Hur hanterar vi nästa finanskris?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Per Jansson Framtida återgång till normal penningpolitik i västvärlden och faror på vägen.
Finansiell Stabilitet Juni Ökade kreditförluster största risken Svenska banker klarar ökade kreditförluster och är i en internationell jämförelse.
Arbetsmarknadsutsikterna våren Internationell översikt.
Riksbanken och finansiell stabilitet
Behövs det pengar? Byteshandel.
Finanskrisen Var kommer vi från och hur tar vi oss ur den? Lars Heikensten.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Presskonferens den 9 december 2014 Clas Olsson och Tord Strannefors.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Mina tankar om penningpolitik och finansiell stabilitet SEB 4 maj 2012
Betydelsen av transparens för tillväxt i Europa Lars Oxelheim, Institutet för Näringslivsforskning och Lunds Universitet Presentation vid seminariet Sambandet.
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Finansiell integration i EU Vilken roll spelar FI? Ett anförande vid Bankföreningens seminarium om den nya lagstiftningsprocessen i EU 19 april 2004 Kerstin.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Penningpolitik och finansiell stabilitet Att motverka den globala finanskrisens effekter Riksdagens finansutskott, 13 november, 2008 Riksbankschef Stefan.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
1 Klas Eklund SNS, 19 november 2002 TIO ÅR MED RÖRLIG VÄXELKURS OCH INFLATIONSMÅL: BARA ETT KVAR VAD KAN VI LÄRA FÖR FRAMTIDEN?
Ekonomisk politik på makroområdet Olika typer: Kom ihåg vad man kan göra: Stabiliseringspolitik ** Tillväxtpolitik Finansiell stabilitet ** Arbetsmarknadspolitik.
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Risker och kriser i det finansiella systemet – vad gör Riksbanken?
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Behövs det finansiella systemet
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vice riksbankschef Martin Flodén Penningpolitiska överväganden i en ovanlig tid SEB, Västerås 7 oktober 2015.
KOMMUNINVEST Kommuninvest i Sverige AB  Erbjuder krediter/lån och finansiell rådgivning till kommuner, landsting, regioner samt dotterbolag till dessa.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.
Vice riksbankschef Lars Nyberg Svensk ekonomi i en orolig omvärld Fastighetsägarna 28 januari 2011.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Vad är utmaningen? Stefan Fölster Chefsekonom Svenskt Näringsliv.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Produktion, handel och transport
Finansiell stabilitet 2/2001
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2015
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Den europeiska ekonomin: starkare tillsammans
Presentationens avskrift:

Hur hanterar vi nästa finanskris? Inledning: Hans Lindblad, riksgäldsdirektör och före detta statssekreterare Kommentarer av: Annika Winsth, chefsekonom, Nordea Mats Persson, professor vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms universitet. Moderatorer: Andreas Bergström, vice vd för Fores, och Martina Lind, ordförande för Liberala ekonomklubben. Twitter: @fores_sverige

Att hantera och förebygga kriser Hans Lindblad Fores, 31 augusti 2017

Vad vet vi om finansiella kriser? Historien visar att finanskriser återkommer, med olika intervall Finansiella kriser är den största ekonomiska chock ett land kan drabbas av Erfarenheterna från 2008 är viktiga Arbetet med att förebygga och hantera kriser består av tre huvudsakliga delar Finansiell stabilitet Offentliga finanser Finans- och penningpolitiska åtgärder

Vad ledde fram till den förra krisen? ”The great moderation” och euron innebar nytt ekonomiskt landskap Stabil makroekonomisk miljö

Framgångsrik inflationsbekämpning

Vad ledde fram till den förra krisen? ”The great moderation” och euron innebar nytt ekonomiskt landskap Stabil makroekonomisk miljö Stabil utveckling på de finansiella marknaderna

Låga räntor och små riskpremier Ränta på 10-åriga statsobligationer

Vad ledde fram till den förra krisen? ”The great moderation” och euron innebar nytt ekonomiskt landskap Stabil makroekonomisk miljö Stabil utveckling på de finansiella marknaderna Alltför många länder och regioner präglades av olika brister i regelverk Brister i regelverk för finansiella institutioner Bankers motståndskraft dålig Brister i regelverk för krishantering (tex. cross-border) Bristfällig tillsyn Svaga offentliga finanser

Finansiell stabilitet Vi gick in i krisen med Utan ramverk Men med tydlig historia och inriktning (tex. ta över banker och ”straffa” ägarna) Fokus för de omfattande åtgärderna Säkra stabiliteten, systemets funktion och allmänhetens förtroende Värna skattebetalarna Undvika moral hazard Åtgärderna kom från flera myndigheter Regeringen, Riksgälden, Riksbanken Såväl konventionella som okonventionella åtgärder behövdes (i urval) Riksbankens likviditetsfacilitet Riksgäldens nödemission av statsskuldväxlar och garantiprogram Regeringens garantiprogram Stöd internationellt (tex. till Island och Lettland) Kris = tidsbrist, ”När det är kris är det kaos”

Förenklat och stiliserat krisförlopp ”Allt är bra” Något inträffar, oro sprider sig Likviditetsproblem Solvensproblem

Offentliga finanser Vi gick in i krisen med Starka offentliga finanser Väl fungerande ramverk (dock ej testat i kris) Konjunkturkänsliga offentliga finanser Enorm osäkerhet kring krisens djup och varaktighet Utgångspunkt: inte bränna allt krut med en gång, bevara trovärdighet Olika scenarier pekade på väldig spännvid i möjliga utfall Viktigt värna offentliga finanserna, trots ”lockrop” om stora stimulanser Det går inte att eliminera konjunktursvägningarna i spåren av en finanskris, Sverige en öppen ekonomi! Internationellt: många exempel på stora underskott som gav lite stimlans leder till svagt förtroende (politiskt och ekonomiskt) Förtroendet centralt (som övergång till åtgärder) Val och omfång av åtgärder viktigt även ur detta perspektiv ANGÅENDE SPÄNNVIDD I UTFALL Erfarenheter från 90-talet pekade på möjligt bättre utfall – hur förhålla sig till det? [Två stora poster stod för en stor del av off fin underskottet, båda hade att göra med politiska beslut, inte med effekter av krisen]

Finanspolitiska åtgärder Vi gick in i krisen med Brist på dokumentation från tidigare kriser Strävan efter att göra effektberäkningar som grund för beslut Enorm osäkerhet kring Såväl nuläge som krisens djup och varaktighet

Nuläget då – synbarligen utan botten

Finanspolitiska åtgärder Vi gick in i krisen med Brist på dokumentation från tidigare kriser Strävan efter att göra effektberäkningar som grund för beslut Enorm osäkerhet kring Såväl nuläge som krisens djup och varaktighet Åtgärdernas effekt (elasticiteter mm.) Det finns ingen ”simple fix”, men det är bråttom Devisen ”timely, temporary and targeted” – en illusion av precision och kontroll Timely – svårt i normala tider, nära nog irrelevant och omöjligt i en kris Temporary – när, exakt, ska åtgärder dras tillbaka?

Lågt resursutnyttjandet länge efter kriser – när skulle det passa att dra tillbaka åtgärder?

Finanspolitiska åtgärder Vi gick in i krisen med Brist på dokumentation från tidigare kriser Strävan efter att göra effektberäkningar som grund för beslut Enorm osäkerhet kring Såväl nuläge som krisens djup och varaktighet Åtgärdernas effekt (elasticiteter mm.) Det finns ingen ”simple fix”, men det är bråttom Devisen ”timely, temporary and targeted” – en illusion av precision och kontroll Timely – svårt i normala tider, nära nog irrelevant och omöjligt i en kris Temporary – när, exakt, ska åtgärder dras tillbaka? Targeted – delvis rätt, men riskerar leda till för ”smala” åtgärder, vill ha bredd och effekt Vad bör då vägleda?

Utformning av finanspolitiska åtgärder Vad bör vägleda? Värna hållbara offentliga finanser Tydlig kommunikation Upprätthålla förtroendet för det offentliga kontraktet Rimlig fördelningsprofil, acceptans viktigt Inte gynna bankdirektörer på låginkomsttagares bekostnad Generellt: strukturellt riktiga åtgärder Åtgärder som Stimulerar utbudet av arbetskraft (jobbskatteavdrag, utbildningsåtgärder mm.) Stimulera efterfrågan och efterfrågan på arbetskraft (ROT) Motverkar att arbetslösheten biter sig fast på höga nivåer Har snabbt genomslag Alltså: Timely, temporary och targeted Strukturellt riktiga åtgärder som är robusta och snabba

Arbetskraftens utveckling under kriserna

Vad ska vi ta med oss? Vad har vi idag Fungerande budgetramverk Starka offentliga finanser Ramverk för finansiell stabilitet Stark banksektor Viktigt med ”stabiliseringspolitiskt minne” Vad innebär det för dagens situation? Värna befintliga, fungerande strukturer Fortsätta implementera och etablera nya inslag (tex. makrotillsyn, FSR) Glöm inte, goda förberedelser kan göras långt i förväg Transparens och aktiv kommunikation

Hur hanterar vi nästa finanskris? Inledning: Hans Lindblad, riksgäldsdirektör och före detta statssekreterare Kommentarer av: Annika Winsth, chefsekonom, Nordea Mats Persson, professor vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms universitet. Moderatorer: Andreas Bergström, vice vd för Fores, och Martina Lind, ordförande för Liberala ekonomklubben. Twitter: @fores_sverige