Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Om människosyn och etik
Etik och moral Vad innebär det?.
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Dygd- och plikt Elin Palm.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Fixa 11 och 13 Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Jan Lif Rum 201, Olof Wijksgatan – RELIGIONSFILOSOFI.
Fattigdom och ett gott liv
Etik- Modet att välja!.
Klart definierade mål Okänd
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
MORIA: Immanuel Kant.
Etik Moral Filosofi.
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
MORIA: Frihet och utlitarism
Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Etik.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.
Etik och moral.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Åsa IF Stiftelsen Dunross
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Målformulering att sätta upp mål
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Olika teorier om yttrandefrihet
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Regler, plikter och moraliska lagar.
Här lär vi oss om 1900 talet. Århundradet som ligger oss närmst!
Etik & moral.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Religion.
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Presentationens avskrift:

Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.

(ii) Formulera en unversiell motsvarighet till denna maxim: Närhälst någon befinner sig i situation S, gör hon H i syfte att uppnå Ä.

(iii) Se om du kan utan motsägelse vilja att A: Den universiella motsvarigheten till din maxim upphöjs till allmän lag, och B: Din subjektiva maxim tillåter dig att uppnå Ä genom att göra H i situation S.

Är det möjligt att du verkligen kan få pengar genom ett falskt löfte (din subjektiva maxim) om alla ger falska löften i syfte att få pengar (d.v.s. om alla handlade efter den maximen)?

Kant: en handling (vilken specificeras av dess maxim) är moraliskt fel om och endast om det är omöjligt för den handlingens maxim att vara allmän lag (d.v.s. lag i den bemärkelsen att alla handlar enligt maximen i fråga). En handling är moraliskt tillåten om och endast om det är möjligt att dess maxim kan fungera som allmän lag.

Problem med KI testet: (i) Det verkar som att KI testet tillåter handlingar som intuitivt är fel: Exempel: För att få sova gott slår jag ihjäl min finske granne. Denna maxim verkar kunna “universialiseras.”

(ii) KI testet verkar förbjuda handlingar som intuitivt är moraliskt okej. Exempel: För att undvika köer går jag från fotbollsmatchen fem minuter tidigare.

Kom ihåg: En moralteoris rimlighet beror på hur pass bra den stämmer med våra intuitiva omdömen om specifika fall. (Reflektiv ekvilibrium.)

Möjliga Kantianska svar: (1) Vi kan bortse från ‘fjantiga’ maximer genom att insistera på att maximerna i fråga verkligen representerar agentens verkliga intentioner och ändamål.

I (i) är min verkliga intention är att slå ihjäl min granne. Det faktum att hon är finsk är helt irrelevant. Det kanske är omöjligt (på något sätt) att alla som har högljudda grannar slår ihjäl dom för att få sova. I (ii) är mitt ändamål att undvika köer (inte att gå fem minuter tidigare). Det innebär ingen motsägelse att alla försöker undvika köer.

(2) Vi struntar i ‘Universal- lagsformuleringen’ av det Kategoriska Imperativet och fokuserar istället på ‘Mänsklighets-formuleringen’ av KI.

Kant framställer fyra formuleringar av KI: 1. Universal-lags formuleringen. 2. Mänsklighets formuleringen. 3. Autonomi formuleringen. 4. Kungariket av ändamål i sig formuleringen.

Kant påstod att alla dessa formuleringar är olika aspekter av samma moraliska lag (d.v.s. det Kategoriska Imperativet). De olika formuleringarna tjänar bara till att dra vår uppmärksamhet till olika aspekter av den moraliska lagen. (Se SEP: ’Kant’s Moral Philosophy’, sektion 5-9.)

Jämför: Anders är längre and Bengt. och Bengt är kortare än Anders.

Denna formulering lyder: “Handla alltid så att du behandlar mänskligheten, oavsett om den framträder i form av dig själv eller i form av någon annan, som ett ändamål i sig, aldrig uteslutande som ett medel.”

Två frågor: (1) Vad är ‘mänsklighet’ (i Kants bemärkelse) och vad menas med att behandla mänsklighet som ett ändamål i sig och aldrig uteslutande som ett medel? (2) Hur kan den här formeln användas för att få fram konkreta förpliktelser?

Svar på (1): ‘Mänsklighet’ (eng. ‘Humanity’, tys. ?) är vår kapacitet att bestämma ändamål (eng. ends) genom rationella val, och sedan sträva efter att uppnå dessa ändamål.

Instinkt ‘talar om’ för djuren vad de ska göra. De har inga val. Vi å andra sidan har friheten att välja våra ändamål och rationellt sträva efter att nå dessa (d.v.s. genom att använda lämpliga medel). (Vi gör detta genom att handla via maximer; djur är inkapabla att göra så.)

Mänsklighet är i den här bemärkelsen autonomi: kapaciteten att själv upprätta och uppnå mål. Obs: Kant har en väldigt specifik ide om autonomi. Den har väldigt lite att göra med liberala tankegångar om avsaknad av hinder för handlingar.

Autonomi består av två delar för Kant: (i) Förmågan att kritiskt granska våra egna mål och begär. (ii) Förmågan att utforma och sätta upp mål mot bakgrund av denna kritiska granskning.

Autonomi är således inte samma sak som frihet i den liberala traditionen där frihet består i avsaknad av handlingshinder. (T.ex. En alkoholist har frihet i enligt den liberala traditionen, men han/hon är inte autonom i Kants bemärkelse.)

Att handla på så sätt att du “behandlar mänskligheten, oavsett om den framträder i form av dig själv eller i form av någon annan, som ett ändamål i sig, aldrig uteslutande som ett medel” innebär:

(a) att du inte behandlar andra på så sätt att det begränsar eller förhindrar deras kapacitet att sätta upp och försöka uppnå olika mål.

(b) att du aktivt främjar den ’måluppsättande’ kapaciteten hos dig själv och andra. Detta innefattar bl. a. att se till du själv och andra kan värdera sina handlingar på rätt sätt.

De flesta som studerar Kant säger att ’Männsklighets-formeln’ är den bästa formuleringen av vad som sant och riktigt i Kants teori: Människor har ett värde av ett sådant slag att de förtjänar respekt.

Att respektera ett visst slags värde är inte detsamma som att maximera det värdet. Exempel: Vänskap. A och B är goda vänner och de inser att deras vänskap är värdefullt. Är det förenligt med att vara en god vän att avsluta den vänskapen för att skaffa sig 10 nya vänner?

Två olika regler: ’Skrik inte!’ ’Minimera skrikande!’ Lite förenklat: Kant säger att moraliska regler är som den första, medan konsekventialisterna säger att de är som den andra.