Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
1 MediaCenters arbetar med undervisningsmedia och digitala lärobjekt i olika former för att elever, lärare, skolledare och annan personal inom skolan ska.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Begreppet MIK och folkbibliotek
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En kort presentation av Tillväxtverket
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Formativt lärande.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till infomöte den 18 november
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
om Yrkeskompassens delprojekt 1
- Mottagare, medborgare, medskapare
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Resultatutveckling och läraryrkets attraktivitet
Enkät i gymnasieskolan
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Fortbildning för pedagoger
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017 Fokusbibliotek som utvecklingsmodell – framgångsfaktorer och erfarenheter Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017

Genom att ta ett helhetsgrepp på frågan. Genom att tillsätta en person som får det övergripande ansvaret för skolbiblioteksutvecklingen. Genom att inte låta frågan om skolbibliotek bli något som är upp till en enskild skola eller en enskild rektor.

Fokusbibliotek Bemanna heltidsanställda, fackutbildade bibliotekarier Rusta upp lokal, inventarier, medier, biblioteksdatasystem Skapa verksamhet verka läsfrämjande, utveckla informationskompetens

Modellen: innehåller lite central styrning, inget färdigt recept som ska följas till punkt och pricka, medger stor frihet och möjlighet till lokal anpassning ger förutsättningar för ett utvecklingsarbete som ska ske på varje enskild skola som ansluter till modellen

Framgångsfaktorer: Politiskt beslut Utvecklingsmedel Organisation Samordning Nätverk Uppdrag Rektors roll Integrering av biblioteksverksamheten i undervisningen Organisation

Integrerad biblioteksverksamhet Bidrar till ÖKAD KVALITET på undervisningen Lärare: elever får ta del av en undervisning som ger fler intryck, infallsvinklar och nya kunskaper Bibliotekarie: elevernas lärande ökar som en frukt av det arbete vi och lärarna gör tillsammans

Integrerad biblioteksverksamhet Bidrar till att utveckla DIGITAL KOMPETENS på skolan Chef inom utbildningsförvaltningen: med tekniken på plats utvecklar lärare och bibliotekarier nya pedagogiska arbetssätt tillsammans Utvecklingsledare IKT: bibliotekarierna inspirerar till ökad användning av digitala verktyg och förenar på ett utmärkt sätt teknik med innehåll i undervisningen

Bibliotekets roll i en strävan mot ökad måluppfyllelse underlättas av: VISIONÄR rektor NYFIKNA lärare Bibliotekarien som KOLLEGA

Resultat Svenska nationellt prov årskurs 6, delprov B: läsförståelse – alla elever godkända, 50 % betyg A Svenska nationellt prov årskurs 9, delprov B: läsa 2014 - 40% av eleverna fick de högsta betygen 2015 - 50% av eleverna fick de högsta betygen 2016 - 60% av eleverna fick de högsta betygen SO samhällskunskap årskurs 6 frågor om källkritik -- på en skola med fokusbibliotek nådde 69,9% av eleverna betyg A och C medan det på en skola utan fokusbibliotek endast var 25,3%