Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Advertisements

Demokrati & diktatur.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Demokrati.
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Från teori till praktik
AU Digital samverkan LO Process
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Lag och Rätt.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Så styrs Sverige.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Så styrs Sverige.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Demokrati och hur Sverige styrs
Ta ställning och handla!
Demokrati, politik och val.
Lagar och överenskommelser
Så styrs Sverige.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Så har vi organiserat oss
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
Välfärd och Ideologier
Sveriges politiska system Parti och ideologi
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Vad skiljer partierna åt?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vem gör vad i svenskt parlament?
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
Gemensam värdegrund för statligt anställda
Heby kommuns kvalitetspolicy
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Risk- och sårbarhetsanalyser
Din lön och din utveckling
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
Sverige är en parlamentarisk demokrati och en monarki.
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Land ska med lag byggas Sveriges Grundlagar.
Presentationens avskrift:

Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här Välkommen till oss! Om materialet Det här materialet är till för dig som arbetsgivare, att gå igenom med dina praktikanter, när du introducerar dem till hur det är att arbeta och praktisera inom staten. Materialet, med både powerpointbilder och kompletterande text i de tillhörande anteckningssidorna, innehåller en övergripande presentation av den statliga sektorn, hur det är att jobba på en myndighet och vad som gäller för praktikanter. Komplettera gärna materialet med information som är specifikt för just din myndighet och de arbetsuppgifter som dina praktikanter ska utföra.

Du är en del av den demokratiska processen Folket i Sverige väljer vilka personer som ska sitta i riksdagen. Regeringen styr Sverige och ger både pengar och uppdrag till myndigheterna. Myndigheterna ska se till att det som riksdag och regering har beslutat blir verklighet. F O L K E T R I K S D A G E N M Y N D I GH E T E R VAL Vart fjärde år Regeringen med departement Resultat Så styrs Sverige – en demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt Sverige är en demokrati med ett parlamentariskt styrelsesätt. Det betyder att den offentliga makten utgår från folket. En statsanställd är en del av demokratin, som ska se till att det som folket och Sverige vill blir verklighet. Som statsanställd är du med andra ord en del av den demokratiska processen. Svenska folket väljer representanter till riksdagen i riksdagsvalet vart fjärde år. Riksdagen utser en statsminister som får i uppdrag att bilda en regering. Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten. Regeringen styr Sverige genom att den verkställer riksdagens beslut och tar initiativ till nya lagar och lagändringar. Till sin hjälp i arbetet har regeringen Regeringskansliet, med departement för olika områden, och cirka 340 statliga myndigheter. Regeringen kan styra hur myndigheterna ska arbeta. Men, regeringen får aldrig styra över hur myndigheten använder lagarna. I många andra länder har ett statsråd makt att direkt ingripa i myndigheternas löpande arbete. I Sverige är det inte så. Detta brukar kallas att vi har förbud mot ministerstyre. Varje år beslutar regeringen om regleringsbrev för myndigheterna. I regleringsbrevet står det hur myndigheten ska arbeta och hur mycket pengar den kan använda. Regeringen ansvarar för vem som ska bli chef för en myndighet. Myndighetens chef heter generaldirektör. Riksdagen beslutar om lagar och om hur statens pengar ska användas.

Vad är skillnaden mellan privat och offentlig verksamhet? Privat verksamhet Företag eller organisationer som oftast drivs i vinstsyfte. Det finns konkurrenter som producerar liknande varor/tjänster. Offentlig verksamhet Till offentlig verksamhet hör de verksamheter som finansieras med skatter och som drivs av det allmänna. Offentlig verksamhet består av två delar: statlig verksamhet och kommun- och landstingsverksamhet Kommun- och landstingsverksamhet Verksamheter (skola, lokaltrafik, sjukvård med mera) som arbetar för en begränsad geografisk del av samhället. Det finns flera sådana för att tillsammans täcka hela samhället. Statlig verksamhet Verksamheter (förvaltningsmyndigheter, statliga affärsverk med mera) som har ett uppdrag från regering och riksdag att arbeta med specifika frågor som utvecklar och stöttar hela samhället. Vad är skillnaden mellan privat och offentlig verksamhet? Offentlig respektive privat verksamhet I Sverige brukar olika verksamheter delas in i offentlig respektive privat verksamhet. Statliga myndigheter hör till den offentliga verksamheten. Till offentliga verksamhet hör den verksamhet som finansieras med skatter, som drivs av det allmänna. Privat verksamhet: Här är det ofta företag eller organisationer som drivs i vinstsyfte, till exempel genom att man konkurrerar med dem som producerar liknande varor och tjänster. Privata verksamheter är (förutom hushåll) privatägda företag. Ofta handlar det om organisationer som drivs i vinstsyfte. Det finns dock även organisationer inom privat verksamhet som inte drivs i vinstsyfte och de kallas ibland med ett samlingsnamn för ideella verksamheter. Statlig verksamhet: Här handlar det ofta om att man som myndighet har ett specifikt uppdrag från regering och riksdag att arbeta med det som utvecklar och stöttar samhället. Verksamheten finansieras huvudsakligen med skatter. Till statlig verksamhet räknas bland annat statliga förvaltningsmyndigheter, som till exempel Arbetsförmedlingen, och statliga affärsverk, som till exempel Luftfartsverket. Däremot räknas inte statligt ägda bolag hit, som till exempel Vattenfall, utan de hör till privat sektor. Verksamhet inom kommuner och landsting: Här handlar det om sådan verksamhet som bedrivs av kommuner och landsting, till exempel skola, hälso- och sjukvård och lokaltrafik. Sverige är indelat i 290 kommuner och i varje kommun finns en folkvald församling, kommunfullmäktige, som beslutar om kommunens frågor. Verksamheten finansieras av kommunalskatter, avgifter och statsbidrag. Sverige har idag 20 landsting och i varje landsting finns en folkvald församling, landstingsfullmäktige, som beslutar om landstingens frågor. Verksamheten finansieras av bland annat landstingsskatter, patientavgifter och statsbidrag. Antalet anställda inom staten, kommuner och landsting samt privat verksamhet År 2015 var cirka 286 000 personer statsanställda enligt Arbetskraftsundersökningarna på Statistiska centralbyrån. Det motsvarar 6 procent av de sysselsatta på arbetsmarknaden. Inom kommun och landsting var det 1 098 100 personer anställda, vilket motsvarar 23 procent av de sysselsatta på arbetsmarknaden. I den privata sektorn, som är den största arbetar 3 403 500 personer, cirka 71 procent av de sysselsatta på arbetsmarknaden.

Vilka är vi som arbetar inom staten? Det statliga området är mycket varierat och här återfinns flera kvalificerade yrken. Cirka 250 000 statligt anställda arbetar dagligen med utbildning inom universitet/högskolor, brottsbekämpning, internationellt arbete, insamling av skattemedel, utbetalningar från trygghetssystemen, förmedling av arbeten, planering av infrastruktur, kulturfrågor och många andra arbetsuppgifter. Att arbeta statligt innebär att vi utför den verksamhet och tillämpar de lagar och regler som den svenska regeringen och riksdagen beslutat om. Verksamheten styrs av de offentligrättsliga lagarna som gäller både myndigheter och statliga affärsverk. De fem största statliga arbetsgivarna är Polisen, Försvarsmakten, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Det finns ungefär 340 statliga myndigheter i Sverige.

Fritidsverksamhet, kultur och religion: Vi arbetar med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi samlar, bevarar och visar konst. Samhällsskydd och rättsskipning: Vi arbetar för att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Utbildning: Vi utbildar och forskar på universitet och högskolor och ska främja att alla får en likvärdig utbildning och att en hög kvalitet nås i både utbildning och forskning. Näringslivsfrågor: Vi ställer krav på att alla arbetsplatser ska ha en god arbetsmiljö. Vi arbetar för att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt. Allmän offentlig förvaltning: Vi arbetar för att rätt skatt betalas och att alla som bor i Sverige blir folkbokförda. Vi arbetar med att utveckla och effektivisera statliga myndigheter. Socialt skydd med mera: Vi betalar ut olika ersättningar till dig som är förälder, till dig med funktionsnedsättning, till dig som är sjuk och till dig som blir pensionär. De olika verksamhetsområdena inom staten Att arbeta statligt innebär att skapa samhällsnytta för alla som bor i Sverige och bygger Sveriges relationer med omvärlden. Uppdraget är att på ett tillgängligt, rättssäkert och effektivt sätt utföra den verksamhet och tillämpa de lagar som riksdag och regering beslutat om. De statsanställda jobbar inom olika verksamhetsområden. Här visas de olika verksamhetsområdena och exempel ges på två myndigheter inom varje verksamhetsområde: Utbildning: 74 700 anställda på 41 myndigheter (vilket motsvarar 30 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Lunds universitet och Skolverket: ”Vi utbildar och forskar på universitet och högskolor och ska främja att alla får en likvärdig utbildning och att en hög kvalitet nås i både utbildning och forskning.” Samhällsskydd och rättsskipning: 52 300 anställda på 14 myndigheter (vilket motsvarar 21 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Polisen och Ekobrottsmyndigheten: ”Vi arbetar för att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället.” Socialt skydd med mera: 41 600 anställda på 19 myndigheter (vilket motsvarar 16 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten: ”Vi betalar ut olika ersättningar till dig som är förälder, till dig med funktionsnedsättning, till dig som är sjuk och till dig som blir pensionär.” Allmän offentlig förvaltning: 28 200 anställda på 45 myndigheter (vilket motsvarar 11 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Skatteverket och Statskontoret: ”Vi arbetar för att rätt skatt betalas och att alla som bor i Sverige blir folkbokförda. Vi arbetar med att utveckla och effektivisera statliga myndigheter.” Försvar och samhällets krisberedskap: 28 100 anställda på 13 myndigheter (vilket motsvarar 11 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Kustbevakningen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: ”Vi ansvarar för miljöräddning och övervakning av landets kuster. Vi hjälper till vid olyckor och kriser både i Sverige och runt om i världen.” Näringslivsfrågor: 25 000 anställda på 53 myndigheter (vilket motsvarar 10 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Arbetsmiljöverket och Trafikverket: ”Vi ställer krav på att alla arbetsplatser ska ha en god arbetsmiljö. Vi arbetar för att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.” Fritidsverksamhet, kultur och religion: 2500 anställda på 27 myndigheter (vilket motsvarar 1 % av samtliga anställda inom de olika verksamhetsområdena). Riksantikvarieämbetet och Moderna muséet: ”Vi arbetar med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi samlar, bevarar och visar konst.” Försvar och samhällets krisberedskap: Vi ansvarar för miljöräddning och övervakning av landets kuster. Vi hjälper till vid olyckor och kriser både i Sverige och runt om i världen.

Vilka förväntningar ställs på oss som är statsanställda? Legalitet Objektivitet Demokrati Fri åsiktsbildning Effektivitet och service Respekt Vi måste följa de lagar och regler som gäller i vårt arbete. Vi ansvarar för att lika fall ska behandlas lika och att beslut inte ska grundas på tyckanden. Vi får inte ta emot mutor. Vi ser till att det som folket via riksdagen vill blir verklighet. Öppenhet och yttrandefrihet är viktigt. Vi har rätt att berätta om det som händer på myndigheten med undantag för det som omfattas av sekretess. Vilka förväntningar ställs på oss som är statsanställda? Att arbeta statligt innebär att skapa samhällsnytta för alla som bor i Sverige och bygga Sveriges relationer med omvärlden. Uppdraget är att på ett tillgängligt, rättssäkert och effektivt sätt utföra den verksamhet och tillämpa de lagar som riksdag och regering beslutat om. Oavsett om en statsanställd är forskare, polis, utredare, museianställd, stridspilot, danspedagog, skatteexpert, IT-tekniker eller har någon annan statlig anställning, så finns en gemensam värdegrund för hela den statliga sektorn som utgår ifrån lagar och förordningar. En värdegrund är de värderingar som ligger till grund för verksamheten i en organisation. Den gemensamma statliga värdegrunden kan sammanfattas i sex grundläggande principer/grundläggande värden: Demokrati. All offentlig makt utgår från folket. => Vi ser till att det som folket via riksdagen vill blir verklighet. Legalitet. Den offentliga makten utövas under lagarna. => Vi måste följa de lagar och regler som gäller i vårt arbete. Objektivitet. Allas likhet inför lagen, saklighet och opartiskhet ska iakttas. => Vi ansvarar för att lika fall ska behandlas lika och att beslut inte ska grundas på tyckanden. Vi får inte ta emot mutor. Fri åsiktsbildning. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning. => Öppenhet och yttrandefrihet är viktigt. Vi har rätt att berätta om det som händer på myndigheten med undantag för det som omfattas av sekretess. Respekt för lika värde, frihet och värdighet. Den offentliga makten ska utövas med respekt för allas lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. => Vi ska alltid ha respekt för människors lika värde och inte diskriminera någon på grund av till exempel kön, etnisk tillhörighet eller funktionsnedsättning. Effektivitet och service. Effektivitet och resurshushållning ska förenas med service och tillgänglighet. => Vi ska ge allmänheten information, vägledning och råd. Vi ska utföra våra uppgifter på ett effektivt sätt. De första fem principerna framgår av regeringsformen. Regeringsformen är en av våra fyra grundlagar. Den sista principen (effektivitet och service) framgår av central lagstiftning om statsbudgeten och förvaltningen. Till exempel gäller förvaltningslagen för alla statsanställda. Vi ska alltid ha respekt för människors lika värde och inte diskriminera någon på grund av till exempel kön, etnisk tillhörighet eller funktionsnedsättning. Vi ska ge allmänheten information, vägledning och råd. Vi ska utföra våra uppgifter på ett effektivt sätt.

Vad innebär det att jobba på en statlig myndighet? Arbetsuppgifterna är viktiga och kvalificerade eftersom en statsanställd är riksdags och regerings förlängda arm. Staten har medborgaren i fokus och driver på utveckling och nya tekniska lösningar. Myndighetsutövning – att ta beslut i myndighetens namn Besluten tas i förhållande till medborgaren Till exempel avgifter, tillstånd och ersättningar Regelstyrning - krav på hur arbetet ska utföras Alla inkomna frågor ska hanteras och sen kommuniceras åter på ett lättförståeligt sätt Ärenden ska hanteras snabbt, enkelt och kostnadseffektivt Öppenhet och sekretess Information och uppgifter är öppna att ta del av för den som vill och begär det Känsliga specificerade uppgifter eller handlingar är undantagna och får inte lämnas ut eller diskuteras med externa eller kollegor Hur är det då att arbeta inom staten? Arbetsuppgifter En statsanställd är riksdags och regerings förlängda arm. När man jobbar på en myndighet är det viktigt att vara medveten om att medborgarna i Sverige (via riksdag och regering) är uppdragsgivare och att verksamheten finansieras med skattemedel. Staten har medborgaren i fokus och driver på utveckling och tekniska lösningar. Det arbete som utförs på en myndighet varierar förstås beroende på vilken myndighet du har kommit till. Även inom en och samma myndighet kan arbetsuppgifterna variera mycket. Myndighetsutövning – att ta beslut i myndighetens namn När en statsanställd ska göra något i sitt arbete, till exempel besluta om en viss åtgärd, har denne alltid en skyldighet att överväga vilka regler som gäller. Ibland handlar det om myndighetsutövning, det är sådana typer av beslut där en myndighet har en maktbefogenhet i förhållande till medborgaren. Exempel på sådana är beslut om tillstånd, avgifter, ersättningar eller förpliktelser av något slag. Då måste den statsanställde följa det som står i författningar (lag, förordning eller föreskrift). Regelstyrning - hur arbetet utförs Det finns vissa krav som gäller alla statsanställda, till exempel hur ett ärende ska handläggas – så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt och där beslut ska kommuniceras så lättförståeligt som möjligt. Det finns också regler om service, som till exempel innebär att svara på frågor från utomstående, och en skyldighet till objektivitet vilket till exempel innebär att en person inte ska handlägga ett ärende för någon som denne känner eller är nära släkt med. Öppenhet och sekretess Öppenhet är viktigt inom den offentliga förvaltningen för att förhindra till exempel korruption. Grundtanken är därför att de uppgifter och handlingar som finns på en myndighet är offentliga och ska lämnas ut om någon begär det. Men för vissa uppgifter och handlingar finns det bestämmelser som gör att en statsanställd har tystnadsplikt och inte får lämna ut sådana uppgifter eller handlingar. Det kan till exempel handla om känsliga uppgifter om hälsotillstånd. Om en statsanställd har tystnadsplikt gäller den både inom myndigheten mellan kollegor som inte har samma uppgifter i sitt arbete och utanför myndigheten.

En statsanställds arbetsplats och arbetssituation Hur du mår är viktigt och det finns ett fokus på såväl arbetsplatsens fysiska utformning som på möjlighet till att påverka den egna arbetssituationen genom dialog med chefen. Till exempel utformas bord och stolar så att du ska kunna jobba bra hela dagen Till exempel får du arbetskläder och arbetsredskap för att kunna utföra ditt arbete på ett säkert sätt Arbetsplatsens utformning Det finns avtal för hela staten men också för den enskilda arbetsgivaren Avtalen bestämmer till exempel hur man sätter lön, arbetstid och ledighet Avtal sätter en grundnivå Samtal om hur du uppfattar ditt arbete och hur det har gått Samtal om vad du vill och kan göra framöver Dialog med chefen Din arbetsplats Nu har du fått veta lite om hur en myndighet får sitt uppdrag, och vilka krav som ställs på dig som statsanställd, och lite om vad som är speciellt för en statsanställd.   Men att jobba statligt är precis som vilken annan arbetsplats som helst när det kommer till att du ska trivas på arbetsplatsen och med dina arbetsuppgifter. I staten värderas en god arbetsmiljö högt och det syns på arbetsplatsens utformning, regleras i avtal och sker varje dag i samtal med chefen. Arbetsplatsens utformning Den fysiska utformningen på arbetsplatsen är viktig och din arbetsgivare försöker ofta anpassa miljön efter vad jobbet kräver. Jobbar man på kontor så kanske det finns höj- och sänkbara bord och är man ute och har ett mer fysiskt jobb finns det vanligtvis arbetskläder och arbetsredskap som ska underlätta och göra att arbetet kan utföras säkert och skonsamt för kroppen. Avtal Det finns avtal för hela staten men också för varje arbetsplats som bestämmer hur mycket man får jobba, hur man sätter lön, hur och när man kan vara ledig med mera. Avtalen är till för att sätta en grund och ram för hur arbetsplatsen ska vara utformad så att alla har förutsättningar att kunna göra ett bra jobb där det också finns möjlighet till balans mellan arbete och fritid. Avtalen tas fram mellan arbetsgivaren och fackförbund på bägge nivåerna (hela staten och den egna arbetsplatsen). Dialog med chefen Genom dialog med din chef går du regelbundet igenom hur du upplever din arbetssituation. Vissa ramar kan, som sagt, redan finnas bestämda i avtal och regler på arbetsplatsen, men genom att prata och berätta för din chef hur du upplever till exempel arbetsuppgifter, samarbeten och mål kan du påverka hur ditt arbete ska genomföras.  

Att vara praktikant - att få kunskap om hur det är att jobba statligt Som praktikant är du inte anställd men ska genom arbetsuppgifter, arbetsplats och kollegor få en känsla av hur det är att jobba statligt. Vissa saker skiljer sig därför i hur du jobbar jämfört med andra på arbetsplatsen. Arbetstid – praktiken är ofta inte heltid utan du går kanske en utbildning via Arbetsförmedlingen eller utifrån dina förutsättningar i samråd med Arbetsförmedlingen. Arbetsuppgifter – du får prova på, diskutera och vara med om olika arbetsuppgifter men kommer inte att kunna ta beslut för myndighetens räkning. Handledare – på arbetsplatsen ska du ha en person som hjälper dig med dina arbetsuppgifter och med att lära känna andra och arbetsplatsen. Praktik Arbetstid I många fall har du kanske fått din praktikplats via Arbetsförmedlingen och beroende på hur det upplägget ser ut så kanske du inte har praktik på heltid, utan gör fler saker, såsom svenska eller utbildning via Arbetsförmedlingen vid sidan av praktiken. Som praktikant får du heller inte lön från myndigheten som en anställd, däremot betalar Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan ut speciell ersättning till dig när du går på praktik. Arbetsuppgifter Som praktikant är du inte anställd vilket innebär att dina arbetsuppgifter ser annorlunda ut. Du kommer att få prova på olika saker men du kommer till exempel inte kunna handlägga ärenden så att du fattar myndighetens beslut. Myndigheten som anordnar praktikplatsen är ansvarig för din arbetsmiljö. I just den bemärkelsen finns det inte någon skillnad jämfört med myndighetens anställda personal. Oavsett hur din praktik ser ut är det viktigt att du precis som anställda tar chansen och påverkar din arbetssituation och praktik, visar intresse och frågar om saker som du undrar över. Handledare Från dag ett ska du ha en handledare som hjälper dig in på arbetsplatsen och berättar hur det är att jobba statligt. Du kan alltid vända dig till den personen om du har frågor eller funderingar.

Medlemsorganisationen för de statliga arbetsgivarna www.arbetsgivarverket.se