Upprop för ett friskare Tidaholm Tidig samverkan i rehabiliteringsarbetet
TIDAHOLM invånare En vårdcentral Stora arbetsgivare: Tidaholms Kommun, Kriminalvården, Swedish Match och Nobia (Marbodal) 2
Svenska Dagbladet mars 2013
Fyra perspektiv på återgång i arbete Den sjukskrivnes Sjukvården Socialförsäkringssystemet Arbetsgivaren
Patientens samverkans aktörer. Vårdcentral ArbetslivFörsäkringskassan
Projektorganisation Styrgrupp Kommun Försäkringskassan Primärvård Projektledare
Högst sjukpenningtal i Sverige VARFÖR Sänka sjukpenningtalet Hitta ett hållbart arbetssätt VAD Individfokus – arbetsförmåga Korta ledtider-samverkan direkt Utbildning HUR 7
Aktörer i processen för ”samverkan direkt” FK AF Läkare Socialtjänsten Arbetsgivare Rehabkoordinator Telefon Personligt möte Avstämnings möte Sjuksköterska SIP-möte
Vårdcentralens lag. Patient med planering Läkare Rehabkoordinator Behandlare Sjuksköterska
Andelen anställda och arbetslösa Pågående sjukfall Källa: Qlik,
Sjukpenningtalet 2015-
Sjukpenningtalet under projekttiden
Kommunen som arbetsgivare Kommunens största arbetsgivare Kvinnor Utfall 12 senaste månaderna - 30% pågående sjukfall ( 24 personer) Skaraborg + 6,6%
Framgångsfaktorer Impuls- Samverkan direkt Sjukskrivning är en del av vård och behandling Tänk vi Sjukskrivningar är en prioriterad fråga Rehabkoordinator Bjudit in arbetsgivarna
Tack sidor/Rehabiliterings--och- sjukskrivningsprocessen/ProjektUtvec klingarbeten/ 15
Förebyggande arbete och smarta samarbeten för att förebygga sjukskrivning Syfte: Att ta fram ett systematiskt arbetssätt som fungerar i praktiken. Uppgift; Reflektera tillsammans kring punkterna i mallen: Finns de viktigaste kritiska komponenterna beskrivna? Vad är acceptabel variation? Vad är oacceptabel variation? Vilka effekter kan man förvänta sig om arbetssättet utförs på önska sätt? Kritiska komponenterIdeal implementeringAcceptabel variationOacceptabel variationFörväntad effekt Varför är dessa komponenter viktiga? Hur jobbar vi på konkret nivå, om den viktigaste metodkomponenten utförs på bästa sätt? Vad skulle vara en acceptabel variation? När är vårt arbete inte acceptabelt Om den specifika komponenten utförs på bästa sätt. Vad kan vi vänta oss för resultat? Tydligt: varför, vad och hur. Uttalad önskan om att göra arbetet tillsammans Styrgrupp med mandat. Arbetsgrupp med rätt att ta fram hur. Individfokus Alla aktörer måste arbeta med sina egna rutiner/ egen utveckling Sjukskrivning är en del av vård och behandling. Arbetsgivare: deltagande, ans var Samverkan med individens bästa för ögonen. Snabba och lätta kontaktvägar mellan patient/ myndighet/vård/ arbetsgivare. Alla sjukskrivna patienter har en plan. Rehabkoordinator som har mandat och tid. Arbetsgivare som gör sitt yttersta för att hjälpa sin anställda både före, under och efter en sjukskrivning, Samma svar som i rutan innan. När sjukskrivning eller medicinering blir en kortsiktig lösning som inte är för patientens bästa på lång sikt och som ges utan planering. När vi skyller på andra aktörer. När vi inte samverkar När vi inte ställer frågan eller lyssnar på vad som behövs för att få människor på banan igen. Nöjdare patienter Lägre sjukskrivningssiffror 2011 National Implementation resarch network (NIRN) Karen Blase and Michelle A Duda