Medier, påverkan och makt ^
Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Ljuga? Ljuga? Får vi förståelse för den Andre genom medierna? Får vi förståelse för den Andre genom medierna?
Vi ser som medierna ser! ?
Makt och medier Individen vs media Media vs individen Vem har makt över vem?
Mediernas makt (historik) Allsmäktiga medier (-1940) Allsmäktiga medier (-1940) - Utgick mycket från ”stimulans-respons” (t ex injektionsteorier, subliminal påverkan) Passiv mottagare: Vanmäktiga medier (ca ) Vanmäktiga medier (ca ) - Medier = ingen större påverkan, tvåstegshypotesen, användarforskning (”uses and gratifikation”) Aktiv mottagare Mäktiga medier (1970-) Mäktiga medier (1970-) Maktfrågor, kulturstudier, dagordningsfunktion och tolkningsteorier. Tolkande mottagare
Retorik Talekonst (vältalighet) Talekonst (vältalighet) Språklig utsmyckning Språklig utsmyckning - Övertyga? - Vilseleda? - Manipulera? - Övertala? - Påverka? - - ? - ”Vem försöker övertyga vem? Om vad? Med vilka medel?”
Retorik tre klassiska ”genrer” Det juridiska talet Det juridiska talet anklaga och försvara: vädja till förnuft och känslor Det påvisande talet Det påvisande talet - Lovtal, hyllningar, men även väcka fruktan/skräck för att sedan skapa hopp och förståelse Rådgivande (politiska) talet Rådgivande (politiska) talet - Prisa, fördöma och övertyga: skapa känsla av enighet och gemenskap, se det kloka i beslut mm (lovtal)
Retorikens fem faser 1. Inventio = samla material; frågeställningar, vinklingar mm 2. Disposito = ordna, strukturera materialet 3. Elocutio = språkbehandla, stil, rytm mm 4. Memoria = Förbereda 5. (Actio/pronuntiatio) = mimiken, uttal, gester mm
Den retoriska dispositionen Den retoriska dispositionen 1. Exordium – inledning (anslag): väcka intresse 2. Narratio – orientering (presentation): en bakgrund, berättelse presenteras 3. Propositio – tes, förslag (konflikt): ett yrkande 4. Argumentatio – bevis och bekräftelse: argumentera för saken 5. Conclusio – kort resumé (avtoning) Avslut
Retorik Medel för att övertyga ETHOSSkapa förtroende ETHOSSkapa förtroende LOGOSFakta – tydligt resonemang LOGOSFakta – tydligt resonemang PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) - Utsmyckning (ornatus): ordval, språkliga figurer, metaforer, metonymer mm
Olika metoder Delectare – väcka sympati, roa, behaga Delectare – väcka sympati, roa, behaga Docere – undervisa, upplysa Docere – undervisa, upplysa Movere – beveka, entusiasmera Movere – beveka, entusiasmera Agitare – medvetandegöra, väcka Agitare – medvetandegöra, väcka
Mediernas auktoritet Definierar Definierar - Vad som är viktigt - Vem som är viktig - Hur något ligger till eller någonting är - Varför något… (förklarande, beskrivande) Etik och moral? Etik och moral?
Medier och makt Vem har makten (sändare- mottagare) Vem har makten (sändare- mottagare) ”Pennan mäktigare än svärdet” ”Pennan mäktigare än svärdet” Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Påverkan – påverkningsbarhet Påverkan – påverkningsbarhet Medier = den tredje statsmakten Medier = den tredje statsmakten Vem äger medierna Vem äger medierna - Moguler och konglomerat
Var ligger makten - (mass)media, mottagare, kontrollanter W.A.S.P W.A.S.P DEWMs (LWEMs) DEWMs (LWEMs) Hegemoni Hegemoni Stereotyper (etnicitet etc) Stereotyper (etnicitet etc) Politiker Politiker Konspiratoriska teorier Konspiratoriska teorier Mediemoguler Mediemoguler Ideologier och/eller lobbyister Ideologier och/eller lobbyister Akademiker Akademiker Journalister Journalister ”Konstnärer/esteter” ”Konstnärer/esteter” Entreprenörer Entreprenörer (läsaren?) (läsaren?)
Tidningsartikel Rubrik (”anslag”) Rubrik (”anslag”) Ingress (”anslag, presentation”) Ingress (”anslag, presentation”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) - Hur påverkar berättandet verklighetsbilden? - Hur värdera nyheten?
Nyjournalism Scenisk uppbyggnad Scenisk uppbyggnad Dialog Dialog Tredje person, allvetande berättare Tredje person, allvetande berättare Symboliska detaljer Symboliska detaljer
Berättandets excess Metaforer/liknelser Metaforer/liknelser Identifikation Identifikation Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Intertextualitet Intertextualitet - t ex citat, parafraser, allusioner, ”sterotypiserande”, plagiat och citat ”Kontextualisering” ”Kontextualisering” - t ex inre och yttre kontext, - t ex inre och yttre kontext, - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - mediekontext - mediekontext Subkulturella tecken, koder och symboler Subkulturella tecken, koder och symboler Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Hypertext och interaktivitet Hypertext och interaktivitet
Metaforer Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc.