Polisens arbete mot narkotika i den nya organisationen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Barnets bästa i främsta rummet
SKL Trygghet & säkerhet
Trygg i Kungälv och Ale Långsiktig samverkan mellan kommun och polis
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Boendestöd.
Polismyndigheten Sverige
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
SKL Trygghet & säkerhet
Brottsförebyggande Information
Ansvar inom regeringskansliet
Nätverk för lärare på fritidshem
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
VÄLKOMNA!.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Barn och ungas delaktighet
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Länsgemensam ledning i samverkan
Brukarmedverkan/Brukarinflytande
Enkät i gymnasieskolan 2015
Avdelningen för vård och omsorg
Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Bekämpa alla brott.
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
CSG så styrs Göteborg.
Sammanfattning.
Brås arbete med situationell brottsprevention och nätverket Säkra platser Johan Wahlgren Enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete, UBA.
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Samverkan: polis-åklagare-kommun-länsstyrelse
Sammanfattning.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Rekrytering med lokala jobbspår
Primärvårdens hälsoenhet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Barnmorskedagen 5 maj.
Sjuksköterskedagen 12 maj
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Polisens arbete mot narkotika i den nya organisationen

2 Polisregion Syd Polisregion Väst Polisregion Nord Polisregion Öst Polisregion Stockholm Polisregion Mitt Polisregion Bergslagen Rikspolis- chef HR-avdelningen Ekonomi- avdelningen Kommunikations -avdelningen It-avdelningen Rättsavdelningen Nationella operativa avdelningen (Noa) Nationellt forensiskt centrum (NFC) Rikspolischefens kansli Avdelningen för särskilda utredningar Internrevision Polismyndigheten

Regionen har helhetsansvar På regionnivå ska det finnas en ledningscentral och ett kontaktcenter (ska finnas på sikt) strategiska och operativa ledningsgrupper ett vakthavande befäl och minst en kvalificerad förundersökningsledare för utredningsverksamheten tillgängliga dygnet runt kompetens inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation och juridik. I varje region ska det också finnas ett regionpolisråd, med ledamöter som har partipolitisk erfarenhet och breda kontaktytor i samhället.

4 Polisregion Stockholm Gränspolis Underrättelse Utredning Operativ verksamhet 4 polisområden Lokalpolisområde n  Järfälla  Norrtälje  Rinkeby  Sollentuna  Solna  Täby  Vällingby Nord Lokalpolisområde n  Botkyrka  Farsta  Globen  Haninge/ Nynäshamn  Huddinge  Nacka  Skärholmen  Södertälje Syd Lokalpolisområde n  Norrmalm  Södermalm City Lokalpolisområde  Gotland Gotland Kansli Chef Bitr. chef

Polisområdet leder arbetet Varje polisområde ska leda, samordna, följa upp och analysera den operativa verksamheten i området. Dygnet runt ska ett polisområde kunna leda den yttre verksamheten och leda och genomföra initiala utredningsåtgärder. Förundersökningsledare ska finnas på polisområdesnivå. Chefen för polisområdet ska ha ett tydligt resultatansvar. Effekterna av arbetet ska kontinuerligt följas upp och utvärderas, och bli en grund för planering och prioritering av verksamheten i området. Exempel på polisområdets ansvarsområden: Utredningsverksamhet som av olika skäl inte bör handläggas i lokalpolisområdena, till exempel familjevåldsärenden, hatbrott och grova narkotikabrott Samordning av planering av personal till ingripandeverksamheten och andra gemensamma åtaganden gentemot regionen.

Lokalpolisområdet – polisens nav Basen för polisens verksamhet. Korta, snabba beslutsvägar ska skapa bättre förutsättningar för en väl fungerande lokal polisverksamhet. Mer än hälften av polisregionernas verksamhet ska bedrivas i lokalpolisområdena, närmare medborgarna. Det lokala polisarbetet ska stärkas, genom att resurser och mandat att fatta beslut finns lokalt.

Exempel på lokalpolisområdets ansvarsområden: Ingripandeverksamhet dygnet runt. Utredningsverksamhet. Däribland narkotikabrott ringa och normalgradsbrott Arbete mot grov och organiserad brottslighet i ett lokalt perspektiv. Trafiksäkerhetsarbete. Trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete, med åtgärder mot ungdomsbrottslighet och med brottsofferstöd. Områdespoliser ska finnas i alla lokalpolisområden. En polisiär funktion i varje kommun, som driver samverkan med kommunen och lokalsamhället i övrigt. Lokalpolisområdet – polisens nav

Förväntningar på polismyndigheten utifrån ANDT-strategin Tillgång till narkotika, dopningsmedel, alkohol och tobak ska minska -När det handlar om illegala substanser som narkotika och dopningsmedel är polisens och tullens insatser för att motverka införsel och illegal handel centrala. Antalet barn och unga som börjar använda narkotika och dopningsmedel eller debuterar tidigt med alkohol eller tobak ska successivt minska. -Föräldrar, skolan, fritidssektorn, socialtjänsten, polisen, idéburna organisationer m.fl. spelar viktiga roller i det förebyggande arbetet. Ett område pekas ut specifikt: Polisens förmåga att bekämpa narkotikahandel på internet

Polisoperativ inriktning

En övergripande prioritering Syftar till att kraftsamla och samordna Polismyndighetens verksamhet mot allvarlig och organiserad brottslighet. En beskrivning av de brottsområden där Polismyndigheten ska ha en säkerställd lägsta förmåga för vad som ska klaras av på samtliga organisatoriska nivåer. Utformad för att möjliggöra uppdragstaktik på samtliga nivåer. Medför att den polisoperativa inriktningen och arbetet med medborgarlöften kan samverka med varandra. Öppnar upp för lokalt arbete utifrån lokala problembilder samtidigt som den ger samtliga nivåer god möjlighet att prioritera utifrån en nationell enhetlig bedömning.

Polisoperativ inriktning Fokusområden Individer och nätverk inom brottsaktiv inhemsk extremism samt terrorism Lokala kriminella nätverk Kriminella entreprenörer

Lokala kriminella nätverk Målet är att minska brottsligheten, öka tryggheten och stärka rättsstatens funktion för medborgarna i utsatta områden. Särskilt fokus ska vara på vapen och våld, otillåten påverkan samt narkotika.

Kriminella entreprenörer Målet är minska samhällets exponering för organiserad brottslighet. Särskilt fokus ska vara på människohandel med fokus på särskilt utsatta individer, Internetrelaterade narkotikabrott samt penningtvätt.

Lokala lägesbilder

Nationell samsyn

Evidensbaserad metodutveckling

Arbetsmetodexperiment ”Plattan” VAD: Under 7 veckors tid undersöka hur två vitt skilda tankesätt och sedermera metoder påverkar de misstänkta köparnas benägenhet att återfalla i samma brott, narkotikabrott. Målet är att studera om och hur polisens metodval påverkar resultatet.

Hur? Med professionella narkotikapoliser standardiserat ingripa mot narkotikabrott i Klaraområdet och vid ingripandena tillämpa två olika tillvägagångssätt efter brottsrapporteringen. STEG 1: Inledningsvis utföra vår skyldighet vid misstanke om innehav enligt RB. Konkret: ingripa, kroppsvisitera, beslag, förhör, kontrollera id/efterlysning, slå tärning/ slumpmässigt välja ut personer till experimentgrupp. STEG 2: Beroende på tärningen, (slumpvis utvalt) släppa eller agera.

Randomiserat experiment Samtliga misstänkta inom Klaraområdet Bortfall (pga. grip, PL 13, LOB, Lyst) Samtliga som förhörts och ska släppas. Kontrollgrupp, låt gå Experimentgrupp, jobba Motiverande samtal genomfört Motiverande samtal ej möjligt Frivillig transport genomförd Vårdkontakt Frivillig transport ej genomförd I förhöret framkommer kön, ålder, inkomst, boende, MR/BR, LVM, preparat, brott, Laro

Totalt insatsen: Antal rapporterade personer för narkotikabrott totalt: 245 personer varav 93 personer (37,9%) är under 30 år. 19 st. under 18 år. 31 gripna och 7 häktade Sammantaget 262 narkotikabrott varav 38 överlåtelser, 193 innehav och 31 egna bruk.

193 beslagstillfällen Innehållandes bla: 184 benzodiazepin beslag (mycket Kasalol och Rivotril) 47 cannabisbeslag 25 opiatersättningsmedel (buprenorfin och metadon) 22 heroinbeslag 14 amfetaminbeslag 2 kokainbeslag 1 Spice beslag

LVM, LOB Antal LVM: 20st LVM 6§ varav 8 stycken skrivna utan misstanke om brott. Antal LOB: 13 stycken som varit misstänkta för narkotikabrott. Vid 59 tillfällen har Laro-patienter rapporterats.

Experimentdelen Samtliga misstänkta nark inom Klaraområdet Bortfall (pga. grip, ålder, PL 13, LOB, Lyst) Samtliga som förhörts och ska släppas Kontrollgrupp, låt gå Experimentgrupp, jobba Motiverande samtal genomfört Motiverande samtal ej möjligt Frivillig transport genomförd Vårdkontakt I förhöret framkommer kön, ålder, inkomst, boende, MR/BR, LVM, preparat, brott, Laro PL 13§ genomförd 245st 82st 79st 163st 75st 7st 10st 5st 3st 82st

Utvecklingsområden för Polismyndighetens narkotikaarbete Utveckla en förbättrad sammanhållen nationell strategi Fortsätta att utveckla arbetet med arbetsmetoder och evidens Förbättra och utveckla förmågan att agera mot handel på internet och sociala medier