Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Mall för alignmentmatris
Att tillsammans påverka!
Planering och genomförande av undervisningen
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Verksamhetsidé för Örebro kommuns förskolor och skolor
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Att studera med funktionsnedsättning
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Religionskunskap 1 och 2.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Religion och vetenskap
Religionskunskap 1.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter Att lämna klassrummet Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter

Hittills har vi… studerat religioner som ”system” eller läror tillägnat oss lärobokskunskap om religioner studerat religioner och bemötande av elever med religiös tillhörighet i klassrumssituationer

Att lämna klassrummet för att Möta religioner och religiösa människor i andra miljöer än i skolan Överhuvudtaget träffa religiösa människor! Möta religioner och religiösa människor i religiösa kontexter Se att religion är ”levd” inte bara trodd Undersöka religion och religiösa företeelser med egna ögon (primärkunskap)

Roos artikel Behandlar exkursioner som undervisningsform i religionsvetenskapliga utbildningar Diskuterar skillnaden mellan ”standardreligion” och partikulära röster Introducerar skillnaden mellan emiska och etiska perspektiv Problematiserar mötet med ”professionella främlingshanterare”

Ska religionsläraren anlägga ett inifrån- eller ett utifrånperspektiv? Vad kan exkursioner lära oss?

”Lathund” för exkursioner Vi skapar en gemensam lathund som ska kunna användas av er vid planering, genomförande och uppföljning av exkursioner och studiebesök i er egen undervisning

Planering Varför? Syften/mål med exkursionen. Kopplingar till läroplan och kursplan? Fokus? (Lära, symboler, artefakter, arkitektur, riter, högtider osv.?) Hur kommunicerar ni syftet till era värdar? Hur kan ni förbereda er? Hur kan ni förbereda era elever? Vilka dilemman eller problematiska situationer kan ni förutse och planera inför? Vad är viktigt att tänka på inför exkursionen? Hur ser ni på er roll?

Genomförande Hur ska ni praktiskt gå tillväga? Hur introducerar ni er som lärare och gruppen? Hur ska ni förhålla er till ”guiderna” och deras versioner av religionen? Vilka dilemman eller problem kan dyka upp? Hur hantera dem? Hur gör ni som lärare om ”guiden” blir provocerad av elevernas frågor eller tvärtom? Ingriper? Hur? När?

Uppföljning Hur, när och varför följer ni upp exkursionen/studiebesöket? Hur tar ni reda på elevernas reaktioner? Hur tar ni reda på vad eleverna har lärt sig? Hur hanterar ni om eleverna har blivit fientligt inställda till människor av en viss religion, eller överdrivet entusiastiska eller om de har missförstått religionen? Hur dokumenterar ni besöken?

Lathund för exkursioner/studiebesök Förberedelser -träffa guide i förväg – syfte, förkunskaper Eleverna förbereda frågor Tala om att detta är ett sätt att se på religion Grundläggande regler Själv påläst Informera föräldrar Vad gör man med elever som inte kan följa med? Genomförande Presentation av guide o turen Alla mskors lika värde Innan o efter diskussion om guiden och dennes syn på religion, det är inte den rätta men ett sätt att tro och tänka Elevernas fördomar – dilleman, ta dem direkt, klassrumsregler, värdegrund, etc (om det går) Om ngn blir provocerad, ta det efter (om detg år) Läraren ställ tätt frågor! Uppföljning Uppföljning snarast möjligt Vad kommer eleverna ihåg, intressant Ta hand om allt efter Utvärdera synliggöra elevernas kunskaper Beröm och uppuntra eleverna