Syfte Bidra till att höja statusen och attraktiviteten i läraryrket och därmed i förlängningen till högre kunskapsresultat i skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Advertisements

Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Sid Försäkringskassan informerar nyanlända Socialförsäkringen – en försäkring som ger trygghet hela livet.
Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Saco - en centralorganisation 23 förbund medlemmar ( arbetar) Yrkes- & utbildningsgemenskap Partipolitiskt obunden.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Ekonomirapporten oktober 2015 Bettina Kashefi, SKL.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
En hållbar organisation
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Förändringar inom etableringslagstiftningen
De stora lärargrupperna
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Ny lärarutbildning start ht-11
Elev- och Föräldraenkät
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Vi snackar lön!.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utredning av Svenska Balettskolan i Göteborg
LOKAL LÖNEBILDNING.
Så styrs Sverige.
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Flyktingersättningarna har ökat med 147 procent.
Timplan för grundskolorna i Angered
Avdelningen för vård och omsorg
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna!.
CSG så styrs Göteborg.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regeringen Så styrs Sverige!.
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Det går bra nu. Men sen kommer….
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Hållbar utveckling måste vara
Resultatutveckling och läraryrkets attraktivitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gymnasieundersökningen
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Statsbidrag för höjda löner till lärare och vissa andra personalkategorier

Syfte Bidra till att höja statusen och attraktiviteten i läraryrket och därmed i förlängningen till högre kunskapsresultat i skolan.

Förordning Föreslås träda i kraft 22 mars 2016 Statsbidrag lämnas för ett år i sänder. Bidragsåret börjar 1 juli. AG rekvirerar 2 ggr/år. Regeringen har i budgetpropositionen för 2016 föreslagit 1,5 miljarder kronor till statsbidraget. Kommande år beräknas 3 miljarder kronor årligen avsättas.

Höjd lön utöver ordinarie lönerevision I budgetprop 2015 meddelade regeringen sin avsikt att i budgetprop för 2016 tillföra resurser med syftet att lärares löner ska höjas. Detta under förutsättning att berörda parter tar ansvar för att påtagligt prioritera höjda lärarlöner. Långsiktig lönehöjning Arbetsmarknadens parter inom skolområdet har därför ett ansvar för att den ordinarie löneutvecklingen för dessa lärare inte hålls tillbaka på grund av de statliga medel som tillförs. Ovanstående följs av en motprestation av huvudmännen så att statsbidraget inte påverkar utfallet av ordinarie avtalsrörelse. Detta bör anges som ett villkor i förordningen. Enligt utbildningsdepartementet – ingen inblandning i “svenska modellen”.

Ska uppfylla minst ett av följande kriterier: Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Läraren ska med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen eller förskollärarexamen ha förbättrat undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt. Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för att stödja lärar- eller förskollärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden. Läraren ska ha tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.

Lärarförbundets yttrande: Lärarförbundet föreslår därför följande ändringar av promemorian: • låt bidraget även omfatta lärare i vuxenutbildning, SFI, musik- och kulturskola samt studie- och yrkesvägledare • avskaffa regeln att vissa lärargrupper kan omfattas av högst tio procent av en huvudmans tilldelade medel Dessutom anser vi att bidraget bör inordnas i det generella statsbidraget så snart det är möjligt.

Remissinstanser dömer ut statens lärarlönelyft Medlingsinstitutet, som bildades år 2000 på uppdrag av riksdagen för att just verka för en väl fungerande lönebildning, skriver i sitt remissvar: ”Det finns betydande risker förknippade med en politisk inblandning från statsmakternas sida i lönebildningen”. Myndigheten påpekar att många grupper på den svenska arbetsmarknaden anser att deras löner ligger för lågt och att regeringens agerande kan leda till kompensationskrav. ”En sådan utveckling kan medföra risker för en väl fungerande lönebildning, där arbetsmarknadens parter i förhandlingar gör upp om löneutvecklingen utan inblandning av en tredje utomstående part.”  LO avstyrker förslaget i sin helhet och hävdar att regeringen gör sig skyldig till ”en tydlig och historiskt sett unik statlig inblandning i lönebildningen” samt att förslaget riskerar att ”vålla stora och svåröverblickbara skador på kollektivavtalsmodellen och lönebildningen”.

Remissinstanser dömer ut statens lärarlönelyft Arbetsgivarverket hävdar att regeringen intervenerar i en ren partsfråga, att statens inblandning kan ”äventyra hela den svenska modellen” och kräver att förslaget dras tillbaka. Svenskt Näringsliv varnar för att förslaget kan leda till kompensationskrav som ger ”förödande konsekvenser för en stabil och välfungerande lönebildning”. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) påpekar att förslaget ”direkt och indirekt ingriper i arbetsgivarens övergripande ansvar för den lokala lönebildningen”. Även Unionen – Sveriges största fackliga organisation – dömer ut regeringens idé: ”Vår nuvarande framgångsrika svenska lönebildningsmodell riskerar att skadas allvarligt…”

Remissinstanser dömer ut statens lärarlönelyft Samtidigt välkomnar flera remissinstanser förslaget, till exempel de båda lärarfacken. Lärarförbundet anser dock att även lärare i vuxenutbildning, SFI, musik- och kulturskola samt studie- och yrkesvägledare bör omfattas. Förbundet vill också att förskollärare och fritidspedagoger ska kunna få mer än tio procent av satsningen. Lärarnas Riksförbund motsätter sig att förskollärare samt rektorer/förskolechefer som inte undervisar ska få ta del av de extra lönepengarna. LR påtalar att regeringens ursprungliga syfte med satsningen var att öka resultaten och göra det mer attraktivt att arbeta som lärare i grund- och gymnasieskolan. 

Hur blev det? Hur mycket pengar blev det? Fast lön eller tillägg? Vem omfattas ? Och vem bestämmer det?

Diskutera följande Hur kommer detta påverka min enhet? Hur tar vi hand om de som inte fick och de som fick?