Kommunikation vid förändring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Individuell handlingsplan för dig som chef
Presentation av rapporten
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Budget- beslut Över- läggning Löne- sättande samtal Av- stämning DialogAnalys Lönebildningsprocess.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Effektivisera med ökad kvalitet
Projektledning.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Lönesamtalet.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Case Central samverkan i Eksjö kommun 1-3 oktober 2013
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Information & kommunikation
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Vi satsar på chefs- och ledarskapet - nyckeln till framgång! Örebro kommun SVERIGES VIKTIGASTE CHEFSJOBB. Stärkt ledarkultur för resultat!
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Medarbetarundersökning 2008
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Förändring i organisationer
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
KFS- Utbildningsavtalet
Förändringsarbete.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Berättelser.
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Kommunikationsprocesser
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Tips för bättre kommunikation
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
Presentationens avskrift:

Kommunikation vid förändring Karin Hassler Nacka Partner Affärsområde Information

Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Beslut Inåtriktad energi

Analys - Vilka berörs? Närmaste medarbetare Kunder Samarbetspartners Leverantörer Stödfunktioner ? Vilka är de starkaste opinionsbildarna?

Analys - Förväntningar och farhågor Olika för olika målgrupper Intervjuer Gör en lista Vilka är drivkrafterna för det positiva? Hur minimera det negativa? Vilka motargument kan vi förvänta oss? Hur ska vi bemöta dem?

Var får medarbetarna sin information ifrån? Närmaste chefen Intranät Ledningen Arbetskamrater Interntidning Anslagstavlor Facket Massmedia – kan öppna dörrar även internt

Desinformation? Var kan desinformation komma ifrån? Hur kan den undvikas?

Vad har störst genomslagskraft? Närmaste chef har störst betydelse Närmaste chef har mycket hög trovärdighet Det personliga mötet är högst rankat Cheferna måste ha en kontinuerlig dialog med medarbetarna för att bygga förtroende – inte bara punktinsatser

Planera informationsinsatsen Vem? Vilka? Vad? Varför? När? Hur? Beakta förändringens olika faser! Tänk även externt!

Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Chefen behöver bädda för förändringen. Skapa förståelse. Fakta och analys. Beslut Inåtriktad energi

Bädda för förändringen Skapa krismedvetenhet Trovärdighet viktig Fakta och analys Eftertänksamma medier Utrymme för reflektion Intellektuell förståelse Skriftlig dokumentation Förståelsen A och O – varför är viktigt!

Utåtriktad energi Reagerar! Förnekande, rädsla, chock. Energin går ner. Motstånd, revirbevakning, ilska, tvivel egen förmåga. Tid Beslut Inåtriktad energi

Alla reagerar, men inte samtidigt Lednings-grupp REAKTION Mellan- chefer Övriga medarbetare TID

Skillnader stor/liten organisation Största skillnaden: att verka genom andra Cheferna motor, men kan vara största hindret Mellanchefens roll viktig – ge stöd! Alla måste få en egen insikt Ta vara på goda exempel i den stora organisationen Den mentala processen tar lika lång tid oavsett antal berörda

Chefen bör informera generellt och individuellt. Lyssna och acceptera. Utåtriktad energi Reagerar! Förnekande, rädsla, chock. Energin går ner. Motstånd, revirbevakning, ilska, tvivel egen förmåga. Tid Chefen bör informera generellt och individuellt. Lyssna och acceptera. Beslut Inåtriktad energi

Lansera förändringen Renodla budskapet Karismatiska företrädare Mycket ”hjärta” och symbolhandlingar Känslomässiga medier Stormöten Diskussioner i grupper Chefen viktig – alla chefer är informationschefer! Var tillgänglig för individuella samtal Lyssna på alla farhågor, bekräfta Ömsesidig förståelse av verkligheten Glöm inte kunden

Utåtriktad energi Energin riktas inåt. Chefen behöver tåla kaos. Hjälp till att leta positiva effekter. Frågan Hur? är viktig. Tid Beslut Inåtriktad energi

Bearbeta förändringen Tät rapportering Vad händer nu? Vad betyder det för mig? Vad sker härnäst? Mycket praktiska frågor Uppmuntra alla frågor Interaktiva medier, diskussionforum Nyhetsbrev från projektledare Intranät bra samlingsplats

Utåtriktad energi Satsning. Klarhet i vad man ska göra. Nya mål och samarbetsformer. Ork att rikta sig utåt. Tid Beslut Inåtriktad energi

Utåtriktad energi Satsning. Klarhet i vad man ska göra. Nya mål och samarbetsformer. Ork att rikta sig utåt. Tid Chefen behöver se till att framgångar firas och att man utvärderar vad man lärt. Beslut Inåtriktad energi

Utåtriktad energi I fas. Känsla av mening, tillhörighet, enighet. Energin verkar hög och utåtriktad. Tid Beslut Inåtriktad energi

Slutsats: Beakta informationsaspekten vid varje beslut! Information är en resurs som blir större ju fler som använder den Bra information skapar trygghet Information lönar sig i kronor och ören!