En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Välkommen! Evamaria.
Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa
Skola för barn i utsatta situationer
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Myndigheten för delaktighet Full delaktighet för alla oavsett funktionsförmåga Mille Salomaa Lindström Läs upp alla PPT för tillgängligheten.
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Ansvar inom regeringskansliet
Statistisk uppföljning av Agenda 2030
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Workshop Mänskliga rättigheter.
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Vård och omsorgsutbildning
Avdelningen för vård och omsorg
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Statsbidrag till studieförbund 2017
Målstyrning och verksamhetsplanering
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Funktionsrätt Sörmland
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Välkomna!.
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle MFD:s förslag på struktur för genomförande, uppföljning och inriktning inom funktionshindersområdet Linda Ahlgren

Disposition Utvecklingen av levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning under strategiperioden 2011-2016 Slutsatser av strategiarbetet så här långt MFDs förslag på en ny funktionshinderspolitik. En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle.

Utbildning 2010/2011 2012/2013 2014/2015 Högst grundskola Kvinnor 17,5% 16% X Män 21,5% 17% Signifikant Eftergymnasial 30% 32% 33,5% 24% 26% Ökning av andelen personer med funktionsnedsättning som har eftergymnasial utbildning under strategiperioden. Minskning av andelen personer med funktionsnedsättning med högst grundskoleutbildning. Männen närmar sig kvinnor utbildningsnivåmässigt. Ojämlikheten jämfört med övriga befolkningen kvarstår. 2014/2015 var andelen bland övrig befolkning som hade eftergymnasial utbildning 44%.

Arbete och försörjning Andelen personer med funktionsnedsättning som är yrkesverksamma är fortfarande betydligt lägre jämfört med befolkningen i övrigt. 2014/2015 var andelen yrkesverksamma personer med funktionsnedsättning 82% jämfört med 84% befolkningen totalt och 87% i befolkningen i övrigt. Bland personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga är 63% i arbetskraften. Samtidigt kan vi se en ökning i andelen yrkesverksamma personer med funktionsnedsättning med nedsatt arbetsförmåga under strategiperioden och en minskning i andelen som är arbetslösa. 2010/2011 2012/2013 2014/2015 Yrkesverksamma 58% 62% 63% Arbetslösa 11% 10% 9%

Upplevd god hälsa 2010/2011 2012/2013 2014/2015 Signifikant Personer med funktionsnedsättning Kvinnor 38,6% 37,6% 40,7% X Män 43,5% 46,9% 50,4% Övrig befolkning 80,8% 80,5% 83,4% 82,3% För personer med funktionsnedsättning ser vi stora skillnader i upplevd god hälsa för män respektive kvinnor: stor ökning i upplevd god hälsa bland män med funktionsnedsättning under strategiperioden men vi kan inte se motsvarande utveckling bland kvinnor med funktionsnedsättning. Stora skillnader i upplevd god hälsa mellan personer med funktionsnedsättning och befolkningen i övrigt. Könsskillnaderna i upplevd hälsa är större bland personer med funktionsnedsättning än bland befolkningen i övrigt.

Slutsatser om strategiarbetet hittills Mer framgångsrika aspekter: Årlig rapportering/uppföljning ger kontinuitet Utpekade strategiska myndigheter med ett särskilt uppdrag visar på prioritering från regeringen Integrering är nödvändig och en framgångsfaktor Utmaningar: Alla delmål uppnåddes inte inom strategiperioden Svårigheter att mäta effekter – de flesta myndigheterna skapar dock förutsättningar för delaktighet Fem år för kort för att se effekter Politikområden där ansvariga aktörer har saknats (media, idrott, högskola) Myndigheterna har uttryckt stort behov av kunskap och stöd

Utgångspunkter för MFDs förslag Funktionshinderspolitiken handlar om mänskliga rättigheter Förstärka rättighetsperspektivet – Tydlig koppling till konventionen, hållbarhet och agenda 2030. Funktionshinder skapas av samhället Fortsatt behov att tydliggöra att funktionshinderspolitiken är till för att förändra samhället, inte individer. Svårt att mäta effekter under en femårig strategiperiod. Långsiktig men samtidigt flexibel funktionshinderspolitik. Integrering är en nödvändighet Fortsatt behov av att synliggöra funktionshindersfrågan för integrering. Tydligare koppling till nationella mål inom prioriterade samhällsområden. Fortsatt mål- och resultatstyrning

Förslagen delas upp i två delar Förslag på övergripande nivå som regeringen ska föreslå att riksdagen beslutar om. Förslag som ska ligga till grund för en ny regeringsbeslutad strategi om nio år. Förslag på nytt nationellt mål och inriktning för arbetet. Inriktningen beskriver fyra arbetssätt för att uppnå det nationella målet. Dessa innebär att: med universell utformning göra rätt från början, identifiera och åtgärda brister i efterhand, med stöd och lösningar kopplat till individen stärka delaktigheten, samt motverka all form av diskriminering. Fastslå ansvars- och finansieringsprincipen. Tidsperiod och cykler för nästa strategi. Styrform av myndigheter. Vilka myndigheter som bör ha vilket ansvar. Prioriterade samhällsområden med föreslagna effekt- och resultatmål. Uppföljning av funktionshinderspolitiken. Stort fokus på ökad kunskap och verktyg/stöd.

Nationellt mål och inriktning Nuvarande nationella mål en samhällsgemenskap med mångfald som grund, att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet, jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder. Föreslaget nationellt mål Ett jämlikt och hållbart samhälle med mångfald som grund som respekterar och främjar alla mänskliga rättigheter och grundläggande friheter samt säkerställer delaktighet för alla personer med funktionsnedsättning. Nuvarande inriktning Det handikappolitiska arbetet skall inriktas särskilt på: att identifiera och undanröja hinder för full delaktighet i samhället för människor med funktionshinder, att förebygga och bekämpa diskriminering mot personer med funktionshinder, att ge barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder förutsättningar för självständighet och självbestämmande. Föreslagen inriktning säkerställa att nya verksamheter, miljöer, tjänster, produkter och system samt övriga program och riktlinjer från början utformas så att alla kan delta i och använda dem, oavsett funktionsförmåga,   säkerställa att befintliga brister i tillgängligheten till verksamheter, miljöer, tjänster, produkter och system samt övriga program och riktlinjer tas bort, så att alla kan delta i och använda dem, oavsett funktionsförmåga, säkerställa att stöd och lösningar för att stärka individens möjlighet till självständighet är av hög kvalitet vilket bland annat innebär att de präglas av självbestämmande, rättssäkerhet och delaktighet i utformning och beslutsfattande, säkerställa att all form av diskriminering upphör.

Styrningen av myndigheter Idag finns tre olika typer av ansvar: Statliga myndigheter – ansvar för tillgänglighet styrs genom förordning 2001:526 Sektorsansvar – 10 myndigheter styrs genom instruktionen. Strategiska myndigheter – 22 stycken styrs med regeringsuppdrag. MFD föreslår att: Alla myndigheter ska styras med en och samma förordning, 2001:526. Förordningen revideras och stärks. Fortsatt behov av ”särskilt ansvariga” som också styrs genom förordningen. Stort behov av ökad kunskap och ett fåtal myndigheter som får ansvar och mandat över ”viktigaste” områdena: Arbete, utbildning, transport, tillgänglighet i byggd miljö, tillgänglighet i digitala lösningar. Syfte: en enklare och tydligare styrning, förordningen blir stärkt och ökad långsiktighet för myndigheterna. Avgörande är: kunskap och stöd, signaler och styrning från politiken.

Förslag på elva prioriterade samhällsområden i funktionshinderspolitiken De prioriterade samhällsområdena: Täcker bättre in FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Har en tydlig roll i statens struktur och organisering Har individen som utgångspunkt Samtliga prioriterade områden påverkar varandra och är beroende av varandra Arbete och försörjning Utbildning Social välfärd Hälsa Byggd miljö och samhällsplanering Transport It, innovation och teknikutveckling Rättsväsendet Kultur, idrott och fritid Konsument Demokrati

Förslag på myndigheter som har ett särskilt ansvar enligt 2§ och kunskapsansvar enligt 3§ Arbetsförmedlingen* Arbetsmiljöverket Boverket* Brottsoffermyndigheten Domstolsverket Folkhälsomyndigheten Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd Försäkringskassan Konsumentverket Kriminalvården Migrationsverket Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd Myndigheten för radio, press och tv Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor Myndigheten för yrkeshögskolan Naturvårdsverket Polismyndigheten Post- och telestyrelsen* Riksantikvarieämbetet Socialstyrelsen Statens kulturråd Statens skolverk* Tillväxtverket Trafikverket* Universitet- och högskolerådet Upphandlingsmyndigheten Valmyndigheten Verket för innovationsutveckling Åklagarmyndigheten

MFD om vår egen roll Myndigheten ser det som sin roll att underlätta och stödja andra aktörers arbete så att det blir så effektivt som möjligt utifrån tillgängliga resurser samt att fungera sammanhållande i uppföljningen av politiken. Detta sker genom tre former av insatser: Uppföljning och analys av funktionshinderspolitiken och levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning: Utveckla myndighetens samlade uppföljningssystem vilket inkluderar uppföljning, utvärdering och analys av myndigheters, kommuners, landstings och andra aktörer insatser inom ramen för funktionshinderspolitiken och levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning. Kunskap Riktlinjer kring förordning 2001:526, kunskapsråd och arbete med kunskapsstöd inom exempelvis innovation, standardisering och välfärdsteknologi. Stöd Utveckla en redovisningsmall för ansvariga myndigheter, erbjuda stöd till myndigheter, kommuner, landsting och andra aktörer i arbetet med funktionshinderspolitiken genom exempelvis goda exempel, erfarenhets- och kunskapsutbyte och informationsmaterial.

För att beställa rapporterna Tack! För att beställa rapporterna Utvärdering och analys av funktionshinderspolitiken 2011-2016 och En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle: info@mfd.se