entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg Att ta in världen i klassrummet och ta ut klassrummet i världen genom internationella projekt: entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Att våga ta steget – att vara entreprenöriell En entreprenöriell lärare: att våga ta steget att ta ett steg tillbaka och att prova nya vägar Ämnesövergripande och tematiskt arbete med digitala verktyg Entreprenöriellt- och värdeskapande lärande – ”Det blir viktigt när det är på riktigt” Att lära av varandra och lära tillsammans
Internationellt perspektiv på undervisningen i en global värld Vår värld blir alltmer global och kommer allt närmre genom teknikens utveckling Lgr 11 säger ”Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser.” Internationella projekt ger eleverna detta såväl som ökad omvärldsförståelse, kulturkompetens, digital kompetens (MIK) Språkundervisningen blir autentisk och eleverna får verkliga mottagare för sina uppgifter samt vänner på målspråket vilket utvecklar deras språkkunskaper
Die kinder von europia – schule, arbeit und leben in 100 jahren Projektets namn kommer från ”Europe” och ”utopia” Projektet handlar övergripande om hur ungdomar runt om i Europa ser på Europas framtid om hundra år Projektet är ett tvåårigt projekt inom Erasmus+ och pågår 2015-2017 Sju skolor från sex länder deltar Huvudspråk är tyska och engelska
Deltagande länder Sverige Tyskland England Frankrike Grekland Bulgarien
Hur allt började… eTwinningplattformen ”Förprojekt” med eTwinning Projektplansskrivning i Berlin Kontinuerlig kontakt digitalt Premeeting i Enköping – finslipning av detaljer
syfte Att alla elever ska utveckla sin kommunikativa förmåga samt att kunna använda sig av olika strategier när språket inte räcker till Att eleverna ska ha verkliga mottagare till sina uppgifter och få vänner i andra länder i Europa för att vidga deras perspektiv Att med hjälp av digitala verktyg öppna upp klassrummet mot omvärlden och släppa in världen i klassrummet och att öka elevernas kulturella kompetens och omvärldsförståelse och därigenom förbereda eleverna på en värld som blir allt mer global
Öppningsceremoni – officiell invigning och brev till framtiden Brev till framtiden på olika språk Framtidskapsel Öppningsceremoni med tal och projektsång Officiell invigning på varje skola Spår till framtiden så att kapslarna kan hittas och öppnas 2115
Hur sker samarbetet? Med olika IKT-verktyg reser vi ”utan att resa” – digitaliseringens möjligheter Hemsidan Bloggen eTwinningsidor Digitala kommunikationsverktyg ”Internationella gruppen” Uppgifter till varje tema som vi redovisar för varandra digitalt Boken – Die Kinder von Europia, tidning, logga och projektsång
Teman och uppgifter Premeeting – Enköping, Sverige Musik och kultur om 100 år – Arta , Grekland Skola och arbetsliv om 100 år – Rheinzabern, Tyskland Miljö och hållbar utveckling om 100 år – Walsall, England Solidaritet och barns rättigheter – Mériel, Frankrike Utvärdering och slutrapportering – Vratsa, Bulgarien
Några uppgifter vi arbetat med inom projektet Framtidens musikinstrument Presentation av skolsystem Legorobottävling Framtidens hus om 100 år Internationell kokbok Framtidsträdgård Fotoutställning om barns rättigheter Presentation – organisationer för barns rättigheter Flashmob
länkar Hemsida: http://europia100.de/ Blogg: https://eurokids100.wordpress.com/ eTwinning: ”Die Kinder von Europia – Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren” och ”A better place – we can make it happen!” Öppningsceremoni på S:t Iliansskolan: Öppningsceremoni Projektsången framförs i Grekland: We are Europia Hedersomnämnande i European Language Label 2016
KONTAKT Emelie Hahn Koordinator/projektledare Förstelärare entreprenöriellt lärande och internationellt utbyte Leg. Lärare tyska/SO-ämnena S:t Iliansskolan, Enköpings kommun +46171627112/+46738169557 emelie.hahn@enkoping.se @Emelie_Hahn ”EUROPIA und somit - EUROPA – geht nur GEMEINSAM!”