Felträdsanalys Extenta. Cut sets A = B + C B = D * E C = F * G D = 1 * 2 E = F = 1 * 5 G = 3 + H H = 4 *

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Material för projektarbetet
Analys Lönelots.
Nyttorealisering på 10 min
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Examensarbete - ett projekt
Stöd för analys och förbättring
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Rapportskrivning – rep.
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Principer för riskbedömning på basen av kemikaliernas farlighet och uppskattad exponering Kerstin Engström.
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Arbetsberedning förebygger risker och fel
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Farosymboler Explosiv Oxiderande
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Hälsopedagogik Kapitel 4
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Rörelse och konstruktion
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Kapitel 15 Budgeten.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och händelseanalys
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
UTBILDNINGS- MATERIAL BRANDFARLIG VARA I HANDELN.
Riskanalys.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Att starta, planera och driva projekt
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Statusbedömning av byggnadsverk
Risk- och sårbarhetsanalyser
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Riskanalys av konsumentprodukter
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Felträdsanalys Extenta

Cut sets A = B + C B = D * E C = F * G D = 1 * 2 E = F = 1 * 5 G = 3 + H H = 4 * G = * 6 F = 1 * 5 E = D = 1 * 2 C = 1 * 5 * (3 + 4 * 6) B = 1 * 2 * (3 + 4) A = 1 * 2 * (3 + 4) + 1 * 5 * (3 + 4 * 6) A = 1 * 2 * * 2 * * 3 * * 4 * 5 * 6

När funkar beräkningsmetoderna Metoden med minimala snitt funkar alltid men är approximativ. Dålig noggrannhet om sannolikheterna är stora (produkterna kan inte försummas). Successiv eliminering är en exakt metod men funkar bara om alla snitten är minimala (ingen elimineringsregel behövs). Slutsats: Börja alltid med att ta fram snitten!

Riskanalys Dow Fire & Explosion index

Dow Fire & Explosion Index Utarbetat av Dow Chemical Company för rankning av riskens storlek för processenheter som hanterar explosiva och brandfarliga kemikalier. – Ger rangordning av riskens storlek – Ger riskens storlek enligt en absolutskala

Absolutskala för Dow F&EI __________________________________________ F&EIRiskens storlek __________________________________________ 1 – 50 Liten 51 – 81 Moderat 82 – 107 Stor 108 – 133 Allvarlig > 134Katastrofrisk __________________________________________

Arbetsgång 1.Definiera/avgränsa processenheter och studera en i taget. 2.Klarlägg kemin - nyckelkomponent. 3.Beräkna brand- och reaktivitetsindex (N f, N r ) a/ från tabell för klassade ämnen (Bilaga C1), eller b/ med empirisk metod 4.Beräkna materialfaktorn (MF) från N f och N r 5.Beräkna den generella processrisken (G PR ) som summa straffpoäng (Bilaga C2). 6.Beräkna den speciella processrisken (S PR ) som summa straffpoäng (Bilaga C3). 7.Beräkna index F&EI = MF x (1+ G PR ) x (1 + S PR )

Processenhet Huvudregel: Reaktor, enhetsoperation, lagertank, etc. Att beakta: – Fungerar ej för pilotanläggning – Man måste ha en avgränsare, pump, brandvägg, etc. – Man måste beakta uppstart och avstängning på samma sätt som kontinuerlig drift

Nyckelkomponent Huvudregel: ”Farligaste föreningen” Att beakta – Avskilda föreningar: Huvudregel – Blandningar: Synergieffekter – Satsreaktorer: Huvudregel + beakta synergi – Kontinuerliga reaktorer: Omsättning? – Gasfasreaktorer: Flame-out? – Hybridsystem: Damm + gas/vätska?

Brännbarhet (N f ) och Reaktivitet (N r ) 1.Listade föreningar (bilaga i boken) 2.Skattningsmetoder a)Brännbarhet -Vätskor/gaser: Kokpunkt & Flampunkt (tabell 6.6, 115) -Damm: K st -klassning -Fast material: Tumregler b)Reaktivitet -Tumregler -Experimentellt

Jämförelse av riskanalysmetoderna HazOp – Identifiering av riskkällor och åtgärdsförslag för alla enhetsprocesser – Ingen kvantifiering av riskerna – Beaktar ej konsekvenskedjan Dow Index – Semikvantitativ helhetsbedömning av enhet – Jämförelse av processenheter – Ger indikationer på konsekvensminimerande åtgärder – Analyserar ej skadeförloppet Felträd – Kvalitativ/semikvantitativ/kvantitativ analys av rikskällor – Utmärkt som jämförande analys av olika säkerhetsåtgärder – Kan beakta processen och konsekvenskedjan

Projektarbetet Syfte – Att öva på 1.Metoder för riskanalys 2.Planering, enomförande och redovisning av ett riskhanteringsprojekt Uppgift – Att genomföra en teknisk säkerhetsgranskning av en given process, d.v.s. identifiera och analysera risker, göra eventuella konsekvensanalyser, föreslå åtgärder för riskminimering, samt avrapportera.

Projektarbete Bakgrundsmaterial – Tekniskt underlag i form av en processbeskrivning omfattande 30 sidor + bilagor Studerade processenheter – Kapitel 4: Leaching – Kapitel 6: Absorption – Kapitel 7.2: Distillation – Kapitel 7.6 Decomposition – Kapitel 9: Hydrochloric acid plant

Projektarbete Resurser – Planera arbetet utgående från ca 40 mantimmar per deltagare – Analysen skall baseras på den information som finns i det tekniska underlaget. – Kemikaliedata från Prevent. – Använd de metoder som beskrivs i kursboken-

Projektarbete Organisera gruppen och arbetet Försök skaffa en överblick av processen Gör en tidplan Dela upp arbetet Arbeta konsekvent Börja med grovinstrument Sortera ut processenheter med stor risk Lägg ner mer arbete på delprocesser med stor risk