en kommunikationsmetodik för attitydförändring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

Samtal om Skapande skola Regionteatern Blekinge Kronoberg 14 februari
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kompetensforum 2011 Utvärdering Svar 88 personer svarade varav 56% kvinnor Få ungdomar har svarat 68 % av de svarande kom från Västernorrlands län 24%
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
INNEHÅLLSSTRATEGI för SKANE.SE workshop: innehåll och struktur
Välkommen till ESF:s seminarium
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Innovation i södra Småland
Kommunikatören.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Resultatdialog den 10 juni FINSAM Samordningsförbundet i Blekinge län Styrelse Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen Landstinget, kommuner Beredande.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
1 Strukturanalys av Sörmland nya näringar ur ett genusperspektiv En analys av utvecklingen på arbetsmarknaden, sysselsättning och företagande ur ett genusperspektiv.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Ålderismprogrammet - nulägesrapport september 2013 Ålderism är en av de djupare strukturerna i samhället Naturligt att nedvärdera äldre och att i olika.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Egen styrka-projektet
En föreläsning i två akter Största utmaningen på svensk arbetsmarknad Kompetensförsörjning ur företagens perspektiv.
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
Film ….
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017 BLEKINGE LÄN
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikationsplanering
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Presentation av pilotprojektet Den första ingenjören RESULTATET
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Fokus Yrkesutbildning VO
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Utmaningar vid videomöte för vårdplanering på distans
ArtDatabanken Till styrmodell .
Träff 16 Välkomna!.
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Träff 14 Välkomna!.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Tips för bättre kommunikation
KRUT ATT GE PLATS.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

en kommunikationsmetodik för attitydförändring KOMM IN! - en kommunikationsmetodik för attitydförändring

Syfte och Resultatmål Syftet är att med hjälp av en ny kommunikations-metodik där entreprenörer/kreatörer som är företagare och kvinnor, utlandsfödda, unga, HBTQ-personer har en central roll, förändra attityder bland företagsfrämjande aktörer i Blekinge Resultatmålen är att utveckla kommunikationsmetodiken, öka kunskapen kring normer och attityder, samt öka antalet förebilder.

Medverkande parter Region Blekinge Klaura – pop up markets entreprenörer Svetlana Leuchuk, Lanagraphic Mika Hallor, Earlfoolish Vera Fredriksen, V-Design Isabelle Falck, Kindnessfood AB Företagsfrämjande aktörer som tex: -Länsstyrelsen Blekinge -Blekinge Business Incubator -Banker -ALMI Företagspartner -Nyföretagarcentrum -Kommuner

Projektmodell -en iterativ process där kommunikationskonceptet utvecklas från ws 1 till ws 5, och presenteras i sin helhet på en slutkonferens. Regional konferens Material Ws 5 WS 3 WS 2 WS 1 Ws 4 sölvesborg olofström karlshamn ronneby karlskrona

Upplägg workshop Inledning och kort presentation Gissa yrket! Hur uppfattar du våra entreprenörer? Våra upplevelser + och - Presentation av entreprenörernas företag Våra förebilder Hur kan vi jobba vidare kring attityder?

Gissa yrket

1

2

3

Konstnär, skulptör, grafiker, designer 1 2 3 Negin Azimi TEDx Arrangör, föreläsare Yuri Zatarain Konstnär, skulptör, grafiker, designer Shan Jiang Illustratör Att det inte går att gissa på utseendet vilket yrke en person har. Fördomarna kom fram väl! Negin – Bloggare, tandläkare Yuri – försäljare Shan – programmera, forskare, kriminell

Hur uppfattar du våra entreprenörer? En kortare presentation där de skulle lära känna dem lite bättre – var de bodde, favorit…. Mika- IT, spelutvecklare Vera - kulturpersonlighet Isabelle – bloggare, fitness coach Lana – affärskvinna

Våra upplevelser Våra erfrenheter, både + och – De blev både förskräckta och förvånade Visa att aktörerna är så långt ifrån verkligheten Inte vana vid att få återkoppling och utvärdera eller behöva fundera över sitt eget beteende

av entreprenörernas företag/affärsidé Presentation av entreprenörernas företag/affärsidé

Mika

Mika hallor Earl foolish

Svetlana

Vera

Illustration – teater – kostymhistoria – experiment - formgivning 21

Isabelle

Våra förebilder

Viviana Puello Konstnär, aktivist, inspiratör, art director, författare Lana

Smiling Group AB Isabelle

Tatty Devine Mika

Textile-link Veras förebildsföretag

kring attityder på min arbetsplats eller bredare? Hur kan vi jobba vidare kring attityder på min arbetsplats eller bredare?

Resultat av KOMM IN-projektet en ny kommunikationsmetodik för förändring av attityder hos företagsfrämjande aktörer har tagits fram kommunikationsmetodiken har använts och förfinats vid 5 ws, 1/kommun trovärdig och stark kommunikation då sändarna var entreprenörer/kreatörer ur diskriminerade grupper något minskade problem med låg kunskap och få förebilder Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

Resultat av KOMM IN-projektet bättre kunskap kring normer, attityder och att dessa har en starkt begränsande effekt 73% angav att de blivit påminda om sina attityder 60% upplevde entreprenörers engagemang "Det var bra att bli utmanad i sina attityder!” "Samtalen och dialogen var givande." Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

Resultat av KOMM IN-projektet det råder brist på yngre förebilder som kan entusiasmera, förmedla kunskap och förändra attityder endast mycket välkända entreprenörer lyftes fram Exempel som nämndes var Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Petter Stordalen, Rune Andersson, Ingvar Kamprad och Monica Lindstedt. Här ser vi således inga effekter av ökad tillgång på förebilder, trots att 60% anger att entreprenörernas engemang på workshopen, var något de verkligen tog med sig hem. Det var också tydligt att merparten av de som deltog i workshoparna inte hade någon kunskap om våra entreprenörer sedan tidigare (vilket inte hade varit osannolikt om de hade haft).

Slutsatser Det är möjligt att på kort tid ta fram ett kommunikationskoncept som främjar attitydförändringar bland företagsfrämjande aktörer. Det centrala konceptet att entreprenörer ur diskriminerade grupper satt i förarsätet var en stor framgångsfaktor. Att arbeta med förändringsarbete kräver stort tålamod och vishet. Att fortsatt användning och spridning av kommunikations-konceptet skulle kunna medverka till en djupare och bredare förändring i Sverige. Varje region har sina "regionala" entreprenörer, som kan medverka i den struktur som konceptet har - vilket ger en bra regional återkoppling.