Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad kännetecknar en novell?
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Filmberättande Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art och Per Vesterlund, FV, HiG (Bearbetning Niklas P Webjörn, FV, GU) Berättarkonstruktionens principer:
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1 DRAMATURGI Att berätta dramatiskt för film,TV och multimedia.
Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),
Novellens uppbyggnad och innehåll
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Påverkansanalys Identifiera mått
Torsdag 25 februari.
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Rödluvan och vargen.
Företagspresentation
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
P-05 Föräldramöte
Grafisk form.
Granska läromedel.
Formativt lärande.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Filmanalys.
Regler för upphandling
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Läsförståelse.
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Sagor.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Hur skriver man en berättande text
Den sociologiska blicken
Nycklar till litteraturen
Tjena!.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Grafisk form.
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Textgenrer.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Påverkansanalys Identifiera mått
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
Mänskliga rättigheter -
De svåra uppsägningarna
Grafisk form.
Vår föreningslokal ligger mitt i Världsarvet
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Vi kodar & programmera vår egen saga
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Grafisk form.
Presentationens avskrift:

Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle

En dominerande filmstandard som uppstod i samband med studiosystemet under 20-talet. Dess konventioner uppfattas som det normala och naturliga filmspråket. 1.) Filmens handling har en orsak-verkan-struktur där det gäller att nå lösningen i en inledningsvis uppställd gåta. Åskådaren presenteras får nu ta del av en orsaksstyrd handlingskedje ( en ”problemformulering”), där personernas uttalade motiv bildar de centrala orsaksrelationerna. 2.) Filmens intrig (= storyn och ploten som de framstår gemensamt) har en sluten form, där inga viktiga trådar tillåts hänga lösa efter upplösningen i slutet. 3.) Filmen ska ha en rumslig och tidsmässig trovärdighet, medan karaktärerna ska vara psykologiskt trovärdiga och driva handlingen framåt. 4.) Filmen ska framstå som icke-berättad. Uppmärksamheten ska dras till intrigen, inte den process och teknik som frambringat de levande bilderna. En lyckad film skall erbjuda ett trovärdigt ”fiktionsuniversum”, en ”verklig overklighet”.

Forts… 5.) Filmen har en dubbel-intrig med två orsakskedjor: A.) Primärintrigen som är förbunden med privatsfären, ofta ett heterosexuellt kärleksförhållande. B.) Sekundärintrigen som gäller mera allmäna händelser (tex andra personrelationer, tex. en expedition, en prövning, ett krig.) 6.) Lösandet av dessa två orsakskedjor tillkännager tidigt vad som framstår som intrigens mål. Handlingen består av olika hinder på väg mot konfliktens höjdpunkt. Filmen väcker således behov och önskningar, samtidigt som den utlovar behovstillfredsställelse. 7.) En utveckling i berättandet med A.) Anslag med presentation av personer, miljö och huvudkonflikt. Detta brukar kallas för set-up eller exposition. Händelseförloppets förutsättningar etableras, personer presenteras osv. B.) Fördjupning och konfliktupptrappning. Klassiskt Hollywoodberättande innehåller ofta en målorienterad intrig. Personer försöker uppnå ökad kunskap. Man söker förklaringen till något. Man kämpar mot ett uttalat mål.

7. Forts. Det kan gärna finnas en deadline som man måste hinna före, som i Back to the Future (1985). En film kan tex. vara uppbyggd kring en resa eller ett sökande, som i The Wizard of Oz (1939) eller Citizen Kane (1941). Det är en berättarkonstruktion - och det är i princip oviktigt för berättelsen vad det egentligen är för något, det viktiga är att det är ett inslag som sätter igång händelseförloppet och skapar möjlighet till spänning. Klimax, där huvudkonflikten når sin slutpunkt Konfliktlösning och nedtrappning mot sammanfattning och avslutning.

Dessa Hollywoodfilmens klassiska normer har i dagens filmberättande till viss del ersatts av: Nedtonad orsak - verkan Inga definitiva slut Mindre entydiga karaktärer