Lidingö 22 maj 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Information om ensamkommande barn
Familjeåterförening.
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
  Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Nätverksträff Gävleborgs län
Flyktingmottagning och integration
Flyktingsfrågor.
Demokrati Politisk frihet Rätt att: Säga vad vi vill Tycka vad vi vill
M I G R A T I O N i S V E R I G E. F L Y K T I N G A R RAS NATIONALITET RELIGÖS ELLER POLITISK UPPFATTNING KÖN /SEXUELL LÄGGNING TILLHÖRIGHET TILL EN.
Handläggning enligt SoL
Information för gode män och överförmyndare
Information om ensamkommande barn
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Information om ensamkommande barn
Nulägesbild av reformen
Hinder och möjligheter Hur förbereder man mottagande ur ett kommunövergripande perspektiv.
Mottagande av asylsökande
Prognos och länstal 2013.
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
1.De ensamkommande flyktingbarnen 2.Hur ordnas boendet för alla andra asylsökande, familjerna osv. ? 3.Varför ser jag så få asylsökande? 4.Hur har dom.
Regler för arbetstillstånd ”Ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.” Migrationsverkets vision.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Registrering av asylsökande i VAS Anette Larsson Hälso- och sjukvårdsenheten Hälsoinformatik E-post:
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
Mottagande av asylsökande Oktober Flyktingsituationen idag.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Om ensamkommande barn April Vem är ett ensamkommande barn? Defineras utifrån FN:s barnkonvention Barn under 18 år Barn som är skilt från sina föräldrar.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Mottagande av asylsökande Mars Hur arbetar Migrationsverket med asylsökande och flyktingar? Tar ut och hjälper kvotflyktingar att komma till Sverige.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Mottagande. Vad händer när de kommer till landet? Vad gör kommunen?
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande Januari 2016.
Information om ensamkommande barn Augusti Vem bestämmer? Riksdagen Regeringen Migrationsdomstolarna Migrationsöverdomstolen.
STATISTIK FYRBODAL 1 maj 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 7 november 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
STATISTIK FYRBODAL 1 APRIL 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Asylrätt: en introduktion
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Presentation fristående förskolor
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
Människor, migration, möjligheter – det är de tre gemensamma M:en som på ett kortfattat sätt sammanfattar vad Migrationsverket arbetar med. För de här.
Om ensamkommande barn.
Familjeåterförening.
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
Gränspolisens verkställighetsarbete
1 juli 2017 – 30 juni 2020.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Mottagande av asylsökande
Här får du möta ett antal personer som har kommit till Sverige av olika skäl. Genom deras berättelser ges en möjlighet att bättre förstå regelverket och.
God Man till ensamkommande barn
Registrering av asylsökande i VAS
Ny möjlighet till uppehållstillstånd Mia Hemmestad Avd. för juridik Avd. för utbildning och arbetsmarknad
Migrationsverket Liliane Ståhle och Linn Togelius
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Invandringen i Finland
Familjeåterförening.
FAMILJEÅTERFÖRENING.
De nya svenskarnas röst !
Migration – människor och fakta - information för skolan
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

Lidingö 22 maj 2017

Migrationsverkets uppdrag Söka skydd (68 682) Besöka Sverige (202 263) Anhöriginvandring/Kärleksinvandring (39 032) Studera (10 896) Arbeta (24 628) Kvot (1 900) Medborgarskap (60 343) EU medborgare

Prognos 25 april 2017 Fortsatt internationell flyktingkris men begränsad framkomlighet till och genom Europa Planeringsantagande för 2017 ↓ 25 000 (34 700) 45 000 asylsökande, varav 1 500 (2 400) 4 600 ensamkommande barn Planeringsantagande för 2018 ↓ 25 000-65 000 asylsökande, varav 1 500-6000 ensamkommande barn Den här får du kanske uppdater iom att det kommer en ny prognos i slutet av okt. Pågående kris, 65 milj på flykt, påverkan av EU och svårigheter därmed att göra prognoser.

Statistik ansökan om asyl Antal asylsökande per månad Statistik ansökan om asyl Månad 2015 2016 2017 jan 4 896 4 168 1 982 feb 4 040 2 731 1 765 mar 4 117 2 246 1 950 apr 3 917 2 047 1 575 maj 5 376 2 065   jun 6 619 2 104 jul 8 065 2 135 aug 11 746 2 374 sep 24 307 2 408 okt 39 196 2 436 nov 36 726 2 238 dec 13 872 1 987 Totalt 162 877 28 939 7 272 (BUV 424)

Lagändringar Gränskontroller infördes 12/11 2015. Id-kontroller infördes 4/1 2016. Alla kommuner ska ta ansvar för mottagandet av nyanlända, 1/3 2016 Ny anvisningsmodell BUV 1 april 2016 Asylsökandes dagersättning frivilligt återvändande, 1/6 2016. Överenskommelser ensamkommande Sagts upp 1 juli 2016 (Asyl 31 mars, PUT 31 Dec) Begränsningslagen, 2/7 2016. Rättsligt ställningstagande 7 juli 2017 Förordning om försörjningskrav 1 sept 2016 Ändring av möjligheten att ta ställning till ålder under handläggning 1 maj 2017 Möjligheten att bevilja uppehållstillstånd när ett beslut om avvisning eller utvisning inte kan verkställas eller har preskriberats Dir. 2016:92 Förändring i ersättningsförordningen för T4,T5 beslut 12 jan. gäller from 1 mars, retroaktivt 1 sept 16 Rättsligt ställningstagande försörjningskrav 17 feb 2017 Avvakta med prövning av vid behov av åldersbedömning 18 feb Förändringar i ersättningsförordningarna 1 juli. Begränsningar i placeringsmöjligheter 2017? Möjligheten att gå klart skola efter avvisningsbeslut 3 maj 2017 Översiktsbild över genomförda och kommande förändringar. ID kontroller lag om rikets inre säkerhet. Fattas om 6 mån, Sverige disspans i somras. Bosättningslagen, Ny anvisningsmodell. Mer om begränsningslagen längre fram. Rättsliga ställningstagande innebär ett förtydligande, prövar flyktingskäl, skyddskäl, verkställighetshinder, synnerligen ömmande. Tidigare fick BUV PUT på synnerligen ömmande fast det kanske var med verkställighets hinder dvs svårt att ordna med mottagande i hemlandet. Begränsning av plac möjligheter, kommuner ska inte kunna placera utanför det egna länet, ej beslutat. Förändring i Utl. Om möjligheten att fatta beslut om ålder separat beräknas träda i kraft 1 maj. Ändringar i ers för hänvisa till regeringens hemsida PM och presskonferens går att lyssna på, inga beslut.

Asylprocessen

Hur arbetar Migrationsverket med asylsökande och flyktingar? Tar ut och hjälper kvotflyktingar att komma till Sverige. Prövar asylansökningar. Ansvarar för boendet. Ansvarar för förvarsverksamheten. Bistår vid återvändande till hemlandet.. Att värna om möjligheten för flyende människor att söka en fristad i Sverige är en viktig del i arbetet för de mänskliga rättigheterna. Människor som söker skydd här kan få skydd i enlighet med de konventioner som Sverige anslutit sig till och vår egen lagstiftning.

Vilka asylsökande får uppehållstillstånd? • Flyktingar. • Skyddsbehövande. • De som har synnerligen ömmande omständig- heter. Sverige har skrivit under FN:s flyktingkonvention. Det betyder att Sverige ska pröva varje persons ansökan om asyl. Sverige ska ge asyl, uppehållstillstånd, till den som är flykting enligt konventionen eller alternativt skyddsbehövande. Sverige omfattas också av EU:s gemensamma regler.

Vem är flykting? Flykting, enligt FN:s flyktingkonvention, är den som har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av ras nationalitet religiös eller politisk uppfattning kön sexuell läggning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp. Förföljelsen kan komma från hemlandets myndigheter. Det kan också vara så att myndigheterna inte kan eller vill ge skydd mot förföljelse från enskilda personer eller grupper. Flyktingkonventionen finns inskriven i svensk lag tillsammans med regler om flyktingstatusförklaring. Flyktingstatusförklaringen är ett internationellt begrepp som grundar sig på FN:s flyktingkonvention och EU- regler.

Vem är skyddsbehövande? Skyddsbehövande är den som har anledning att vara rädd för t.ex. dödsstraff och tortyr behöver skydd p.g.a. krig eller andra svåra motsättningar i sitt hemland inte kan återvända till sitt hemland p.g.a. miljökatastrof. Även om den som söker asyl inte anses vara flykting kan han eller hon ändå ha rätt till uppehållstillstånd som skyddsbehövande. Den som är skyddsbehövande kan få uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande eller övrig skyddsbehövande. Alternativ skyddsstatusförklaring Den som löper risk att: straffas med döden utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning eller som civilperson löper en allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt är enligt lagen alternativt skyddsbehövande. Alternativ skyddsstatusförklaring är en internationell statusförklaring som grundar sig på EU-regler.   Övrig skyddsbehövande Den behöver skydd på grund av: en yttre eller inre väpnad konflikt eller på grund av andra svåra motsättningar i hemlandet känner välgrundad fruktan att utsättas för allvarliga övergrepp inte kan återvända till ditt hemland på grund av miljökatastrof är enligt lagen övrigt skyddsbehövande.

Vad är särskilt ömmande omständigheter? Omständigheter direkt knutna till individens hälsa, anpassning till Sverige och situationen i hemlandet. En samlad bedömning av sådana omständigheter kan ge uppehållstillstånd. Art 3 hälsa försämras allvarligt, snabbt och oåterkalleligt. Och att detta skulle resultera i ett intensivt lidande eller att livslängden förkortas avsevärt Särskilt ömmande omständigheter kan vara en grund för uppehållstillstånd i Sverige. Det handlar om situationer där omständigheterna är sådana att den sammanvägda situationen framstår som särskilt ömmande. Det gäller exempelvis personer som lider av en livshotande sjukdom som han eller hon inte kan få behandling för i hemlandet. Från den 1 juli 2014 ändrades skrivningen i Utlänningslagen. Förändringen i utlänningslagen innebär att beviskravet för barn har sänkts något. Istället för synnerligen ömmande omständigheter med viss bevislättnad gäller nu särskilt ömmande omständigheter. I den sammanvägda bedömningen tittar man på tre saker: Hälsa Vistelsetid/anknytning till landet Den allmänna situationen i hemlandet

Tillfällig lag om uppehållstillstånd Tidbegränsade uppehållstillstånd för alla skyddsbehövande utom kvotflyktingar. PUT vid försörjning, under 25 år endast om fullgjord gymnasieskola eller dylikt. Begränsad rätt, undantag, till anhöriginvandring för skyddsbehövande med tidsbegränsade tillstånd Skärpta försörjningskrav vid anhöriginvandring Övriga skyddsbehövande (kategori som enbart finns i den svenska utlänningslagen) har inte rätt till uppehållstillstånd Bestämmelsen om uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter ersätts av en bestämmelse som medger att uppehållstillstånd kan beviljas av humanitära skäl i vissa mycket begränsade undantagsfall.

Anknytningar och försörjningskrav Flyktingstatus Make/maka 21 år, bott tillsammans, undantag om gemensamma barn Barn under 18 år Försörja och ha bostad för samtliga, - undantag 3 månaders regeln

Verkställighetshinder Tillfällig eller varaktig karaktär 16-17 - 12 månader Under 16 - 13 månader Främlingspass

MiÖD ensamkommande barn Domen handlar om en 17-årig ensamkommande afghan som sökte asyl i Sverige 2014. 17-åringen hade stora delar av sin uppväxt bott i Iran, innan han sökte asyl i Sverige. Migrationsverket beviljade 17-åringen permanent uppehållstillstånd på grund av särskilt ömmande omständigheter ensamkommande barn saknar familj, släkt eller annat nätverk i hemlandet Afghanistan saknar lokalkännedom om Afghanistan barn är särskilt utsatta för våld och andra allvarliga övergrepp i Afghanistan

”Gymnasielagen” De som är skyddsbehövande kan få ett längre uppehållstillstånd på grund av studier Kan vara barn i familj Kan vara ensamkommande barn De som har tillfälliga tillstånd för att det saknas ett ordnat mottagande i hemlandet kan få tillstånd för att studera på gymnasiet Enbart ensamkommande barn Kan beviljas när nuvarande tillstånd löpt ut De som har lagakraftvunna av- eller utvisningsbeslut Omfattas om de ansökt före den 25 november 2015 Och har ett beslut med uppskjuten verkställighetsföreskrift

Tillfälligt tillstånd löper ut Individen söker på nytt Omfattas av LMA Möjlighet till PUT

Vilka rättigheter har asylsökande? Kostnadsfritt boende i lägenheter som Migrationsverket hyr. Kan ordna sitt boende själva. Kostnadsfri hälsoundersökning. Akut sjukvård och tandvård för vuxna. Samma sjukvård och tandvård som för svenska barn. Den som inte har egna medel kan söka dagersättning. Asylsökande som kan ordna sitt eget boende, t.ex. hos vänner och släktningar får bosätta sig var de vill när de väntar på beslut. Övriga bor utan kostnad i en lägenhet som Migrationsverket hyr. I de flesta fall delar man lägenheten med andra asylsökande och man kan inte själv bestämma var man ska bo. Asylsökande har rätt till akut sjuk- och tandvård samt vård som inte kan vänta. Det är landstinget som beslutar om den vård som den asylsökande kan få. Asylsökande har också rätt till förlossningsvård, förebyggande barna- och mödravård samt vård enligt den svenska smittskyddslagen. Det är sjukvården, ofta vårdcentralen där man bor som gör hälsoundersökningen. Asylsökande barn och ungdomar under 18 år har rätt till samma vård som barn bosatta i Sverige. Har den asylsökande inga pengar eller andra tillgångar kan han eller hon söka dagersättning, den betalas ut till ett bankkort. Ersättningen ska räcka till mat, kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter. Han/hon kan också söka särskilt bidrag för t.ex. vinterkläder och glasögon. Ersättning 71 kr/dag för vuxna ensamstående 61 kr/dag och person för vuxna som delar hushåll 37 kr/dag för barn upp till 3 år 43 kr/dag för barn 4-10 år 50 kr/dag för barn 11-17 år (från och med tredje barnet halveras ersättningen)

I väntan på beslut Asylsökande använder den service som samhället erbjuder alla som bor eller vistas här. Barn har rätt att gå i skolan. Asylsökande får arbeta om han eller hon har AT-UND. Alla asylsökande får ett så kallat LMA-kort (Lagen om mottagandet av asylsökande). Kortet är inget ID-kort men visar att personen är asylsökande i Sverige. Förutom personliga data framgår det av kortet om den asylsökande har undantag från kravet på arbetstillstånd. För AT-UND krävs att man ska visa sin identitet eller så långt det är möjligt har hjälpt Migrationsverkets tjänstemän att klarlägga identiteten.

Vad händer vid ja på en ansökan? Arbetsförmedlingen och Migrationsverket hade ett delat uppdrag 2016, för etableringen i Sverige när uppehållstillstånd har beviljats. From 1 jan 2017 Migrationsverket Personen har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra invånare i Sverige. Det är Arbetsförmedlingen, som tillsammans med kommuner och andra berörda myndigheter, samordnar arbetet med etableringen för personer som fått uppehållstillstånd efter att ha sökt asyl, kvotflyktingar och deras anhöriga. Den som får uppehållstillstånd får flytta vart den vill i landet. Uppehållstillståndet gäller så länge personen är bosatt i Sverige. Om han/hon inte själv kan hitta arbete och bostad kan Arbetsförmedlingen hjälpa. En plan (etableringsplan) tas fram för att han/hon så snabbt som möjligt ska kunna försörja sig. Han/hon kan få ersättning när han/hon följer etableringsplanen Verket hjälper till med själva bosättningen för kvotflyktingar och för ensamstående som inte har rätt till etableringsplan. Alla som får uppehållstillstånd har inte rätt till etableringsplan, det gäller den som: har ett arbete på heltid går på gymnasiet är över 65 år är funktionshindrad eller är så sjuk att det helt påverkar personens prestationsförmåga

Prognos över nya asyltillstånd aktuella för kommunbosättning

Vem kan tas i förvar? Utlänningar som fyllt 18 år, kan tas i förvar när: identiteten är oklar det krävs utredning om personens rätt att stanna i Sverige det finns anledning att anta att en person som ska utvisas eller avvisas kommer att hålla sig undan eller bedriva brottslig verksamhet i Sverige. barn tillsammans med föräldrar Migrationsverket, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen, polisen eller regeringen kan fatta beslut om förvar. Det innebär att utlänningar som fyllt 18 frihetsberövas. Migrationsverket ansvarar för såväl lokaler, som för behandling och tillsyn av personerna på förvaret. I lokalerna finns förutom sovrum gemensamma utrymme där man till exempel kan träna, använda datorer eller titta på TV. Det finns också en gemensam matsal, samtalsrum, besöksrum och ett rum för bön och andakt. De förvarstagna kan också vistas utomhus delar av dagen på en inhägnad uteplats. Vuxna utlänningar, personer som fyllt 18 år, kan tas i förvar: om identitet är oklar när han eller hon kommer till Sverige eller när utlänningen därefter ansöker om uppehållstillstånd. Ett sådant beslut är giltigt i högst två veckor. Denna tid kan förlängas. om det är nödvändigt för att en utredning om en utlännings rätt att stanna i Sverige ska kunna genomföras. Ett sådant beslut är giltigt i 48 timmar. om det finns sannolika skäl för avvisning eller utvisning eller om det är fråga om verkställighet av ett sådant beslut och det dessutom finns anledning att anta att utlänningen kommer att hålla sig undan eller bedriva brottslig verksamhet i Sverige. Förvarstiden är högst två veckor eller om beslut om avvisning eller utvisning redan har fattats två månader. Dessa tider kan förlängas.

Vad händer vid nej på en ansökan? Om personen accepterar beslutet och på eget initiativ väljer att återvända hjälper vi till med resan hem eller annat land. Om personen vägrar att lämna landet blir det polisens ansvar att se till att han eller hon reser till sitt hemland eller till ett annat land.. Verksamhet Processer IT Den som fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut som trätt i kraft enligt lagen (lagakraftvunnet beslut) är skyldig att lämna Sverige. När utvisnings- eller avvisningsbeslut trätt i kraft (vunnit laga kraft) kallas han/hon till samtal med en handläggare för att planera återvändandet. Vid återvändandesamtalet får han/hon information om de olika alternativ som finns i hans/hennes fall och möjlighet att ställa frågor. Om personen inte kan ordna resan på egen hand, gör man tillsammans upp en plan för hur det ska gå till. Självmant återvändande Att återvända självmant innebär att personen på eget initiativ väljer att återvända eller åtminstone accepterar beslutet att han eller hon inte får stanna i Sverige.   Den som har fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut som trätt i kraft enligt lagen (lagakraftvunnet beslut) är skyldig att lämna Sverige. Det förväntas av personen att han eller hon respekterar beslutet och i första hand försöker ordna hemresan själv och se till att giltiga ID- och resehandlingar finns. Mottagningsenheten på Migrationsverket hjälper till att förbereda och ordna resan om det behövs. Den som väljer att återvända självmant har, i vissa fall, möjlighet att ansöka om olika typer av stöd. Återresedirektivet Sedan den 1 maj 2012 gäller nya gemensamma regler inom EU. Den som fått nej på sin ansökan kan få ett återreseförbud till Sverige och övriga Schengenländer på upp till fem år. Tidsfristen innebär att personen har en viss tid på sig att lämna landet, 2 veckor vid avvisningsbeslut och 4 veckor vid utvisningsbeslut. Tidsfristen börjar att räknas från den dag beslutet börjat gälla (normalt från delgivningen). I undantagsfall kan tidsfristen förlängas, t.ex. om personen behöver mer tid för att skaffa ett pass eller om barnen i familjen behöver få avsluta sin skolgång på ett bra sätt. Den som inte lämnat landet innan tidsfristen får automatiskt återreseförbud i ett år. Om personen inte återvänder självmant överlämnar vi ärendet till polisen. Utresan blir då en uppgift för polisen (återvändande med tvång).

Tack för mig… Kontaktuppgifter: Annica Ring 010-4852712 annica.ring@migrationsverket.se