Nytt upplägg av Klinisk Medicin 1 Termin 5 Patientcentrerat Återkoppling Symptombaserat Studentansvar Kliniska färdigheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Mål och betygskriterier
Hjärtsvikts-mottagning
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Individuellt utvecklingssamtal - mall
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Riktlinjer för presentationer
Repetition och tillbakablick
"Inter- och intraprofessionell utveckling
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
NPÖ –användning i Örebro
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Ändra till startrubrik
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
MÄVA Akutmottagningen NÄL
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Lära för livet!.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Bedömningsmetoder.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Coaching.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Akutsjukvård T11.
Tips för det praktiska ledarskapet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Kursen i Arbets- och miljömedicin Läkarprogrammet termin 11 Ht 2017
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
Presentationer period 1 – en tillbakablick
Rondundervisning på läkarprogrammet
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
”Valberednings- seminarium”
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Patientsäker vårddokumentation
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Ett projekt på neurorehab Rehab Väst
Tips för bättre kommunikation
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Den här presentationen innehåller:
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nytt upplägg av Klinisk Medicin 1 Termin 5 Patientcentrerat Återkoppling Symptombaserat Studentansvar Kliniska färdigheter

Kursöversikt SEM= Seminarievecka VLV= Vårdlagsvecka PROPEDEUTIK v. 1v. 2v. 3v. 4v. 5v. 6v. 7v. 8v. 9v. 10v. 11v. 12 TEORI ¼ klass AVDELNINGS- PLACERING AKUTPLAC. SEM.VLV ¼ klass SEM.VLV AKUTPLAC. ¼ klass AKUTPLAC. SEM:VLV AVDELNINGS- PLACERING ¼ klass SEM.VLVAKUTPLAC.

Upplägg avdelningsplacering  Avdelningsarbete 4 veckor. Fördjupa sig i egna patienter. Färdighetsträning med hjälp av checklistan Rondundervisning och övning Strukturerad återkoppling  Inlärningsaktiviteten ”Symptom & Diagnos”  Inlämningsuppgifter baserat på avdelningsarbetet på hemavdelningen  Hemvändardag/teoridag i Uppsala

Översikt av handledarens roll

Introduktion  Berätta kort om avdelningen och avdelningsrutiner.  Visa var toalett och lunchrum finns.  Presentera studenten för nyckelpersoner.  Hur länge ska du handleda? Vem handleder efter dig? Vem ska personen höra av sig till om du är frånvarande?

Handledning i färdighetsträning  Hjälp till att välja ut lämpliga patienter som studenten kan fördjupa sig i. - vårdas för ett symptom som är relevant för kursen. ADL-förlust/psykosocial svikt Immobilisering av äldre BröstsmärtaMedvetslöshet DyspnéSmärta Fall hos äldreStrokesymptom För högt och för lågt blodtryckTillfällig medvetandeförlust/ svimning Glömska/kognitiv svikt Yrsel Hosta

Handledning i färdighetsträning  Studenten fördjupar sig i egna patienter och är delaktig i patientens vård.  Studenten involverar sig i så mycket som möjligt i det som sker med och runt omkring patienten. ronda, ordinera vätska, rapportera enligt SBAR, följa med på undersökningar, vara med på VPL m.m.  Checklistan är ett verktyg för färdighetsträningen och för att uppnå målen för kursen. Patientens kliniska bild styr vad som är lämpligt att göra på checklistan.  Progression bör ske under placeringen. Första veckan kanske det räcker med en patient.

Rondträning/undervisning  Strimma under läkarprogrammet med start T5 och examination T9.  Grundtanken är att student rondar sina egna patienter.  Feedback på något som varit bra och något som de kan tänka på till nästa gång.  Strukturerad rondundervisning rekommenderas mot slutet av placeringen. Adekvat förberedelsetid, självständig rond med sjuksköterska, skriftlig eller muntlig återkoppling. Handledarhandledning finns!.

Strukturerad återkoppling  Kort regelbunden avstämning är bra! T.ex. 5 min innan eftermiddagsronden.  Studenten ansvarar för agendan. Ur studenthandboken: Sammanfatta dagen och be om återkoppling Ta upp problem och frågor Gå igenom checklistan Planera morgondagen utifrån din handledares arbete, checklistan och de patienter du fördjupar dig i

Strukturerad återkoppling Återkopplingsmall  Skriftlig skattning av kunskaper, färdigheter och professionellt förhållningssätt.  Studenten gör självskattning enligt samma mall.

Strukturerad återkoppling Återkopplingsmall  Skriftlig skattning av kunskaper, färdigheter och professionellt förhållningssätt.  Studenten gör självskattning enligt samma mall.  Efterföljande samtal där fokus bör vara en diskussion kring strategier för att studenten ska utvecklas i sin framtida roll som läkare.  Handledning till Återkopplingsmallen Ex. Delmål för engagemang/tillgänglighet: Visar intresse, tar initiativ och kommer i tid Förbereder sig på ett adekvat sätt

Symptom & Diagnos  Övning i klinisk diagnostik utifrån patientens symptom - Träning i den diagnostiska processen Studenten ska…  Ta anamnes och status på patient med relevant symptom.  Självständigt besvara dokumentet ”Symptom & Diagnos”.

Symptom & Diagnos  Övning i klinisk diagnostik utifrån patientens symptom - Träning i den diagnostiska processen Studenten ska…  Ta anamnes och status på patient med relevant symptom  Självständigt besvara dokumentet ”Symptom & Diagnos”  Avstämning med behandlande läkare.  Kan göras på hemavdelningen eller på patienter från andra avdelningar som studenten lokaliserar genom dokumentet ”Symptomöversikt” på studentportalen.  Huvudsakligen studentdriven aktivitet men hjälp kan behövas att identifiera lämpliga patienter för övningen.

Inlämningsuppgifter  Närvarolista*  4 st paradjournaler* (upp till 2 kan ersättas med av er godkända journalanteckningar, signera särskilt intyg)  Fullständig genomgång av de sökord som ska finnas med i en medicinsk journal  Epikris* (signera på närvarolistan).  Reflektionsuppgift* 2st  Skriftlig rondåterkoppling  PM vårdplanering*  Återkopplingsmall från handledare*  Sammanfattning av patienthandläggning*

Hemvändardagen  Fredag vecka 2 under avdelningsplaceringen  Falldragning under förmiddagen. Studenterna rapporterar ett intressant fall som de har stött på under placeringen enligt SBA och sedan får medstudenterna förslå handläggning enligt R. Studenten sitter inne på facit.  Gruppsamtal under eftermiddagen under parollen ”Hur kan du optimera din kliniska placering?”, möjlighet till enskilda samtal efter detta.

Översikt av handledarens roll

Handledartips  Det kan vara lämpligt att låta studenten fördjupa sig i en ”lättpratad/trevlig” patient som första patient.  Förklara hur ditt arbete ser ut t.ex. före förmiddagsronden och gör en plan för dagen tillsammans med studenten utifrån detta. o Vilken/a patient/er ska studenten fördjupa sig i? o Vad kan vara lämpligt att göra på checklistan? o Är det lämpligt att studenten arbetar tillsammans någon annan yrkesutövare en del av dagen?  Uppmuntra studenten att vara delaktigt i allt som rör deras patient/er. För att förenkla detta behöver studenten veta vilka som arbetar runt patienten, så det är viktigt med tydliga presentationer vid t.ex. ronden.  Låt studenten göra dagliga kliniska bedömningar av sin/a patient/er och lär studenten att rapportera, gärna enligt SBAR.  Instruera studenten att använda avdelningens rondmall om sådan finns, annars finns ett exempel på rondmall på Studentportalen.  Vid rondens början: presentera gärna studenten för ronddeltagarna och se till att alla är införstådda med vilka patienter studenten ska ronda. Då kommer förståelsen inför att ronden eventuellt drar ut på tiden att öka.  Låt studenten aktivt ta ställning till vidare utredning, övervakningsgrad, åtgärder, behandling etc. för sin/a patient/er ned till minsta detaljnivå (dropptakt, läkemedelsdos etc.). Ställ gärna frågor till studenten under ronden för att uppmuntra han/hon att göra dylika ställningstaganden men försök att göra detta på ett sätt som inte stör ”rytmen” i ronden.  Under gåronden: låt studenten ta täten och leda samtalet med patienten från början till slut. Ta ett steg tillbaka men var beredd att rycka in om patienten har frågor som studenten inte kan besvara eller om något blir fel i informationen till patienten. Undvik i möjligaste mån att bryta in i samtalet utan studentens medgivande så att inte studenten känner sig överkörd.  Under ditt kliniska arbete i studentens närvaro, ”tänk högt”. Studenten kommer lära sig massor och förstå hur man tänker kring kliniska problem!  Om det finns lite att göra… o Föreslå inlärningsaktiviteten ”Symptom & Diagnos” (att ta anamnes och status på lämplig patient och sedan öva på den diagnostiska processen med hjälp av dokumentet ”Symptom & Diagnos”). o Påminn studenten om självstudiematerial på Studentportalen och övningar som Checklistan hänvisar till, t.ex. Tolkningsmall för provsvar, Bearbetning & Tolkningsmall för EKG.  Tillåt studenten att få ökad arbetsbörda och ansvar under de fyra veckorna, kom dock ihåg att studenten alltid arbetar under handledning och att det är du som handledare som har det yttersta ansvaret. Ett sätt är att låta studenten ensam påbörja eller utföra en arbetsuppgift, för att sedan rapportera till dig. Du måste alltid kontrollera studentens arbete, men förhoppningsvis så förenklas ditt arbete med studentens ökande kunskaper och färdigheter.  En bra och enkel struktur för återkoppling är att berätta om något som var bra (och varför) samt något som kan förbättras (och varför).

Frågor?

Tack för visat intresse och lycka till!