Timeline – eHälsa i Jämtlands län 2016
Regional samverkan kring strategiska mål Uppföljning av handlingsplaner Gemensamma handlingsplaner (Kommuner och Regionen), gemensamma processer, gemensam testbädd, teknik och service för hela länet, gemensamma upphandlingar, innovationsvänliga upphandlingar, välfärdsbredband (fiber). IT- Central stödfunktion/support för personal och brukare, samordnade upphandlingar, installationer berör ett flertal frågor i enkäten
Svårt att veta exakt men vi behöver nog hjälp med "allt" Omvärldsbevakning - Vilka hjälpmedel finns som kan vara bra för oss Har vi gemensamma upphandling så kommer väl omvärldsbevakning att ingå där? Hjälpmedel- hur långt kan HMC:s ansvarsområden täcka behov av att bevaka/upphandla ny teknik inom kommunikation/kognition? Svårt att veta exakt men vi behöver nog hjälp med "allt"
SITHS-Administration HSA-Administration HSA-ansvar Gemensamma rutiner Generell utveckling av tjänstekort för all kommunal verksamhet, SITHS-kravställningar vid upphandlingar av system/molntjänster. Vi sköter i dagsläget det mesta själva. Vi beställer kort hos landstinget. Detta skulle kunna göras direkt av oss i kommunen.. Vi kan fortsättningsvis sköta detta i egen regi.
Verksamhetssystem - Byte och anpassningar Riktlinjer för säkerhet Detta har vi idag via Tieto. Vi och Tieto har avtal på detta område. Tillämpningsanvisningar för teknisk och informationssäkerhet. Samordning av teknisk utrustning. Gemensam systemförvaltning. Gemensamma rutiner Stöd med vilken utrustning vi behöver för att detta ska fungera
Gemensam larmmottagning Stöd och support Gemensam larmmottagning Upphandling - Larm, Trafik ... Behövs samma larm? Vi behöver framförallt gemensam larmmottagning Stor fråga, ganska skilda krav och behov i ordinärt boende resp. särskilt boende. Upphandling av larm i ordinärt boende har skett via SKL. Larm i särskilt boende- valav systemgörs i dag av fastighetsförvaltningen. Känns långt till digitala larm och tillbehör i den dialogen. hur hantera egenansvar för vårdtagare (jfr mobiltelefon eller dator?) Gemensam teknik och serviceorganisation i länet. Nej. Vi har redan genomfört detta.
Höja användandet Informationsmängder Slutenvården och primärvården behöver använda verktyget i större utsträckning, då ökar nyttan av NPÖ. Vi producerar inget. Kostnadsfrågan gällande konsument/producent Gemensamma rutiner ex logguttag
Samordnad utveckling av e-tjänster Implementering Stöd i införande Gemensam förvaltning, riktlinjer, organisation osv. Nej.
Omvärdsbevakning Säkerhet kring PUL IFO har meddelat att dom för närvarande inte ser några särskilda behov . Gemsamma rutiner utifrån PUL samt övriga lagrum.
Omvärldsbevakning - Vad är på gång? "Best practise" i andra regioner? Den gemensamma organisationen bör det finnas olika typer av kompetenser (informatik, juridik, e-hälsa, teknik). Organisationen bör vara fristående från övrig verksamhet.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län 2016
Hur går vi vidare…? Regional samverkan kring infrastrukturer, IT-system och tjänsteplattformar. Verka för ökad kunskap hos personal inom vård, omsorg och stöd angående eHälsa, välfärdsteknologi och dess användande. Via kunskapsspridning skapa positiv attitydförändring för eHälsa och användandet av välfärdsteknologi. Vidga kunskapen om eHälsa inom vårdutbildningar och utveckla samverkan med utbildningsanordnare inom vård omsorg och stöd.
…Hur går vi vidare? Satsa på att kommunerna blir producenter av NPÖ-information. Länets åtta kommuner bör tillsammans med Region Jämtland Härjedalen ta fram en gemensam långsiktig strategi gällande välfärdsteknologi. Att länets kommuner tillsammans med Region Jämtland Härjedalen arbetar i gemensam styrning för att realisera den gemensamma Regionala Utvecklingsstrategin 2014-2030. Bevaka teknikutvecklingen och ta tillvara på erfarenheter från andra regioner för att snabbt kunna realisera och räkna hem investeringarna.