Universitetstyrelsen 2016-02-18 Årsredovisning 2015 Universitetstyrelsen 2016-02-18
Underskrifter Intyga att årsredovisningen ger en rättvisande bild av verksamhetens resultat samt av kostnader, intäkter och myndighetens ekonomiska ställning Bedöma att den interna styrningen och kontrollen vid Linnéuniversitetet är betryggande
Läsanvisningar till årsredovisningen Universitetets rapport till regeringen enl. lagar och förordningar men även Ge översiktlig bild för andra intressenter Linnéuniversitetets officiella statistik Dispositionen utgår från Krav i högskolelagen m.fl. lagar och förordningar Linnéuniversitetets vision och strategi Utmanade utbildningar, framstående forskning, samhällelig drivkraft och globala värden Större delen av återapportering i särskilt avsnitt Återrapportering kring utbildningen under ”Utmanande utbildningar” Linnéuniversitets prestationer Helårsstudenter, helårsprestationer, vetenskapliga publikationer/citeringar och studerande på forskarnivå
Övergripande mål 2015-2020 – vad är nytt för 2015 nyfikna, nytänkande och kunniga studenter och medarbetare Kreativa kunskapsmiljöer med koppling mellan forskning och utbildning börjar bildas på fakulteterna Andelen disputerade ökar utmanande utbildningar med hög samhällsrelevans Utveckling av ett nytt kvalitetssystem för utbildning har påbörjats Flera nya utbildningsprogram som möter samhällsbehov har utvecklats framstående vetenskaplig och konstnärlig forskning till nytta för samhällsutvecklingen Andel extern forskningsfinansiering ökar Vetenskapliga publikationer/citeringar ökar Regeringens rekryteringsmål för andel kvinnliga professorer är uppnått Antalet företagsdoktorander har ökat engagemang för samhällsutmaningar, innovationer och hållbar tillväxt Kommitté för samhällelig drivkraft har bildats och genomfört två utlysningar av strategiska medel för samhällelig drivkraft Förberedelser för ISO-certifiering av miljöledningssystemet har påbörjats Projekt för validering av nyanländas kunskaper och nationellt nätverk har kommit igång Ledarskapsakademin har fått nio miljoner från – Familjen Kamprads stiftelse Finansieringen från KK-stiftelsen har ökat Ny stor uppdragsutbildning: treårig farmaceututbildning för tre olika apotek närhet mellan människor Universitetsstyrelsen har beslutat om samlad lokalisering av universitetets lokaler i Kalmar vid Universitetskajen Projektet Global classroom har börjat ta form en internationell och mångkulturell kunskapsmiljö Inresande helårsstudenter för betalstudenter och freemovers ökar Nya utbildningsprogram med engelska som undervisningsspråk har startat
En resa in i framtiden - Vision och strategi 2015-2020 De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna, nytänkande och kunniga studenter och medarbetare utmanande utbildningar med hög samhällsrelevans framstående vetenskaplig och konstnärlig forskning till nytta för samhällsutvecklingen engagemang för samhällsutmaningar, innovationer och hållbar tillväxt närhet mellan människor en internationell och mångkulturell kunskapsmiljö Första året i vision och strategin: se sammanfattande uppföljning av strategins övergripande mål: vad är nytt 2015!
Kreativ kunskapsmiljö En resa in i framtiden – Linnéuniversitetets vision och strategi 2015-2020: Utmanande utbildningar och framstående forskning är tillsammans med samhällelig drivkraft och globala värden hörnstenar som integrerat skapar en kreativ kunskapsmiljö i Linnés anda. Fakulteterna har börjat forma kreativa kunskapsmiljöer t ex Koppla ihop forskning och utbildningen Nämnden för lärarutbildningens strategi för forskningstilldelning Beslut om universitetskajen i Kalmar Flera fakulteter har också börjat gå igenom kursplaner utifrån forskningsankytning, samverkan och globala värden.
Helårsstudenter och helårsprestationer Helårsstudenter, hst Helårsprestationer, hpr Andel (hst) avancerad nivå ökar från 9% till 10%. Hst avancerad nivå ökar med 8% till 1 377 hst. Prestationsgraden 2014: 82%; 2015: 81% Andel (hst) program och andel fristående kurser samma som 2014. Andel (hst) distansutbildning 2014: 24%; 2015: 25%
Takbelopp och utbildningsproduktion, Mkr Produktionen av utbildning under takbeloppet och planeringen är att vi ska nå takbeloppet 2016. Förändringarna är eg krusningar på ytan mht omsättningen på en miljard, men de marginella förändringarna kan vara nog så svåra att få till.
Utmanande utbildningar Positiv utveckling: Följer planen för utvärdering av huvudområden (kvalitetsprojektet 2014-2016) – nytt kvalitetssystem på gång Linnébarometern för tredje året Utveckling av utbildningsutbudet Jobba vidare med….. Under takbeloppet med 20 Mkr – regeringens satsning på prioriterade utbildningar Tre indragna examensrätter av UKÄ Utveckling av utbildningsutbudet: översyn avancerad nivå; forskningsankytning; NLU enkät till skolor om behov; Nya utbildningar: psykologerna är nu fullt utbyggd, integrationsutbildning, ny design utbildning, ny specialistsjuksköterska för ögon, mjukvaruprogram inom FTK. Takbeloppet: långsiktigt tänk så vi får plats med konsekvensökningar.
Framstående forskning Positiv utveckling: Andel externa medel ökar Beviljade medel från KK-stiftelsen ökar Vetenskapliga publikationer/citeringar ökar Lnu publicerar sig bra utifrån samlade de samlade resurserna i jämförelse med riket Påbörjat förberedelser för UKÄ granskning av forskarutbildningen Uppdragsarkeologin – företagsforskarskolan har kommit igång Jobba vidare med….. ”Lägger pengar på hög” (överskott i forskningen, oförbrukade bidrag) Beviljade medel 2015 för större finansiärer sjunker sammantaget Den nedåtgående spiralen forsätter – vår andel av sektorns resurser sjunker Professionsutbildningarnas forskningsbas? Lnu har lägre snitt kostnad än riket för VR bibliometriska index Förberedelse granskning av forskarutbildning: mall för individuell studieplan (övergripande) och fakulteterna har påbörjat sin egen självvärdering 5 Lnuc 46 mkr Lnu har låg andel forskningsanslag av totalt anslag i jämförelse med riket och de övriga i fyrklövern
Globala värden Positiv utveckling: Sommaruniversitetet Ökning betalstudenter och freemovers (hst) Förberedelse för ISO-certifiering Jobba vidare med….. Inresande avtalsstudenter fortsätter att minska
Samhällelig drivkraft Positiv utveckling: Ny kommitté för samhällelig drivkraft och ny policy Genomgång av samverkansaktivitetet (Vinnova) Innovationskontoret högsta kvalitet i Vinnovas utvärdering Valideringssatsningen Ny uppdragsutbildning 3-årig farmaceututbildning – tre apoteksbolag Fler beviljade KK-projekt och förlängning expertkompetens för innovation Det entreprenöriella universitet – open har etablerats (Tillväxtverket) Jobba vidare med….. Uppdragsutbildning Valideringssatsningen: värdera nyanländas akademiska kunskaper, kompletteringar för att snabbare komma in på den svenska arbetsmarknaden, se även ny integrationsutbildningen. 2 KK-projekt expertkompetens för innovation; hållbart byggande och sociala medier
Andelen disputerade av totalt antal lärare Beräknat på antalet lärare Motsvarande siffror 2015 beräknade på årsarbetare är för Lnu: 66%, FEH: 70%, FHL:74%, FKH: 70%, FSV: 65% och för FTK: 57%.
2012-2015 Regeringens rekryteringsmål kvinnliga professorer: 36% Utfall: 41% Totalt antal professorsrekryteringar under perioden: 61 Professorer
Professorer
Kompetensförsörjning Positiv utveckling: Andelen disputerade ökar Uppnått regeringens rekryteringsmål om 33 % kvinnliga professorer (utfall 41%) Internationella rekryteringar ökar Jobba vidare med….. Svårigheter att rekrytera personal inom professionsutbildningarna Sjukfrånvaron ökar, särskilt för kvinnor Fler professorer, ålder och kön Stöd till forskningsledare Internationella rekryteringar från ett 30-tal 2014 till 2015: 42. Totalt 241 rekryteringar.
Verksamhetens intäkter 2015: 1 717 Mkr (2014:1 654 Mkr)
Universitetsstyrelsen 2016-02-18 Rev 2016-02-17 Ekonomiskt utfall 2015 Universitetsstyrelsen 2016-02-18 Rev 2016-02-17
Intäkter Relativt stabila anslag, satsningar på främst lärare och sjuksköterskor samt kvalité. Fortsätter 2016. De senaste åren har Lnu arbetat med att anpassa utbildningsproduktionen till takbeloppet och 2014 var vi ”i mål”, men 2015 medförde underproduktion 20 Mkr. Uppdragsutbildningen ökar något. Intäkterna från studieavgifter fortsätter att öka, från ca 20 Mkr till ca. 32 Mkr.
Resultaträkning (Mkr) UTFALL 2015 PROG-NOS 2 Avvikelse UTFALL 2014 VERKSAMHETENS INTÄKTER Intäkter från anslag 1 306,7 1 305,9 0,8 1 277,0 29,7 Avgifter och andra ersättningar 203,9 183,8 20,1 202,5 1,4 Intäkter av bidrag 205,6 201,7 3,9 171,7 33,9 Finansiella intäkter 0,6 0,7 -0,1 3,0 -2,4 Summa intäkter 1 716,8 1 692,1 24,7 1 654,2 62,6 VERKSAMHETENS KOSTNADER Kostnader för personal 1 122,0 1 124,7 -2,7 1 074,6 47,4 Kostnader för lokaler 189,0 198,8 -9,8 193,0 -4,0 Kostnader för övrig drift 329,2 328,5 319,9 9,3 Finansiella kostnader 1,9 1,3 1,1 Avskrivningar 31,6 30,8 34,5 -2,9 Summa kostnader 1 673,7 1 684,1 -10,4 1 622,8 50,9 VERKSAMHETSUTFALL 43,1 8,0 35,1 31,4 11,7 Officiell prognos 8 Mkr, men större överskott väntat, dock ej så mycket. Beror till stor del på underproduktion. 2014 upplöstes övertidsskuld på ca 14 Mkr per år. Jämfört med 2014; Anslagen ökat främst pga viss pris- och löneomräkning samt ökning av antalet högskoleplatser. Extern ökning, både inom utbildning och inom forskning. Personal ökar med löneökning ca 2,6 %, marginell minskning i antal årsarbetare. Anställda per 31/12 i stort oförändrat. Ökning av driftkostnader främst konsulttjänster, både forskning och intäkter och databaskostnader. Lägre kostnader för hyresavtal i Växjö efter omförhandling med Videum och det låga ränteläget ger hyressänkningar.
Verksamhetsutfall 2012 ”felperiodiseringar” upplösning sabbatstermin, reserv retroaktiv lön och pensionskostnader. Tot ca 12,2 Mkr. 2013 och 2014 upplösning av ”övertidsreserv” ca 14 Mkr per år.
Över/underproduktion 2015, tkr Beräknat från den interna anslagsavräkningen.
Resultat 2015, Mkr Utfall Prognos 2 Avvikelse Fakulteternas resultat 14,8 -1,2 16,0 "Överskott anslag" 22,1 19,8 2,3 Gemensamma funktioner 2,7 4,7 -2,0 Lärarutbildningen, nämnd o kansli -0,4 0,8 Finansnetto -0,8 Pålägg lön o soc 7,6 Omställningsmedel -3,5 -13,3 18,4 Studieavgifter/stipendier 1,0 43,1 8,0 35,1
Uppdragsutbildningen Tabell 33. Intäkter i uppdragsutbildning, tkr 2015 2014 2013 Polisutbildningen 53 164 61 308 66 449 Fortbildning av journalister 26 765 20 659 21 357 Rektorsutbildningen 17 363 16 760 13 301 Pedagogik och utbildningsvetenskap 4 882 6 358 7 669 Matematikdidaktik 2 734 1 906 7 209 Sjöfartshögskolan 19 245 18 654 9 652 Övriga verksamheter 20 718 14 606 27 193 144 871 140 251 152 830 Uppdragsutbildningen ökar något. PU har färre studenter pga tidigare beslutad neddragning från Polismyndighetens sida. 2016 kommer uppdraget att öka. Fojo ökar sin up. Stabilt med litet överskott. Rektorsutbildningen ökat något, men kommer på sikt att upphöra pga ej förnyat uppdrag. Nuv uppdrag slut 2018.
Oförbrukade utbildningsbidrag netto, Mkr Minskning FTK kopplat till Tempusprojekt och KK (sociala medier…). Minskningen övr avser främst Fojo.
Oförbrukade forskningsbidrag netto, Mkr Netto = oförbrukade bidrag minus upplupna bidragsintäkter. Liten ökning 2015, men variationer mellan fakulteterna. (Utbildning och ”övrigt 9*” minskar något.)
Inflöde bidrag, Mkr
Bidrag (tkr) Tabell 51. Upplupna bidrag, fordringar och skulder 2015 2015 2014 2013 2012 2011 Upplupna bidragsintäkter Ingående balans 22 045 29 237 25 596 17 513 25 652 Förändring -3 967 -7 192 3 641 8 083 -8 138 Utgående balans 18 078 17 514 Oförbrukade bidrag -216 262 -187 387 -157 251 -152 660 -136 154 19 275 -28 875 -30 136 -4 591 -16 506 -196 987 Netto -178 909 -194 217 -158 150 -131 655 -135 146 Inbetalningar 205 349 208 220 187 339 143 283 138 922 Omsättningshastighet i år 1,15 1,07 1,18 1,09 1,03 Inflödet minskat något, framförallt från Kampradstiftelsen och Vetenskapsrådet. Naturligt med variationer över åren.
Resultat per fakultet 2015, Mkr Ev utfall inom verks 9* har proportionerats mellan utb/FO efter utfördelad fakultets-OH. Noteringar från bokslutskommentarer FEH GU. Mindre ökning av anslagen, men hst minskar 2 531 (2 585, 2 635). Avgiftsstudenter ökar 107 (81, 41). Externa uppdrag och projekt ökar. FO. 372 (684) Anslag ungefär och bidrag ökat. Indirekta har ökat något. 24 444 (23 843, 23 538) FHL GU. Anslag ökat. Bl a genom kvalitetsmedel. Ökar hst inom sjuksk o psykologi genom konsekvensökningar. Producerat i nivå med takbeloppet. Ökat uppdragsutb. gm avtal om utbildning av farmaceuter. Kostnaderna ökar mindre än intäkterna. FO. Något ökade anslag gm LNUC. Ökad bidragsforskning, men minskade avgifter. Kostnaderna netto ej ökat. Samfinansieringen minskat. Överskottet beror liksom i fjol på sena nyrekryteringar och att anslagsforskning kommer i andra hand? Indirekta är i stort sett oförändrade om hänsyn tages till förändring av klassificering och arbetsplatskostnad. 40 254 (41 690, 39 839) FKH GU. Når ej tilldelade anslag men ändå överskott men mindre än i fjol. Minskat hst pga inställt program pga låg kvalité. Ökade intäkter från avgiftsstudenter 120 (70). Kostnadsminskningar pga tidigare eftersläpande resurser, främst personal, men fortfarande höga konsultkostnader för att snabbare höja kvalitén. FO. Högre överskott än i fjol. Mer extern forskning efter framgångsrika ansökningar. Medför att medel blir över inom anslagsforskningen. Större program för forskarutbildning 2016. Indirekta har minskat något. 26 195 (27 083, 29 194) FSV GU. Överskott inom utbildningen. Ökat intäkterna och minskat kostnader. Överproduktion inom egen utbildning som kunnat få anslag via underproduktion i lärarutbildningen. FO. Överskott. Lägre anslag (extra stöd t doktorander upphört) men ökade bidrag pga nya projekt. Indirekta ökat med 2 Mkr, mest beroende på klassificering och arbetspaltskostnad. 29 285 (27 734, 25 756) FTK GU. Anslag minskat medan externt ökat. Underproducerar både inom egen utbildning och lärarutbildningen. Avgiftsstudenter ökat med 3,7 Mkr. Lönekostnader ökat. Har för stor kostym på utbildningssidan i förhållande till nuv intäkter. FO. Något ökade anslag men minskade externa intäkter, men ökade lönekostnader, dvs forskat mer och nått balans. Indirekta kostnader har minskat med 2,8 mkr, delvis gm omklassificering men även genom utlåning av personal. 46 224 (48 994, 45 518) PU Underskott -571. Intäkter minskar med 8 Mkr pga minskat antal platser, men även kostnaderna har minskat. Uppdragsutbildningen mot Polisen minskat men kompenseras delvis av ökning mot Försvarsmakten. Fojo Ökat intäkterna med 6 Mkr. Resultat: Anslagsutb +464 (delvis pga pensionskostnad tagen 2014), internatet -288 (minskande över åren), svenska uppdrag +13, utländska uppdrag +741. Tot +930.
Utbildningsresultat och över/underproduktion, Mkr Visar utbildningsresultat och fakulteternas över/underproduktion, inkl. lärarutbildningen. Förenklat kan man säga att: FEH och FHL i stort är i balans FKH har en resurs/kostnadsstruktur som stämmer med deras produktion, men är lägre än tilldelat takbelopp. FSV har en resurs/kostnadsstruktur som motsvarar ett mindre utbildningsutbud än både deras verkliga och det tilldelade takbeloppet. FTK har en kostnadsstruktur som stämmer med dess tilldelade takbelopp, men för hög för den verkliga produktionen.
Intäkter av studieavgifter, tkr
Resultat per fakultet 2015, Mkr
Fakulteterna, mkr 7 FEH 8 FHL 5 FKH 4 FSV 6 FTK Fojo, LPU, UPE Tot FAK o övr enheter VERKSAMHETENS INTÄKTER Intäkter från anslag 156,2 290,6 260,2 254,9 293,9 13,5 1 269,3 Avgifter och andra ersättningar 8,5 27,5 15,7 30,5 40,9 55,5 178,6 Intäkter av bidrag 18,6 54,2 21,9 22,3 54,1 25,6 196,7 Finansiella intäkter 0,2 Summa intäkter 183,3 372,3 297,8 307,6 389,0 94,8 1 644,7 VERKSAMHETENS KOSTNADER Kostnader för personal 109,4 200,0 161,9 173,5 219,9 29,3 894,0 Kostnader för lokaler 16,0 39,7 33,2 26,4 44,0 16,6 175,9 Kostnader för övrig drift 14,9 56,8 28,4 19,6 54,4 44,3 218,5 Finansiella kostnader 0,1 0,0 Avskrivningar 4,1 1,8 5,4 11,9 NLU 0,6 4,6 11,6 2,2 19,1 Gem funktioner 37,8 61,6 59,1 60,3 68,6 2,9 290,3 Internt 2,6 1,9 7,9 3,7 1,0 20,1 Summa kostnader 180,9 366,0 290,9 299,5 398,1 94,4 1 629,9 VERKSAMHETSUTFALL 2,4 6,3 6,8 8,1 -9,2 0,4 14,8 Prognos 2 3,1 1,4 -5,3 -0,8 -1,2 Avvikelse -0,7 6,2 7,7 -3,9 1,2 15,9 Budget -1,6 -3,0 -5,6 8,4 -6,2 1,6 20,4 Utfall 2014 0,7 5,5 5,6 -12,8 -2,2 1,7 0,8 -1,0 2,5 10,2
Universitetsgemensamma funktioner, Mkr Gemensamma funktioner (ledning, universitetsbibliotek och förvaltningen) kostade mindre än ramen 2015 och kostnaderna i relation till intäkterna sjönk något. De lägre kostnaderna avser främst förvaltningen och där övriga intäkter och kostnader medan personalkostnaderna endast är något lägre än budget, om än med variationer mellan avdelningarna. Avd med intäkter har relativt sett mindre budgetavvikelse för personalkostnader.
Gemensamma funktioner, Mkr