Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
The Capital of Scandinavia Optimala lärmiljöer Kungsholmens grundskola är det självklara valet där vi ständigt arbetar med att skapa optimala lärmiljöer.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Utbildningsförvaltningen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Informationsmöte Välkomna!.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Fristående gymnasieskolor
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Timplan för grundskolorna i Angered
Utbildningsutskott inom SDN
Välkomna till Klagshamns rektorsområde!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Om Hamnedaskolan!!! Världens bästa skola!!!!!!!!!!!!
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna till Järla skola
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Nätverket för barn-och elevhälsan
Specialpedagogiskt nätverk
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9

2016-11-25 Vad säger skollagen (2010:800) om föräldraråd? Skollagen 4 kap 12§: Vårdnadshavare för barn i förskolan och för elever i förskoleklassen, grundskolan, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och fritidshemmet ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen 13§: Vid varje förskole- och skolenhet ska finnas ett eller annat forum för samråd med barnen, eleverna och de vårdnadshavare som avses i 12§. Där ska sådana frågor behandlas som är viktiga för enhetens verksamhet och som kan ha betydelse för barnen, eleverna och vårdnadshavarna. Inom ramen för ett eller flera sådana forum som avses i första stycket ska barnen, eleverna och vårdnadshavarna informeras om förslag till beslut i sådana frågor som ska behandlas där och ges tillfälle att komma med synpunkter innan beslut fattas. Rektorn och förskolechefen ansvarar för att det finns forum för samråd enligt första stycket och för att informations- och samrådsskyldigheten enligt andra stycket fullgörs .

Norrtullskolans föräldraråd 7-9 Vad är syftet med ett föräldraråd på Norrtull 7-9? Föräldrarådets syfte är att fungera som en samverkansgrupp för alla elevers och familjers bästa på vår skola och även kunna fungera som en informationslänk mellan Söderhamns kommuns Barn- och utbildningsförvaltning, rektor ,lärare/annan personal och föräldrar.  Syftet är inte att vara beslutande utan endast vägledande i frågor som rör alla våra barn/elever. Övrigt? Föräldrarådets uppgifter: Föräldrarepresentanterna i Föräldrarådet ska lyfta frågor och ge synpunkter ur ett föräldraperspektiv. Därmed är det av yttersta vikt att alla föräldrars åsikter och tankar efterfrågas kontinuerligt av representanterna i Föräldrarådet. Detta är en av de viktigaste uppgifterna som rådet har. Föräldrarådet ger föräldrar insyn och delaktighet i skolans verksamhet och en möjlighet att kunna påverka och delta i skolans utvärdering.  Föräldrarådet kan lyfta frågor som rör den pedagogiska utvecklingen och verksamheten, till exempel elevers lärande. Det kan även röra frågor gällande kvalitetsarbete, arbetsmiljö, jämställdhet, likabehandlingsplan, läroplanen, lokala verksamhets planen, innehåll på föräldramöten etc. Representanter Föräldrarådet består av frivilliga föräldrarepresentanter från alla klasser. ( Två från varje) Två lärare/annan personal (varav en skriver minnesanteckningar som ska spridas till alla föräldrar ) samt rektor (Mötesledare och ansvarar för kallelse samt dagordning). Följande frågor tas inte upp i föräldraråd utan hänvisas till rektor: - Frågor om enskilda barn - Frågor om enskild personal - Frågor som rör ligger inom ramen för rektors arbetsuppgifter såsom anställningar, bemanning, personalens kompetens.

Verksamheten idag och planer framåt 7-9 består av ca340 elever och ca 40 personal 4 arbetslag samt elevhälsoteam, syv, café- och bibliotekspersonal, modersmålslärare/studiehandledare

Söderhamns kommuns fokusmoråden Mål och resursplan Kommunens 5 fokusområden jämlikhet attraktiva boenden Näringsliv Infrastruktur attraktiv arbetsgivare

För skolor i Söderhamn gäller särskilt fokus på detta: Barn- och elevinflytande Barn och elever lever och praktiserar demokrati och utvecklas till huvudpersonen i sina egna liv. Likvärdighet Skolan i Söderhamn är likvärdig ur alla perspektiv, vilket leder till jämlika förutsättningar i samhället. Likabehandling Alla barn och elever upplever att förskolan och skolan är trygga miljöer där goda relationer utvecklas Kunskaper - Alla elever åk 9 ska uppnå behörighet till gymnasiestudier.

Var är vi idag? Demokrati och värdegrundsarbete Kunskapsuppföljning (åk 9 ht prognos )

Norrtullskolan 7-9 Handlingsplan för måluppfyllelse 16/17 ”Alla barn känner trygghet och äger sitt lärande” Detta ska alla pedagoger arbeta med läsåret: - Att utveckla undervisningen med fokus på jämlikhet -elevers delaktighet och likabehandling. - Att utveckla arbetet med att skapa trygghet och studiero. - Att tydliggöra mål, kunskapskrav och säkra bedömningar. - Att fortsätta utveckla undervisningen med särskilt fokus på språkutvecklande arbetssätt. -Att utveckla bra former för dokumentation om elevers utveckling (systematiskt kvalitetsarbete.) -Att utveckla samarbetet mellan lärare/pedagoger vad gäller elevhälsa och barn i behov av särskilt stöd.

                                                Projektet har skett i förberedelseklass 7-9, arbetslag D och heter ”Flerspråkighetens möjligheter” Jag som sett projektet nära ser också att det är ett jättebra arbete som görs och att det ger fler elever större möjlighet att lyckas i skolan. Jag hoppas att det skapar intresse och att det kan spridas vidare både inom skolan och utanför! Att det nu även blir uppmärksammat utanför Sverige kan göra hela Norrtullskolan känd! GRATTIS!  till Åsa och Tina som fått utmärkelsen! Och grattis till oss som får vara med och glädjas och att vi är del av Norrtullskolan!