Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Advertisements

Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Svenska som andraspråk 1
Barnets bästa i främsta rummet
Historiskt Källmaterial
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Intersektionella perspektiv på olikhetskapande
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Gymnasiearbete 100 p.
Granska läromedel.
Samhällets ojämlikhet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Etik- planering.
Läsförståelse.
Pierre Bourdieu.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Sagor.
Riksrevisionen Årlig Revision
Den sociologiska blicken
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Värdegrund inom äldreomsorgen
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Beslut vid SKL:s kongress 2015
Antagande Realism Viktiga aktörer Stater, stormakter sätter agendan
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Träff 1 Namn på mentor.
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Presentationens avskrift:

Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn Idag fortsätter de enskilda handledningssamtalen samt den 16/11. 14/11 Handskriftsläsning. Obligatorisk övning. Parvis. 17/11 Gruppövning 2. Obligatorisk övning • 21/11 Inlämning av PM

Gruppövning 1 Historiesyn Kursmål som övas kunna redogöra för och diskutera några för historie-forskningen relevanta begrepp och metoder kunna kritiskt bedöma påståenden om historia och problematisera vetenskapliga texter kunna diskutera olika tolkningar av historiska problem kunna resonera kring synen på genus, etnicitet och mångfald i historien.

Historiesyn = våra tolkningsperspektiv, glasögon Historia är berättelser om det förflutna. Historia bygger på individuella tolkningar av det förflutna. Den som skapar historia måste alltid göra ett urval och själv bestämma vad som är viktigt att återberätta från de historiska källorna. All historia är därför vinklad efter författarens urval och sätt att se på historien. Urvalet och tolkningen av källmaterialet påverkas av författarens historiesyn.

Historiesyn, forts. Historiesyner handlar om vilka drivkrafter vi uppfattar som avgörande i historien. Materialistisk historiesyn: då anser man att ekonomi och andra materiella aspekter är den främsta drivkraften bakom historiska förändringar. Idealistisk historiesyn:  då anser man att idéer utgör den viktigaste drivkraften i historien. Att det är ideologiska impulser i form av nya idéer som lett till sociala förändringar i samhället.

Historiesyn, forts. Kollektivistisk historiesyn: Författare som har ett kollektivt perspektiv i sin historieskrivning fokuserar på den stora massan – folket eller stånd, klasser. Individualistisk historiesyn: Författaren ägnar sig åt individbaserad historieskrivning som fokuserar på starka, betydelsefulla individer som författaren anser viktiga för historien.

Historiesyn, forts. Underifrånperspektiv: Historia underifrån fokuserar på den ”lilla” människans liv och vardag. Här hamnar både den enskilda människan och folket i fokus. Ovanifrånperspektiv: Historia ovanifrån fokuserar på de övergripande politiska skeendena där stater och regenter har huvudrollerna.

Historiesyn, forts. Endogena förklaringar: En endogen förklaring är ett inifrånperspektiv. Med en endogen förklaringsmodell beskrivs en historisk händelse eller ett historiskt förlopp med hjälp av de inre drivkrafterna (inhemska förhållanden). Exogena förklaringar: ett utifrånperspektiv. Med en exogen förklaringsmodell beskrivs ett historiskt förlopp med hjälp av de yttre drivkrafterna som kan sägas ligga bakom (förhållanden i omvärlden).

Historiesyn, forts. Manligt perspektiv: Med ett manligt perspektiv hamnar männen i fokus. En stor del av historien skrivs fortfarande av män om män för män. Kvinnligt perspektiv/genushistoriskt perspektiv: Kvinnohistoria= Kvinnor står i fokus för framställningen. Genushistoria = Relationen mellan män och kvinnor står i fokus för framställningen.

Historiesyn Dagens övning Övningen handlar om att förhålla sig kritiskt till historiska framställningar. – Hur författaren vinklar den historiska framställningen, vilka frågor/teman man tar upp säger något om författaren. T ex vad man anser är drivkrafterna i historien, alltså historiesynen. – Författaren ingår i ett större sammanhang och återspeglar sin samtid. Märks detta?

Vilka frågor man ställer till historien är individuella val som styr framställningen och vad som förmedlas. (Tänk på era egna uppsatsarbeten). I en argumenterande och tolkande text är det viktigt att analysera författarens argument och förklaringar. Är beläggen tillräckliga för de slutsatser som dras? Vad är det som för handlingen framåt? Hur förklarar vi historiska skeenden? Individer eller kollektiv, materiella förhållanden eller idéer, underifrån- eller ovanifrånperspektiv, endogena eller exogena faktorer? Hur självständigt är det historiska subjektet och vad är överindividuellt (aktör/struktur).