Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Caroline Dyrefors Grufman
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Välkomna!.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Behov av habilitering och rehabilitering
Ny diskrimineringslag
Patientlagen och information till patienter och närstående
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Landstinget som arbetsgivare
Diskrimineringslagen
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Likarätt nu!. Diskrimineringslagen (2008:567) Kön Könsöverskridande identitet eller uttryck Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning Funktionshinder.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Lex Maria.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplanen
Patientsäker vårddokumentation
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Vi är varandras arbetsmiljö
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Särbehandling.
Presentationens avskrift:

Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården

Nya riktlinjer Förtydligande och tillämpning av lagar Regionens förhållningssätt till diskriminering och kränkning av medarbetare Förebyggande åtgärder, rutiner och stöd

Respekt för mångfald Regionen accepterar inte diskriminering eller kränkande särbehandling. Regionen anställer medarbetare utifrån kompetens oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Det är allvarligt om medarbetare i samband med dialog om vårdens utförande utsätts för kränkningar och krav av diskriminerande karaktär Alla medarbetare och chefer ska känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats.

Vårdens ansvar Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten och närstående. Vårdpersonalen ansvarar för att välja de vårdalternativ som ur medicinsk och etisk synvinkel bäst tillgodoser patientens behov. Vården genomförs med de resurser som finns att tillgå. Uppfattningar eller egenintressen hos närstående eller andra får inte påverka vårdpersonalens beslut.

Patientens rättigheter Patienten har rätt att välja landsting, privat vårdgivare, vårdcentral och mottagning, men inte vilken medarbetare som ska utföra vården. Patienten kan framföra önskemål om behandlare, men har inte i någon situation rätt att framföra krav som innebär att medarbetare eller studenter känner sig kränkta, hotade eller diskriminerade.

Undersökning, vård och behandling enligt hälso- och sjukvårdslagen är frivillig och kräver patientens samtycke. Patienten har alltid rätt att tacka nej till erbjuden vård och söka vård någon annanstans. När det gäller studenter ska patienten alltid tillfrågas och har rätt att generellt neka studentnärvaro. En patient som vägrar att bli behandlad av en viss medarbetare anses tacka nej till erbjuden vård.

När patienten diskriminerar eller kränker - översikt 1.Lyssna efter orsak 2.Reagera tydligt 3.I undantagsfall - byt vårdpersonal 4.Hänvisa till annan vårdgivare 5.Avvisa patienten

1. Lyssna efter orsak Försök att lyssna in vad som ligger bakom patientens eller närståendes agerande eller uttalande. Finns det en godtagbar förklaring eller ett missförstånd som kan redas ut? Kan kraven ha sin grund i oro, kris eller tidigare negativa erfarenheter?

2. Reagera tydligt Säg att du känner dig diskriminerad eller kränkt. Beskriv din upplevelse (ex starkt obehag, olust, rädsla). Det har betydelse för din integritet och ditt egenvärde, men är också ett sätt att visa att du tar patientens uttalande på allvar och att det inte är acceptabelt.

3. I undantagsfall - byt vårdpersonal Regionen tillmötesgår inte diskriminerande/kränkande krav på byte av personal. Byt bara personal om det är nödvändigt utifrån medarbetarens välbefinnande. Om byte anses nödvändigt, ta hjälp av en kollega eller chef för att förklara att det endast sker av hänsyn till medarbetaren.

4. Hänvisa till annan vårdgivare Ta hjälp av en kollega eller chef för att förklara att patientens diskriminerande eller kränkande agerande innebär att hen tackar nej till erbjuden vård. Hänvisa patienten att söka vård någon annanstans.

5. Avvisa patienten Avvisa patienter som tackat nej till erbjuden vård och som inte följer ordningsreglerna. Ta vid behov hjälp av ordningsvakt eller polis.

Stöd vid diskriminering och kränkning Informera omgående närmsta chef. Dokumentera händelsen. Chefen ska agera och erbjuda hjälp. Informera arbetskamraterna om det som hänt. Kontakta skyddsombud eller arbetsmiljöenheten vid behov. Kontakta regionens jurister, säkerhetschef eller säkerhets- samordnare om ärendet bör polisanmälas. Din chef, HR eller en kollega kan vara stöd vid eventuell rättslig påföljd.

Samtalsfrågor 1.Var går gränsen mellan diskriminering och ohövlighet? 2.Förekommer diskriminering och kränkningar hos oss? 3.Hur hanterar vi situationer där patienter eller närstående på ett kränkande eller diskriminerande sätt ställer krav på att få vård av viss behandlare? 4.Hur kan vi förebygga att sådana situationer uppstår?

Trygg arbetsplats – förebyggande och långsiktiga insatser Hjälps åt att identifiera risker och åtgärder för att skapa en trygg arbetsplats för varje dag irriterade, upprörda och aggressiva situationer utagerande och våldsamma situationer