BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grekerna.
Advertisements

Nytt digitalt läromedel i naturkunskap för särskolan
Sorteringslek i skogen
Det är lätt & rätt att återvinna!
”Hållbar utveckling” - en rättvis framtid utan sopor?
Vi står i dag inför en av vår tids största utmaningar –
Lisa.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
VÄDER VÄDRET MED METEOROLOGEN PÄR HOLMBERG.
Demokrati och hur Sverige styrs
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Hotet mot miljön.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Att tillsammans påverka!
Demokrati och diktatur
Ekonomiska system Viktiga begrepp
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Grekerna.
Naturlandskap och kulturlandskap.
Avfallshantering På återvinningscentralen jobbar man med att sortera, bränna och återanvända sopor. Sopbilar kommer och hämtar soporna från våra gröna.
Det är lätt & rätt att återvinna!
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Naturlandskap blir kulturlandskap
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Material Delas in i 5 grupper: Polymerer – långa molekyler som egentligen många korta och likadana molekyler som sitter ihop. Keramer och glas – oorganiskt.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Veckans fördjupning handlar om något som vi kan hitta i skogen
6. Hur påverkas politikerna?
Veckans fördjupning handlar om något som påverkar oss alla. Vet du vad
FN-dagen uppmärksammas varje år den 24 oktober.
Naturlandskap blir kulturlandskap
5. Vem gör beslut till verklighet?
3. Ska inte alla få vara med?
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Varifrån kommer kranvattnet?
Hållbar utveckling.
Det är lätt och rätt att återvinna!
Redovisa match 3 senast den 8 februari 2019 på mina sidor
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Kim och vattenäventyret
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Varifrån kommer kranvattnet?
Religion.
Reningsverk.
Redovisa match 3 senast den 6 mars 2020 på mina sidor
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Det är lätt och rätt att återvinna!
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Det är lätt & rätt att återvinna!
Presentationens avskrift:

BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?

VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses av FN. Mer bestämt av Unesco, en grupp som arbetar med utbildning, vetenskap och kultur. Vad är ett biosfärområde? Ett biosfärområde är ett område där vi människor skall leva i harmoni med naturen. När vi i vårt biosfärområde utvecklar samhället med nya hus, fabriker, vägar, jobb och mycket annat så skall det göras på ett hållbart sätt. Hållbart för oss människor OCH för naturen!

VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE Enkelt sagt så skall vi som bor i biosfärområdet arbeta för att vårt sätt att leva skall bli mer och mer hållbart i framtiden. Det finns över 600 liknande områden i världen. Det är lätt att leva hållbart….eller?

LEVA HÅLLBART VI som lever på jorden i dag måste dela på mat och annat som vi behöver för att leva bra. Järn, trä, vatten och mycket annat måste delas jämt mellan ALLA för att vi skall kunna bo och leva bra. ALLA VI som lever på jorden i dag måste även tänka på att våra BARN och BARNBARN behöver mat, vatten och en ren jord för att leva bra.

BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Vår utmaning är att vi tillsammans skall samla in skräp och sortera det så det går att återvinna.

Fundera någon minut och jämför era tankar i klassen. STARTAR VI MED FRÅGAN: Varför behöver vi sortera våra sopor? Hur kan det hjälpa oss att leva mer hållbart? Fundera någon minut och jämför era tankar i klassen.

KOM NI FRAM TILL NÅGOT?

…HUR MÅNGA GÅNGER SOM HELLST!!!! MYCKET AV DET SORTERARADE SKRÄPET KAN ANVÄNDAS IGEN! OM VI TAR HAND OM GAMMALT GLAS KAN DET SMÄLTAS NER OCH FORMAS TILL NYA FINA GLASFLASKOR …INTE EN GÅNG UTAN… …HUR MÅNGA GÅNGER SOM HELLST!!!!

SÅ - OM VI SLÄNGER MINDRE GREJER OCH ISTÄLLET TAR HAND OM DEM SÅ - OM VI SLÄNGER MINDRE GREJER OCH ISTÄLLET TAR HAND OM DEM. DÅ KAN VI GÖRA NYA SAKER AV SKRÄPET…

KALLAR VI SKRÄPET FÖR SKRÄP I FRAMTIDEN OM DET INTE SKALL SLÄNGAS? BÄÄÄÄÄ…NI FÅR EN EXTRA UPPGIFT AV MIG. FUNDERA UT VAD SKRÄP SKALL KALLAS ISTÄLLET FÖR SKRÄP NÄR DET INTE SLÄNGS...BÄÄÄÄÄ ..RÖSTA FRAM KLASSENS FÖRSLAG OM NI VILL VARA MED I TÄVLINGEN…

VARFÖR ÄR DET BRA ATT INTE SLÄNGA? - ALLT VI ANVÄNDER KOMMER FRÅN VÅRT JORDKLOT… NÅGRA EXEMPEL GLASET TILLVERKAS AV SAND PALLEN ÄR AV TRÄ OCH METALL - DÅ BEHÖVS DET TRÄD FRÅN SKOGEN OCH MINERAL SOM GRÄVS FRAM I GRUVOR FÖR ATT TILLVERKA PALLEN TRÖJAN ÄR AV BOMULL – DÅ BEHÖVER VI ODLA BOMULLSPLANTOR TILL TYGET

SLUT PÅ VATTEN OCH ANNAT VIKTIGT NÄR VI TAR FRAM NYTT TRÄ, BOMULL, GLAS OCH MINERAL (OCH ALLT ANNAT VI BEHÖVER) SÅ KAN VISSA VIKTIGA SAKER TA SLUT. OM DET ÄR TORT KAN DET KRÄVAS 29 000 LITER VATTEN FÖR ATT ODLA 1 KG BOMMUL… DET ÄR MYCKET VATTEN….

VI HAR BARA ETT JORDKLOT VI HAR ETT JORDKLOT DÄR ALLA MÄNNISKOR SKA SAMSAS – OCH VI ÄR INTE ENSAMMA. EN MÄNGD DJUR OCH VÄXTER LEVER HÄR MED OSS. -DET ÄR INTE BARA FÖR ATT DET SKALL VARA FINT OCH RENT I NATUREN VI SAMLAR IN OCH ANVÄNDER SKRÄPET. …DET ÄR ÄVEN FÖR ATT DJUR OCH MÄNNISKOR SKALL FÅ TILLRÄCKLIGT VATTEN, LAGOM MYCKET FÄLT MED BOMULL, INTE FÖR MÅNGA GRUVOR … OCH MYCKET MER…

I SVERIGE SAMLAR VI IN FÖRPACKNINGAR SOM VI KAN GÖRA NYA SAKER AV. VAD SKA VI GÖRA? I SVERIGE SAMLAR VI IN FÖRPACKNINGAR SOM VI KAN GÖRA NYA SAKER AV. SAMLA IN FÖRPACKNINGAR OCH ANNAT NI HITTAR RUNT SKOLAN. NI FÅR EN LISTA PÅ HUR ALLT SKALL SORTERAS. VÄG DET SOM NI SAMLAT IN. HUR MYCKET VÄGER EXEMPELVIS PLÅTBURKARNA? SKRIV NER SIFFRORNA. UTMANINGEN ÄR ATT VI TILLSAMMANS SKALL SAMLA IHOP SÅ MYCKET SKRÄP SOM MÖJLIGT. DET ÄR SVÅRT ATT TÄVLA MOT VARANDRA I SKRÄPPLOCKNING. OM NI HITTAR LITE SKRÄP ÄR DET OCKSÅ JÄTTEBRA!

NI ÄR INTE ENSAMMA! FLERA ANDRA KLASSER I BIOSFÄROMRÅDEN GÖR SAMMA SAK Tillsammans samlar vi in mängder av skräp i vårt biosfärområde. Titta in på www.vanerkulle.org/Biosfarutmaningen-2017 efter sommaren så ser ni hur mycket skräp vi har samlat in tillsammans.

TIPS PÅ FÖRDJUPNING TILL LÄRARE Lärande för hållbar utveckling -naturskyddsföreningen: http://www.naturskyddsforeningen.se/lhu Några sidor om återvinning i Sverige: http://www.hsr.se/ http://www.avfallsverige.se/avfallshantering/materialaatervinning/ https://www.glasatervinning.se/ Skola på Hållbar väg – WWF: http://www.wwf.se/source.php/1365091/WWF%20%20Skola%20slutversion. pdf Sidan 9-13 Mer om Biosfärområden: www.vanerkulle.se www.biosfaromrade.se http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/ecological- sciences/man-and-biosphere-programme/

TÄVLING För er som vill FINNS ETT TÄVLINGSMOMENT! En jury med konstnärer och personer som jobbar i biosfärområdet utser en vinnande klass från varje kommun. De bedömer klassens ord för skräp och klassens djurskulptur.

KALLAR VI SKRÄPET FÖR SKRÄP I FRAMTIDEN OM DET INTE SKALL SLÄNGAS? BÄÄÄÄÄ…OM NI DELTAR I TÄVLINGEN MÅSTE KLASSEN KOMMA ÖVERENS OM ETT PERFEKT ORD FÖR VAD SKRÄP SKALL KALLAS ISTÄLLET FÖR SKRÄP… NÄR DET INTE SLÄNGS...BÄÄÄÄÄ TÄVLING

SKULPTUR En annan del av tävlingen är att skapa EN SKULPTUR av skräpet. Skulpturen skall föreställa ETT DJUR. Djuret SKALL BO I VÅRT BIOSFÄROMRÅDE När skulpturen är fotograferad skall HELA DJURET sorteras och återvinnas. Tänk på det när ni bygger. TÄVLING

DET KALLAS FÖR DEMOKRATI Om ni väljer att delta i tävlingsdelen av biosfärutmaningen är det viktigt att ALLA i klassen är med och beslutar vad som skall göras. Både när ni bestämmer vilket ord ni vill använda för skräp OCH när ni bestämmer vilket djur ni väljer att bygga en skulptur av. När ni röstar så har ALLAS RÖST LIKA MYCKET VÄRDE. TÄVLING

TÄVLING SNYGGAST VINNER? Det är klart att det är viktigt att ett ord passar det som det skall beskriva –och- att en skulptur ser bra, häftig eller cool ut om den skall vinna… …MEN det finns andra viktiga delar som gör att just er klass vinner biosfärutmaningen. TÄVLING

TÄVLINGSREGLER – JURYN RÖSTAR Juryn tittar på hur ni röstat fram djuret ni valt att göra en skulptur av Juryn bedömer hur skulpturen ser ut Juryn tittar på att ni tänkt till -så att skulpturen går att återvinna Juryn tittar på det nya ordet ni hittat på för skräp som återvinns Juryn ser att ni röstat fram ordet tillsammans Det kan vara bra att fundera över hur ni skall plocka isär skulpturen INNAN ni sätter ihop den TÄVLING

VINST Den klass som utses till vinnare får ett studiebesök på återvinningscentralen i sin kommun. Självklart ingår fika under dagen. TÄVLING

P.S KOM IHÅG ATT ALLA KAN DELTA I UTMANINGEN ÄVEN OM NI INTE VILL TÄVLA Tillsammans samlar vi in en stor mängd skräp runt om i vårt biosfärområde! Skicka in era siffror på hur mycket ni hittat så vi kan se hur mycket vi har samlat in tillsammans! ALLA klasser som deltar i utmaningen får ett diplom.