vans-Mendez-Gamla Uppsala och Johan Börjesson-Gottsunda)

Implementering handlingsplan särskilt begåvade barn och elever i förskola och skola Sedan 2014 finns en handlingsplan för särskilt begåvade barn och elever. Handlingsplanen är ett resultat av ett samarbete mellan sju kommuner och SKL (Sveriges kommuner och landsting). Handlingsplanen har nu uppdaterats.  Redan från tidig ålder har ofta personer med särskild begåvning svårigheter att passa in och känner sig ofta missförstådda. Genom att göra handlingsplanen känd, och använd, kan kunskapen om hur vi uppmärksammar och bemöter dessa barn och elever öka. Genomgång för förskolechefer och rektorer erbjuds http://utforare.uppsala.se/sv/Skola-och- forskola/Grundskola/Handlingsplan-for-sarskilt-begavade-elever/

Kommunala aktivitetsansvaret

Enheten för flerspråkighet Ser över prissättning av studiehandledning Ny enhet : Enheten för flerspråkighet Nytt uppdrag från 1 januari 2017 att gälla även modersmålsstöd i förskolan, 0-19 år gäller i enheten Ytterligare en biträdande enhetschef som initialt omhändertar förskolans uppdrag. Planering för mer digitalt stöd/undervisning i framtiden

Elevhälsans centrala enhet (ECE) Skolor med avtal: Bjud in skolläkare till elevhälsoteamen. Utbildning psykologer 24/1, Eva Tideman WISC-V. Självkostnadspris ca 1500-2000 kr Tips och idéer på www.utforare.uppsala.se för studie- och yrkesvägledning i vid bemärkelse för pedagoger Skola och förskola > Grundskola > Studie- och yrkesvägledning

Konsultativt stöd (KONST) Förslag på avtal har skickats ut. Kontakta KONST om det finns frågor kring avtalet KONST kan komma ut och berätta vad just er skola kan få för stöd av KONST. birgit.mikaelsson@uppsala.se

Tre team 0-19 år

Övriga frågor Förslag: Möten framöver ett fast datum per termin därutöver vid behov