Information om datasystem för vård och omsorg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.
Advertisements

Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Tjänstelegitimation och privata aktörer i offentlig regi E-legitimationsdagen :15 – 14:45 Ulf Palmgren.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Mina vårdkontakter blev 2015……
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Utbildning TVS Region Norrbotten
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
Nationellt kvalitetsregister för Cervixcancerprevention Processdelen
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen till information om lex Sarah
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Servicecenter – service för hela universitetet
Lathund Ladoksupport.
Hämtning och installation av nytt program till din dator
Klassifikation av vårdåtgärder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Hantera kurstillfälle
Tandvårdsstöd-översikt
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
Personec 17.2 Uppgradering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tips när verksamheter startar sina piloter
Om du inte redan är inloggad så logga in med CAS-kontot
Utbildning TVS Region Norrbotten
Utbildning Systemadministratör i C2
Delregionaltmöte Nordväst
Självbetjäningsterminal i primärvården
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
En välinformerad patient är en trygg patient
Skolwebb för vårdnadshavare
Skolwebb för vårdnadshavare
Studentportalen – allt om dina studier
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Nationell patientöversikt - NPÖ
Göteborgs Stads intranät Start 17 december
Ifyllande av personlig tidbok
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Skolwebb för vårdnadshavare
Nationell patientöversikt
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Redovisning enkätsvar PASCAL och eTjänstekort
Leverantörsfakturor GAS
Webbaserat kalkylprogram för Auktoriserat Fönsterunderhåll
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
LSA-uppdrag del 2: förskrivningsdata
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Värdegrund inom äldreomsorgen
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Mobil incheckning och betalning
Dokumentera rätt i vården
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Information om datasystem för vård och omsorg Systemförvaltning vård och omsorg  Västerås Stad

Vilka system förvaltar vi? Systemförvaltning vård och omsorg förvaltar ett antal system som används inom vård- och omsorg och den kommunala Hälso- och sjukvården. Det är följande system som våra privata utförare använder: Prator används av HSL-personal för samordnad vårdplanering mellan Landsting och kommun/privat regi. Pascal Är det nationella läkemedels ordinationsverktyget. Används av HSL-personal för att komma åt patienternas läkemedelsordinationer Pulsen används av chef/samordnare/vård- och omsorgspersonalen för att verkställa biståndsbeslut, dokumentera händelser av vikt och rapportera utförd tid.

Hur får ni tillgång till systemen? Beställa behörighet till systemet och ett SITHS-kort: För att kunna logga in i systemen behöver ni ett s.k. SITHS-kort. SITHS- kortet är ett elektronisk tjänstekort och finns som ett tillfälligt kort (Reservkort utan foto) med en giltighetstid på sex månader eller också som ett kort med foto som är giltigt i fem år Användaren registreras då i HSA-katalogen hos oss. HSA-katalogen är ett adressregister över alla anställda inom vård- och omsorg som ska få ett SIHS-kort utfärdat. För att få registrera era användare i vår del av HSA-katalogen och kunna ge ut SITHS-kort till er måste tredjepartsavtal mellan ert företag och SNF tecknas Genom att ni i beställningen anger vad personen har för yrke tilldelas behörighet till Pulsen, Prator eller Pascal.

Hur beställer jag SITHS-kortet och behörighet till systemet? http://www.vasteras.se/stodomvardnad/utforareochleverantorer/systemforvaltning-vard-och-omsorg

Fyll i de aktuella fälten och signera med SITHS-kortsunderskrift eller mobilt bank-Id

Hur hämtar jag ut SITHS-kortet? Efter att ha ansökt om SITHS-kortet Informera användaren om att han/hon ska komma till SITHS-korts fotografering och kortutlämning vid Stadshusentrén. För ett SITHS-kort giltigt längre än sex månader krävs det ett foto på kortet Aktuella dropp-in tider för fotografering och uthämtning av SITHS-kort lägger vi ut på användarteamsajten http://www.vasteras.se/systemvardomsorg Det är viktigt att användaren har en giltig legitimation med sig. Efter fotograferingen skickar vi iväg beställningen för kortet. Det tar ca 10 dagar tills kortet har kommit till oss. Användaren får under tiden en personlig PIN- och PUK kod hemskickat. När användaren fått koden kan hen komma och hämta ut sitt kort vid Stadshusentrén på de utsatta dropp-in tider. Det är då viktigt att hen har med sig sin PIN-kod och en giltig legitimation för att kunna kvittera mottagningen av kortet.

Prator För tillgång till Prator: Kontakta er internet leverantör och beställ en fast IP-adress för varje dator ni kommer att använda för inloggning till Prator Meddela IP-adressen till oss via supportvoo@vasteras.se. Ange att ni är en ny extern utförare och meddela vilken IP-adress de datorer har som ni kommer att använda för Prator-inloggning.

Teknisk information SITHS-kort och kortläsare kräver att följande installeras på era datorer: Netid = Programmvara för SITHS-kort och kortläsare Kortläsare samt drivrutin för SITHS-kortläsaren Silverlight För att Pascal ska fungera måste adressen https://www.eordinationpascal.se/ läggas till i Tillförlitliga platser Fler inställningar på er dator/webbläsare kan behöva göras. Information finns på inera.se . Ta om nödvändigt hjälp av er egen IT-drift När ni gjort installationerna, behöver ni testa något kort

Testa SITHS-kortet Sätt i SITHS-kortet i SITHS-kortläsaren http://test.siths.se/

1. 2. 3. 4.

Inloggning Ni kommer att få ett behörighetsbevis från oss per post när användarkontot till systemen är klar. När ni sedan har fått ert SITHS-kort kan ni logga in i programmet via länken på teamsajten: http://www.vasteras.se/systemvardomsorg

Hur avslutar jag SITHS-kortet och behörighet till systemet? http://www.vasteras.se/systemvardomsorg Verksamhetschefen ansvarar för att avbeställning skickas till VIS och kortet klipps mitt i chipet!

Support och information till våra användare Support och utbildning: Vi förvaltar och administrerar enbart frågor och fel i Pulsen och Prator. För teknisk support gällande installation av SITHS-kort, datorproblem, skrivare osv. vänder ni er till er egen IT- leverantör. Kontakt : supportvoo@vasteras.se - alla frågor och supportärenden som rör våra system eller SITHS mejlas till vår supportbrevlåda. För bokning av utbildning mejla till supportvoo@vasteras.se Support Pascal Varje utförare ska tillsätta en egen support Användarteamsajten: Vi har en teamsajt för våra användare, http://www.vasteras.se/systemvardomsorg Länkar till programmen dropp-in tider för fotografering och hämtning av SITHS-kort, viktig information om driftstopp, nyheter och annat nyttigt. i handböcker till våra system och även länken till alla beställningsblanketter

Statistikinlämning till Socialstyrelsen för HSL Kommunen ska, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter SOSFS 2008:16, fortlöpande registrera och till Socialstyrelsen lämna individuppgifter om personer som har fått insatser inom den kommunala hälso- och sjukvården. Uppgift ska lämnas per halvår. VIS skickar då ut en Excelfil till er att fylla i. När ni fyllt i Excelfilen ska den sparas på minnessticka och lämnas personligen till  oss på Systemadministrationen VoO. Vi sammanställer sedan uppgifterna och lämnar in dem till Socialstyrelsen.