Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Skola och arbetsliv i samverkan
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Policy för miljö och hållbar utveckling
AU Digital samverkan LO Process
Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Ramverk för patientmedverkan
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Expertgruppen för kompetensutveckling och forskningsanknytning - En del av KB:s nationella inflytandestruktur.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
From Great To Excellent
Tjänst i både skola & akademi
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Informationssökning SPP500
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Skolutveckling tillsammans, Topp
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Omställningen av hälso- och sjukvården
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar

Uppdrag ”…bidra till att de verksamma inom skolväsendet ges goda förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera undervisningen, med stöd av vetenskapligt underbyggda metoder och arbetssätt. Myndigheten ska bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande samt till förbättrade kunskapsresultat för elever.” (Ur Skolforskningsinstitutets instruktion) SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Uppgifter Systematiska översikter över praktiknära forskning Övrig redovisning av forskningsresultat ‒ Kartläggningar av befintlig forskning ‒ Kommentera internationella systematiska översikter av god kvalitet och hög relevans Sprida och göra forskningsresultaten tillgängliga Identifiera områden där praktiknära forskning saknas Utlysa och fördela medel för praktiknära forskning SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Organisation SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR Direktör Gemensam resurs Kanslichef Utvecklingsstrateg Kommunikationsstrateg Administratör Skolforsknings- nämnd Projekt 1 Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Projekt 2 Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Projekt n Projektledare Projektassistenter Experter Referensgrupper Vetenskapligt råd

Systematiska översikter Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Målet är att den bästa tillgängliga kunskapen ska genomsyra arbetet i skolan ‒ Kunskap från forskning är en pusselbit ‒ Kollektiva erfarenheter, yrkesskicklighet och kritiskt förhållningssätt är andra komponenter ‒ Ny kunskap tillkommer ständigt, utvecklingen behöver ske löpande SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Principer för arbetet Sammanställa den bästa tillgängliga vetenskapliga kunskapen som finns inom ett område vid en viss given tidpunkt Systematik och transparens ‒ Frågestyrd: studiens frågor bestäms i förväg ‒ Systematisk: arbetet följer ett tydligt protokoll och dokumenteras ‒ Transparens: alla arbetsmoment och resonemang redovisas (sökning, urval, bedömning av studiekvalitet och syntes) ‒ All relevant forskning ska sökas och beaktas Sträva efter så säkra och opåverkade slutsatser som möjligt Ligga till grund för professionella bedömningar SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Arbetsgången Relevanta behov fångas upp i tydliga frågor ‒ Vad, hur, för vem och vilken typ av resultat har betydelse? ‒ Vilken sorts studieupplägg kan krävas? Projektgrupp med ämnes- och metodexperter Litteratursökningar i elektroniska databaser Uppfångade studier sorteras och kvalitetsgranskas Resultaten sammanställs, värderas och vägs ihop Slutsatser formuleras (inte rekommendationer) Säkring av vetenskaplig kvalitet och relevans genom hela processen SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Hur kan lärare medverka i arbetet med en översikt? Initiering ‒ Behovsinventering Genomförande ‒ Formulering av forskningsfrågor ‒ Diskussioner om avgränsningar (djup/bredd) ‒ Val av teman som tas upp i syntesen Kunskapsdelning ‒ Forskningsanvändare SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Huvudprocess SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR Behovs- inventering Systematiska översikter m.m. Kunskaps- delning (Mediering m.m.) Kunskaps- delning (Mediering m.m.) Skolans personal Forskning Myndigheter & organisationer Användning (Skolan) Användning (Skolan)

Utlysa och fördela medel till praktiknära forskning Behovsdriven ‒ Forskningsfrågorna utgår från professionens frågor och behov ‒ Genomförs i samverkan med professionen Syfte ‒ Vara relevant för de verksamma i skolan ‒ Bli använd i undervisnings- och andra klassrumssituationer ‒ Stärka förmågan till professionell bedömning SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Praktiknära forskning (forts.) Inte en specifik forskningsmetod ‒ Kan baseras på olika forskningsdiscipliner ‒ Olika forskningsmetoder kan vara aktuella ‒ Kan jämföras med den kliniska forskningen inom det medicinska området SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Universitet, högskolor och lärarutbildningar 7 Användning (nytta) 6 Implementering 1 & 5 Systematisk översikt 4 Praktiknära forskning 3 Prioritering 2 Identifiering av osäkerheter Den praktiknära forskningens ”ekologi”

Procedurer Utlysningens inriktning ‒ Forskning av hög vetenskaplig kvalitet ‒ Utgångspunkten är identifierade kunskapsluckor ‒ Beslutas av Skolforskningsnämnden Ansökan ‒ Akademiskt meriterade forskare ‒ Praktiker kan medverka i forskningen ‒ Beslutas av institutets vetenskapliga råd ‒ Ansöknings- och bedömningsförfarandet motsvarar de procedurer som utarbetats av Vetenskapsrådet SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Kunskapsdelning En verksamhetsutveckling med stöd i forskning förutsätter En kultur eller ett ”ekologiskt system” för användning av forskning Tillgång till relevanta forskningsresultat En fungerande mediering ‒ vettig presentation av gjorda systematiska översikter ‒ informationsinsatser som når fram SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

ett ömsesidigt och jämlikt närmande mellan forskare och praktiker ett lyhört Skolforskningsinstitut en kapacitet i skolorna att ta emot och använda forskning  att lärare får i uppgift att arbeta med forskningsresultat och ges möjlighet att delta i nätverk  att det bedrivs ett lokalt utvecklingsarbete där forskningsresultat efterfrågas, dvs. en lärarledd FoU-verksamhet SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Samverkan är avgörande Professionen (lärare, skolledare) Skolhuvudmännen (kommuner och fristående skolor) Andra myndigheter Berörda organisationer (SKL, fackliga organisationer) Lärarutbildningar Ämnescentra Pedagogiska och didaktiska institutioner Internationella institutioner M.fl. SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Vad gör Skolforskningsinstitutet just nu? Genomför en behovsinventering Genomför förstudier för att ta reda på inom vilka områden systematiska översikter kan göras Sammanställer underlag för Skolforskningsnämndens beslut De första projekten beräknas starta under slutet av 2015 Utvecklar ett sätt att göra systematiska översikter som passar för förskollärares, lärares och skolledares frågor Samverkar med myndigheter och organisationer inom skolområdet Informerar om sin verksamhet genom att delta i konferenser m.m. SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Hur påverkar forskning? ”Vad forsk­ning (…) kan göra är att hjälpa människor att ompröva olika frågor och ställningstaganden, hjälpa dem att tänka på ett annat sätt, presentera nya begrepp som kan hjälpa dem att förstå vad problemet egentligen består i och hur förekommande det är, hjälpa dem att överge en del gamla antagan­den, samt att punktera myter.” Carol Weiss SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR

Kontaktuppgifter Mail: Telefon:08 – Webb: SKOLFORSKNINGSINSTITUTET - UPPGIFTER OCH UTMANINGAR