Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
I huvudet på en gammal fastighetsförvaltare.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Integration och mångfald –
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkommen till ESF:s seminarium
Hur lyckas vi med förändringsarbete?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Välkommen framtidsagent!. Varför en omarbetad idé om vården? Att bidra till att Vårdförbundets roll som proaktiv aktör i utvecklingen av vården förstärks.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Söderhamnsmodellen.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
VÄLKOMNA! WorkShop 28 januari 2014 Samverkan i regionen och möjligheter med digitalisering inom patologi/cytologi.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Uppgift inför införandearbete.
1.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Hur kan vi förstå begreppet?
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Informationsträff om Idrottslyftet 2016 – 2019 VÄLKOMMEN!
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
Framtidens familjecentral
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Coaching.
ESF:s förstudiestöd ( 2014)
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Vilka är dina förväntningar?
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Fokus Yrkesutbildning VO
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vision för rätt lön.
Vision för rätt lön
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
För föräldrar till barn 6-12 år
Utfall/resultat och produkter så här långt
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Utredning för vårdkedjan förvärvade hjärnskador
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna som följer. Ta med dig kartan till vår nästa träff, den 17 november i Stockholm.

Bakgrund – varför gör vi detta? Att synliggöra aktörssystem är viktigt för att förstå regionens roll i helheten Att förstå det aktörssystem vi är en del av är viktigt för att förstå hur vi kan/borde/vill agera. Aktörssystemet består av många olika aktörer och ser troligtvis olika ut i olika regioner. Att titta på våra olika system och prata om vad som fungerar bra/ mindre bra kan hjälpa oss i diskussionerna framåt. Att synliggöra relationer är viktigt för att förstå vad vi behöver förstärka En viktig del av aktörssystemet är relationerna mellan aktörerna. Även dessa ser olika ut och vi kan ibland behöva reflektera kring – vilka relationer är verkligen viktiga? Hur ser relationerna ut idag? Vilka behöver vi förstärka och hur kan vi göra det? Bilden som alla ritar inför vår nästa träff kommer vi alltså att arbeta vidare med när vi ses.

Gör så här: Skapa en matris på ett A3-papper likt den på nästföljande bild. Placera in dig själv och din egen organisation/avdelning/enhet. Placera också in de aktörer du arbetar med. Tänk på att placera in de aktörer du verkligen arbetar med (exempelvis kan vi ju samarbeta bra med en del av Länsstyrelsen/Arbetsförmedlingen och mindre med en annan del). När du har lagt in de aktörer du arbetar med (eller också borde arbeta med), rita in länkar mellan aktörerna: Befintliga starka länkar/relationer (röd penna) Befintliga svaga länkar/relationer (Grön penna) Önskade länkar/relationer (Svart penna)

Samhällsnivå (dvs. vad vi arbetar gentemot i arbetet, i detta fall insatser och projekt som riktar sig mot samhälleliga (övergripande) strukturer Policy (dvs strategiska övergripande frågor och perspektiv) Individ (dvs vad vi arbetar gentemot i våra insatser, i detta fall insatser och projekt som riktar sig mot individer) Praktik (dvs konkreta insatser och projekt)

Samhällsnivå Policy Individ Praktik EXEMPEL Tobias Läns- styrelsen Badminton- förening Kommun x xxx