Korta filmer i min SFI undervisning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Engelska.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Från mönster till algebra
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Svenska p Svenska p.
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Ett arbetsområde om poesi
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
How to learn a Second Language?
Skolutveckling via digitala medier
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nationella proven i kursen Svenska B.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Idrottspsykologi.
om företaget där du gör din praktik!
Hur du tar hand om din kunskap
Referat Vad är det?.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
på föräldramöte för år 3-6!
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
SUA – Skriva.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Reportage.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Textlösa bilderböcker
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Tips för det praktiska ledarskapet
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Etik- planering.
Föreläsning Svenska II
Måndag den 5 februari 2018.
Ämneslyftet Sätunaskolan
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Elevråd på SFI vad är det?.
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Elevråd på SFI vad är det?.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Elevråd på SFI vad är det?.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Korta filmer i min SFI undervisning Jovanka Cosic Inspirationsdagen på Mediapoolen 2017-08-30

Vem? Vad? Hur? Presentation (mig själv, mina elever och min arbetsgivare) Hur jag använder korta filmer i min undervisning? Hur jag tänker kring kursplanen och vad jag tycker fungerar bra i undervisningen Hur jag tänker i fråga om syfte och lärandemål med filmvisning (i det här fallet med fokus på ordinlärning och värdegrund) Jag kommer att visa delar av en film från serien Familjen Bernadotte (Kärlek), delar av en film från serien Vem är svensk (Är jag svensk? ) och inledning i filmer från serien Vårt Europa. Vi avslutar med en gemensam pratstund eller så låter vi Zahra ta över…

Ordinlärning på olika sätt Hur kan jag effektivisera elevernas ordinlärning? Meningsfull sammanhang – vad är det? Är mina elever auditiva eller visuella? Både och? Bottom-up strategier: från detaljer till helheten. Top-down strategier: att förstå helheten innan man går in på detaljerna. Att kombinera?

Vilka språkliga förkunskaper har eleverna? Förförståelse byggd på temaarbete (se läroboken) Vanligaste orden i svenska språket (se listan) Ord som eleverna förstår med hjälp av gissningsstrategier (se listan)

  Ord hämtade från filmen Familjen Bernadotte: Kärleken (I den ordning de förekommer i filmen)   konsekvenser titel telegram familj respekt apanage cigaretter reagera presskonferens fantastiskt fri problem speciellt absolut plan prins prinsessa salong stad naturlig faktiskt depression social republik monarki tennis elektrisk residens chaufför papegoja privat media lunch ”under strikta former” pedant(isk) motorcykel presentera ”under press” mannekäng folk exakt asfalt privilegier kopia filmarkiv exportera

Högfrekventa ord som eleverna hunnit lära sig: https://larare.at/svenska/moment/lingvistik/vanligaste_orden_i_svenska_spraket.html

Film i undervisningen – lärandemål Vi utvecklar: läs- och hörförståelse, förmågan att diskutera eller återberätta muntligt och i skrift, ordförrådet insikt i värdegrund

På tal om värdegrund… Precis som människor skänker alla filmer oss en viss glädje: några med sin närvaro – andra med sin frånvaro. Har ni sett UR-s filmer om Mahmoud och Simon? Vad tycker vi? Vad tycker mina elever?

Tack … …för att Du ville lyssna på mig! Bjud gärna in mig till ditt klassrum och välkommen till mitt! Ensam är inte stark! jovanka.cosic@boras.se 0766230892