Hur kan vi se resultat inom integration? Integration - Ett enormt stort område som innebär att insatser behövs från flera förvaltningar men också från flera olika aktörer såsom AF, det civila samhället osv. Våra utgångspunkter har varit: Om vi inte vet vad vi vill eller vad som är viktigt, vad ska då mätas? Det som mäts blir också gjort! Ofta mäter man det som är möjligt snarare än vad som är viktigt. Hur vet vi att vi är bra? Hur behåller vi det? Hur lär vi oss av det? Hur arbetar vi med ständiga förbättringar? Var ska vi se resultat?
Våra målgrupper inom integration Ensamkommande barn Målet att bli självständiga medborgare –– klara sin dagliga livsföring –– fungera i skola eller annan sysselsättning –– hantera sin ekonomi –– ha ett socialt nätverk –– ha en meningsfull fritid Det kommunala ansvaret för målgruppen: Boende och hållbar egenförsörjning i framtiden Utbildning och andra insatser för barn och ungdomar Fokus på att skapa värde för de vi är till för Har inte ännu bra mätmetoder för gruppen EKB, mäts individuellt i genomförandeplanen, behöver få en sammanställning av helheten/boende för att få fram vilket resultat vi uppnått Verktyg ADL Allmän daglig livsföring – arbetar med att använda modeller i att mäta graden av självständighet, ej klart ännu men på gång Viktigt att mäta resultat nära klienten/kunden – det i sin tur leder till resultat på övergripande nivå och på längre sikt
Våra målgrupper inom integration Personer med uppehållstillstånd Bosättningsuppdraget * rätt till bostad i kommunen Egenbosatta, Anhöriginvandring Det kommunala ansvaret för målgruppen: * SFI Svenska för invandrare * Samhällsorientering * Annan vuxenutbildning * Skola, förskola och andra insatser för barn och ungdomar * Försörjning (de som inte har rätt till etableringsplan) Etablering på arbetsmarknaden (= hållbar egenförsörjning) Fokus på att skapa värde för de vi är till för – Kommunen ansvarar för att ta emot nyanlända efter anvisning för bosättning utifrån sitt kommuntal och sin årsplanering. Dessutom tar kommunerna emot nyanlända som ordnar bosättning på egen hand, personer som kommer som anhöriga till en person som redan bor i kommunen samt ensamkommande barn. De ansvarar också för undervisning i sfi, samhällsorientering och annan vuxenutbildning samt för skola, förskola, barnomsorg och andra insatser för barn och ungdomar. Kommunerna ansvarar också för försörjning för dem som inte har rätt till etableringsplan. Förberedelse för att de ska kunna ta ett arbete - få ett arbete
Våra målgrupper inom integration Asylsökande Bosatta i Migrationsverkets boenden Egenbosatta Det kommunala ansvaret för målgruppen: * Rätt till skola och förskola Litet kommunalt ansvar men eftersom målet är fler Luleåbor då borde vi även fundera på den här målgruppen
Exempel på där vi kan se resultat Etablering i arbete och studier Generellt – vilka resultat har vi efter 2 år efter etableringen SKLs modell ”Framgångsrik lokal integration” Jämförelse med andra kommuner Svenskundervisning för invandrare (SFI) Vilka resultat har vi? Avbrott? Representation av utrikes födda Andelen anställda i kommunen – hur bra är vi på att anställa nya Luleåbor? Att inte bara mäta det vi kan mäta lätt! SFI – språket är viktigt i integration och särskilt kunskaper inom yrkessvenska för snabbare etablering Etablering i arbete och studier – ett bra mått för att mäta hur bra vi lyckas tillsammans med andra aktörer eftersom det är en fråga som berör flera olika aktörer men där vi som kommun kan göra skillnad, t ex genom att var ett gott exempel i att anställa nyanlända Demografi och bostäder – segregerat boenden eller inte? Mäts inte i dag av SKl/kolada. Representation av utrikes födda i t ex fullmäktige
Etablering i arbete eller studier 2015 DELTAGARE Inskrivna i etableringsuppdraget under året Lämnat etableringsprogrammet under året RESULTAT (efter 2 år + 90 dagar) Andel som börjat arbeta eller studera Luleå andel av alla 38 % andel av kvinnor 23% andel av män 59% Riket andel av alla 31 % andel av kvinnor 21% andel av män 39% Måttet avser 90dagar efter att personen har lämnat etableringsuppdraget. Kan ha lämnat det i förtid, dvs inte fullföljt hela etableringsstiden. Etableringsuppdraget innebär aktiviteter under högst 24 månader: SFI. Samhällsorientering och arbetsförberedande aktiviteter. Ansvaret ligger hos Af men vi kan vara involverade i allt. Ngt fler går i studier i Luleå jämfört med riket. Med studier räknas studier med stöd av CSN.
Förvärvsarbetande 20-64 år, andel. (2014) Jämförelsemått Sverige hade under 2015 en sysselsättningsgrad på 80,5% för hela befolkningen Motsvarande mått i Grekland 54,9% för hela befolkningen, Finland 72,9 %
Hur kan vi jämföra oss med andra… EN MODELL FÖR ATT FÖLJA FLYKTINGARS ETABLERING PÅ DEN LOKALA ARBETSMARKNADEN (SKL) Förväntad förvärvsfrekvens enl. statistisk modell Vistelsetid i Sverige Skyddsbehövande och deras anhöriga 20-64 år (data från 90-talet och framåt) Luleå 54,8 % Utbildningsnivå Förvärvsfrekvens Lokal arbetsmarknad Andra faktorer Luleå 54,1 % SKLs modellberäknat värde tar hänsyn till vistelsetid, utbildningsnivå och lokala arbetsmarknadens förutsättningar Nyanländas etablering på arbetsmarknaden Luleå kommun förväntat värde 54,8 % Faktiskt värde 54,1 % Förklarar 70% av variationen i förutsättningarna
Förvärvsfrekvens bland skyddsbehövande och deras anhöriga - 20-64 år, andel. (2014). Var ligger vi i Sverige – den röda linjen är Luleå, men den bilden tar inte hänsyn till de olika förutsättningarna som kommunen har Kommuner
Resultat SFI 45% klarat av högsta kursen inom två år (män 41% kvinnor 48%) Riket 45% 23 % avbrutit – av de 50% i arbete efter två år Riket 24% Fortsätter SFI efter två år 32%(män 30% kvinnor 32%) Riket 32%
Representation av utrikesfödda Anställda utrikesfödda Balanstal Luleå 0.9 Kultur och fritid 0,6 Omsorg om äldre och funktionshindrade 1,3 Förskola och skolbarnomsorg 0,7 Gymnasieskola och komvux 0,5 Obs. innefattar alla utrikesfödda, ej bara skyddsbehövande 1,0 visar att andelen utlandsfödda anställda är densamma som andelen utlandsfödda i samhället i övrigt Under 1,0 visar att andelen är lägre Över 1,0 visar att andelen anställda högre
Var kan vi se mer resultat? Andelen bosatta i ordinärt boende/tillfälliga boenden Icke segregerat boende Stannar i kommunen efter ett antal år Progression/resultat i skolan Deltagande i aktiviteter Utrikesfödda bland förtroendevalda 11,8% Situationen för asylsökande Kundundersökningar Här finns ännu ett arbete att göra för att få fram statistik
Vad lär vi av det? Analys SFI – är det bra eller dåligt att många slutar för att gå till arbete? Större flexibilitet – kan det minska avbrott? Kvalitet i undervisning? Arbete – kommunen som arbetsgivare, utbildningsmöjligheter, vilka åtgärder ger bästa resultatet?
Målet Ständiga förbättringar Målet med mätningarna och att se resultat är ständiga förbättringar