Etik i livets slutskede

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
0HLR Maen Yousef.
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Palliativ sedering Bertil Axelsson
Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Liten begreppsgenomgång
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Leg sjukgymnast, medicine doktor
LSO på skadeplatsen.
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Att förstå när döden är nära Carl Johan Fürst
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
En presentation för dig som är lärare
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
AU Digital samverkan LO Process
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Vad innebär ett barnperspektiv
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Vad menar vi med begreppet behov?
Har vi nått den ytterste gränsen för patientautonomi?
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Systemisk Familjeterapi och Depression av Elsa Jones och Eia Asen
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Handläggning enligt SoL
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Ta ställning och handla!
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Filosofi 1.
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Lag om vård av missbrukare i vissa fall (SFS 1988:870)
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
PALLIATIV VÅRD 1.
Palliativ vård och samordning
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Utförarmöte SÄBO Hälso- och sjukvård Kvalitetsregister Senior alert Svenska palliativa registret BPSD LCP Patientsäkerhetsberättelse Symfoni Legevisitten.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Brytpunktssamtal Staffan Lundström, Överläkare, Med dr Palliativa sektionen och FoUU-enheten Stockholms Sjukhem FoUU-ansvarig Svenska Palliativregistret.
Etik och moral.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Lex Maria.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Utgångsläge Det finns kroniska lungsjukdomar som har en lika dålig prognos som obotlig cancer Det finns kroniska lungsjukdomar som är förknipade med lika.
Våga prata om psykisk ohälsa!
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Bättre liv för sjuka äldre i Dalarna
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Behandlingsbegränsningar i vården
Presentationens avskrift:

Etik i livets slutskede Medicinens och omvårdnadens etik Ht 2008

Den moderna döden I ”Döden är mäktig…eftersom den inte bara är början på ingenting utan slutet på allting. Hur vi tänker och talar om döendet – den vikt vi lägger vid att dö med värdighet – visar hur viktigt det är att livet slutar riktigt, att döden är trogen mot det sätt på vilket vi önskar att ha levt” Kuhlmann, 2002

Den moderna döden II ”….men det är väl rättare att säga, att man kan dö på samma sätt som man har levt…” Mikael Wiehe, 1974

Några begrepp Eutanasi: av grekiskans eu- (den rätta, den goda) och thanatos, död ”Aktiv eutanasi”: När någon (läkare oftast) medvetet och avsiktligt och momentant avslutar någons liv med en åtgärd vars enda effekt är denna. ”Passiv eutanasi”: När någon (läkare oftast) vidtar en medicinsk åtgärd (utsättande av eller undlåtenhet att sätta in viss behandling) med patientens död som följd ”Assisterat suicid”: När medicinskt utbildad (eller annan) person ställer medel till förfogande som underlättar för en person att ta sitt liv ”Terminal sedering”: När en svårt sjuk person med döden nära förestående sederas till djup sömn och hålls i detta tillstånd till dess att döden inträffar

Debatten om eutanasi Lika gammal som mänskligheten, ter det sig Hippokratiska eden, Läkarförbundets etiska kod Kyrkans hållning (inkl suicid) Respiratorer, dialys och intensivvård ”Strangers at the bed-side” Teorin om ”de dubbla effekterna”

Upptakten till förintelsen Under knappt ett års tid, 1939-1940, dödades mellan en halv och en miljon tyskar av fr a läkare i det så kallade ”eutanasiprogrammet” Det rörde sig om kroniskt psykiskt sjuka, utvecklingsstörda, hjärnskadade som ansågs ligga samhället till last Historiker ser detta som en upptakt till det som skulle påbörjas två år senare, massdödandet i gaskamrar

Exemplet Holland Oerhört omdiskuterat och mycket kontroversiellt Drygt 1500 fall varje år (siffran något osäker), dvs mindre än en procent av alla dödsfall i Holland Domineras av terminala cancerfall Sker oftast i hemmet och utförs av familjeläkare Enbart patienter som har beslutskompetens, alltså själva kan medvetet fatta beslutet Tvåstegsförfarande, alltid tvåläkarbedömning varav en psykiatriskt erfaren Accepterat av de allra flesta holländare, men det finns en intern kritik som oftast handlar om indikationsglidning Även Belgien har antagit en liknande lagstiftning

Assisterat suicid Självmord avkriminaliserades i Sverige först 1864, men kyrkans fördömande kvarstod Gränslinjen mellan ”aktiv eutanasi” och ass suicid, och mellan ass suicid och ”vanligt” suicid är ibland hårfin Ass suicid är tillåtet i Oregon, Schweiz, Holland, Nederländerna, Belgien och Estland Det finns inget tydligt hinder i svensk lag för assisterat suicid, men heller inge tydlig reglering

Opinionen i Sverige Ett antal mkt ömmande och omskrivna fall sedan 70-talet Hedenius och Berit Hedeby Den svenska juridiska situationen Allmänhetens och sjukvårdspersonalens värderingar Sker en förskjutning i opinionen?

Förslag till begreppsdefinitioner Aktiv eutanasi bör kallas ”avsiktligt och omedelbart avslutande av en patients liv på dennes begäran” Passiv eutanasi bör kallas ”avbrytande av eller icke-insättande av livsuppehållande medicinsk åtgärd” Assisterat suicid bör kallas ”begärd hjälp att ta sitt eget liv” Terminal sedering bör kallas ”begärd sövning inför döden”

Etik kring avsiktligt, omedelbart dödande i sjukvården (AOD) Den empiriska grundvalen: Hur dör människor i Sverige, vad vet vi om följderna av legaliserad AOD (t ex Holland), hur många önskar detta, pågår det redan? Konsekvensbedömning: Hur omfattande skulle detta bli, hur skulle man gå tillväga, hur skydda sig mot glidning i indikationer (”the slippery slope”), hur påverkas vår syn på döden och livet, hur påverkas andra sjuka, hur påverkas palliativa ansträngningar? Etiska värden på spel: Människovärdet, göra gott, integritet, självbestämmande, värdighet, minimera lidande Ofta diskuteras bara vissa av alla dessa aspekter

Etik kring avbrytande eller icke insättande av behandling (AIB) Pågår i stor omfattning och är helt sanktionerat Hur och av vem tas beslutet och på vilken grund? Hur stort inflytande för närstående? Den etiskt laddade avvägningen mellan prognos och värdighet, handlande under djup osäkerhet Brytpunktsfrågan Exemplet ”elektiv ventilation” Dokumentation av in- och utsättande av livsuppehållande behandling Vad är ett värdigt liv? Etiska värden: Autonomi, värdighet, göra gott, integritet, minimera lidande

Etik kring begärd hjälp att ta sitt eget liv De fall vi har i Sverige rör oftast icke medicinsk personals ingripande Så har vi de fall som far till exempelvis Dignitas i Schweiz Flera svenska fall har aktualiserat yttranden, t ex Svenska Läkarsällskapets etiska delegation från 2007.

Exemplet Dignitas I Grundades i Schweiz 1998 Drygt 800 fall av assisterat suicid Komplicerad legal bakgrund (artikel 115 i schweiziska brottsbalken) Enligt nuvarande presidenten göra alltid en noggrann bedömning av om den sjukes problem kan ha en annan lösning (bättre smärtlindring t ex) Personligt brev, journalutdrag, medicinskt intyg bedöms. Depression skall vara utesluten. Schweizisk läkare som skriver ut Penthobarbital måste finnas. Ett möte med denne läkare sker. Han/hon skall bedöma patientens situation och om denna utväg är enda alternativet.

Dignitas II Den sjuka måste själv kunna ”ta sista steget” (dricka, utlösa injektion, aktivera magsond) I genomsnitt 77 dagar från det att en person kontaktar till dess att livet tas. Bara ung en tredjedel av de som kontaktar blir aktuella för suicidhjälp Familj och närstående nästan alltid med Ett dokument fylls alltid i ev den sjuke någon timme före åtgärden Polisen rings omedelbart upp som undersöker att det verkligen handlar om ett självmord utan ”själviska motiv” (lagens krav) Kostnaden ligger mellan 30 000 och 50 000kr. Ingen vinst görs av Dignitas. Stora svårigheter att få lägenheter och rum där självmorden kan utföras p g a starkt motstånd från myndigheter och allmänhet

Sövning före döden Max Schurs sövde Freud hösten 1939 med morfin några dygn tills han dog Vi vet att detta sker i Sverige, men det har väckt intensiv debatt När dör en person – när han/hon blir ur stånd att relatera till omvärlden, eller när cirkulationen stannar? Jfr de hjärnrelaterade dödskriterierna! Är detta egentligen ”bara” en variant av smärtlindring och som sådan etiskt oproblematisk? Eller är det en ”smygväg” till aktiv eutanasi?

Aktörer i eutanasifrågan ”Fristående debattörer” i media Akademisk forskning (t ex via enkäter) Olika professionella organisationer (SLF, Vårdförbundet)) Socialstyrelsen Regering (Soc Dep, Just Dep) Kyrkliga organ Internationella organ (WMA, ICN, Europarådet)

Vad kan hända i framtiden? Som nämnts talar mkt för en gradvis mer ”liberal” (tillåtande) attityd till ”eutanasi” Om så är fallet – vad bottnar då detta i? Individualism (betoningen på eutanasi), ny syn på liv och död, oro för att behandlas för länge, motvilja mot kropplig nedbrytning, ”ekonomism” (inte ligga till last)?? Gissning: Assisterat suicid kommer att bli alltmer accepterat samt även sövning av svårt sjuka under deras sista dagar. Framtiden för den palliativa vården kommer att få ett viktigt inflytande på utvecklingen av denna fråga

Vi möter döden individuellt ”Välkommen död – mitt enda hopp” August Strindberg ”Do not go gently into that dark night – rage rage against the dying of the light” Dylan Thomas