Medier, påverkan och makt ^. Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Advertisements

Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Artikel – reportage - debattartikel
Retorik och argumentation
Insändare Struktur och respons.
Kunskap och kommunikation Föreläsning 1 Retorikens grunder Elin Wihlborg, professor Statsvetenskap Grundläggande: varför sker en demokratisering: rösträttsreform,
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Att övertyga ! Disposition och mall.
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Så bygger du ett argumenterande tal
Den retoriska arbetsprocessen
- att läsa & skriva noveller
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Retorik Från Aristoteles till Timbuktu
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Skriva.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Muntlig presentationsteknik Översikt
Retorikens grunder.
Retorikens ”tre musketörer”
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
Massmedia.
Inledning och avslutning
Visuell retorik.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Retoriska arbetsprocessen
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Argumenterande tal.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
ELOCUTIO = Att välja ord Antikens klassiska stilideal, språkets fyra dygder: Korrekt, rent (puritas) Klart (perspicuitas) Konstfullt (ornatus) Passande.
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Massmedia.
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Konsten att skriva en debattartikel
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Konsten att skriva en debattartikel
Retorik.
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Gerhardus Johannes Vossius
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik och muntlig presentation
Utredande text Labbrapport.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Medievanor.
Presentationens avskrift:

Medier, påverkan och makt ^

Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Ljuga? Ljuga? Får vi förståelse för den Andre genom medierna? Får vi förståelse för den Andre genom medierna?

Vi ser som medierna ser! ?

Makt och medier Individen vs media Media vs individen Vem har makt över vem?

Mediernas makt (historik) Allsmäktiga medier (-1940) Allsmäktiga medier (-1940) - Utgick mycket från ”stimulans-respons” (t ex injektionsteorier, subliminal påverkan) Passiv mottagare: Vanmäktiga medier (ca ) Vanmäktiga medier (ca ) - Medier = ingen större påverkan, tvåstegshypotesen, användarforskning (”uses and gratifikation”) Aktiv mottagare Mäktiga medier (1970-) Mäktiga medier (1970-) Maktfrågor, kulturstudier, dagordningsfunktion och tolkningsteorier. Tolkande mottagare

Retorik Talekonst (vältalighet) Talekonst (vältalighet) Språklig utsmyckning Språklig utsmyckning - Övertyga? - Vilseleda? - Manipulera? - Övertala? - Påverka? - - ? - ”Vem försöker övertyga vem? Om vad? Med vilka medel?”

Retorik tre klassiska ”genrer” Det juridiska talet Det juridiska talet anklaga och försvara: vädja till förnuft och känslor Det påvisande talet Det påvisande talet - Lovtal, hyllningar, men även väcka fruktan/skräck för att sedan skapa hopp och förståelse Rådgivande (politiska) talet Rådgivande (politiska) talet - Prisa, fördöma och övertyga: skapa känsla av enighet och gemenskap, se det kloka i beslut mm (lovtal)

Retorikens fem faser 1. Inventio = samla material; frågeställningar, vinklingar mm 2. Disposito = ordna, strukturera materialet 3. Elocutio = språkbehandla, stil, rytm mm 4. Memoria = Förbereda 5. (Actio/pronuntiatio) = mimiken, uttal, gester mm

Den retoriska dispositionen Den retoriska dispositionen 1. Exordium – inledning (anslag): väcka intresse 2. Narratio – orientering (presentation): en bakgrund, berättelse presenteras 3. Propositio – tes, förslag (konflikt): ett yrkande 4. Argumentatio – bevis och bekräftelse: argumentera för saken 5. Conclusio – kort resumé (avtoning) Avslut

Retorik Medel för att övertyga ETHOSSkapa förtroende ETHOSSkapa förtroende LOGOSFakta – tydligt resonemang LOGOSFakta – tydligt resonemang PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) - Utsmyckning (ornatus): ordval, språkliga figurer, metaforer, metonymer mm

Olika metoder Delectare – väcka sympati, roa, behaga Delectare – väcka sympati, roa, behaga Docere – undervisa, upplysa Docere – undervisa, upplysa Movere – beveka, entusiasmera Movere – beveka, entusiasmera Agitare – medvetandegöra, väcka Agitare – medvetandegöra, väcka

Mediernas auktoritet Definierar Definierar - Vad som är viktigt - Vem som är viktig - Hur något ligger till eller någonting är - Varför något… (förklarande, beskrivande) Etik och moral? Etik och moral?

Medier och makt Vem har makten (sändare- mottagare) Vem har makten (sändare- mottagare) ”Pennan mäktigare än svärdet” ”Pennan mäktigare än svärdet” Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Påverkan – påverkningsbarhet Påverkan – påverkningsbarhet Medier = den tredje statsmakten Medier = den tredje statsmakten Vem äger medierna Vem äger medierna - Moguler och konglomerat

Var ligger makten - (mass)media, mottagare, kontrollanter W.A.S.P W.A.S.P DEWMs (LWEMs) DEWMs (LWEMs) Hegemoni Hegemoni Stereotyper (etnicitet etc) Stereotyper (etnicitet etc) Politiker Politiker Konspiratoriska teorier Konspiratoriska teorier Mediemoguler Mediemoguler Ideologier och/eller lobbyister Ideologier och/eller lobbyister Akademiker Akademiker Journalister Journalister ”Konstnärer/esteter” ”Konstnärer/esteter” Entreprenörer Entreprenörer (läsaren?) (läsaren?)

Tidningsartikel Rubrik (”anslag”) Rubrik (”anslag”) Ingress (”anslag, presentation”) Ingress (”anslag, presentation”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) - Hur påverkar berättandet verklighetsbilden? - Hur värdera nyheten?

Nyjournalism Scenisk uppbyggnad Scenisk uppbyggnad Dialog Dialog Tredje person, allvetande berättare Tredje person, allvetande berättare Symboliska detaljer Symboliska detaljer

Berättandets excess Metaforer/liknelser Metaforer/liknelser Identifikation Identifikation Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Intertextualitet Intertextualitet - t ex citat, parafraser, allusioner, ”sterotypiserande”, plagiat och citat ”Kontextualisering” ”Kontextualisering” - t ex inre och yttre kontext, - t ex inre och yttre kontext, - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - mediekontext - mediekontext Subkulturella tecken, koder och symboler Subkulturella tecken, koder och symboler Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Hypertext och interaktivitet Hypertext och interaktivitet

Metaforer Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc.