SFAM:s Workshop 161129-30 åtagande/lärandemiljö/bemanning Vad vi presenterade och diskuterade med politiker och tjänstemän
Åtagandet: verklighetsbeskrivning Gränslöst/expanderande Underfinansierat (1/1500) Samma åtagande-olika förutsättningar. ORIMLIGT!
Åtagandet: vilja Första linjen-fast läkarkontakt när 1/1500 Vi sätter gränsen för vår kompetens med patientsäkerheten i fokus Fokus på verksamhetsutveckling, handledning och fortbildning
Åtagande: vinnande förslag Realistisk budget med mål 1/1500 (heltid utan extra uppdrag) Regelboken på remiss tidigt Pedagogisk/utvecklings ST Utvidgat Diagnostiskt Centrum (äv NLN) -Geografiskt - Uppdrag 10% av arbetstid för fortbildning/utveckling "Effektiv vård" konkretiseras med professionerna
Lärandemiljö: verklighet Vetenskap-inte automatiskt tillämpbar Tolka, omsätta och individanpassa Relationsbaserat
Lärandemiljö: vilja Tid för reflexion/bearbetning Fortlöpande kollegiala samtal
Lärandemiljö :vinnande förslag 10-20% tid till kompetensutveckling Oavsett ekonomi och bemanning Professionsstyrt
Rekrytering: verklighet 1 Positiv trend med ökat antal ST Finansiering klar för fler ST God utbildningsstruktur Sörmland utmärker sig positivt i specialistexamen Positivt forskningsklimat
Rekrytering: verklighet 2 Stort och stigande rekryteringsbehov Saknas 25-30% specialister Ojämn fördelning över länet Svårt behålla ST-läkarna
Rekrytering: vilja Ta fullt primärvårdsansvar i en jämlik och tillgänglig vård Locka utbildningsläkare Behålla befintliga kollegor Vara delaktiga i utvecklingen av primärvården Teamarbete med patienten i fokus
Rekrytering: vinnande förslag 1 Erbjuda gröna öar -personlig lista med kontinuitet -1/1500 invånare per heltid Extra viktigt vid underbemanning Beslut, inte målsättning Individualiserad rekrytering Pedagogisk ST
Rekrytering: vinnande förslag 2 Satsa på handledning Utveckla KULT -direkt samarbete med lärosäten (Gdansk,Budapest,Rumänien) Möjliggöra för läkare att vara chef. ex. delat ledarskap Struktur för delaktighet i utveckling (dialog politiker, HV, SFAM, DLF)
kreativitetsexplosion