2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
Världens bästa skola Linda Norberg.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp
Skolutveckling tillsammans, Topp
Varför just ämnet fysik?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Gnosjö kommuns styrmodell
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Resursfördelning Grundskolenämnden
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016

2015 års skolkommission Skolans utmaningar Elevernas kunskaper har försämrats under många år Bristande likvärdighet –Familjebakgrundens betydelse är fortsatt stor –Skolsegregationen ökar Akut lärarbrist och låg attraktivitet hos läraryrket Många nyanlända elever

2015 års skolkommission Svagheter i systemet För att villkoren för undervisningen ska förbättras måste följande svagheter åtgärdas: Sviktande kapacitet hos många skolhuvudmän Splittrad nationell styrning och svagt statligt stöd Brister i resursfördelning Svagheter i resultatinformationen Otillräckliga och otydliga förutsättningar för professionsutveckling Svagheter i kompetensutveckling och fortbildning

2015 års skolkommission Nationella målsättningar Ett nytt inslag i styrningen av svensk skola Målsättningar föreslås för: –kunskapsresultat –kvalitet i undervisningen –likvärdighet Ett begränsat antal målsättningar Väl förankrade i skolorna Ska gälla i tio år

2015 års skolkommission Ett exempel på en nationell målsättning Kunskapsresultaten ska förbättras i alla elevgrupper, såväl låg- som högpresterande, och i alla årskurser Delmål 1 Andelen elever med svaga kunskaper ska minska Uppföljning av delmål 1 – ett exempel Andel 15-åringar (%) som i PISA uppnår högst nivå 2 i läsförståelse (svaga läsfärdigheter) År %

2015 års skolkommission Fyra utvecklingsområden 1.Ansvarsfördelning, styrning och stöd 2.Kompetensförsörjning 3.Långsiktig skolpolitik med tillit från medborgarna och professionerna 4.Vård och utveckling av genomförda reformer

2015 års skolkommission Problemen med finansieringen Dagens system för finansiering av skolan garanterar inte: -att varje huvudman kan avsätta de resurser som behövs -att tilldelningen av resurser sker med tillräcklig hänsyn till socioekonomiska faktorer

2015 års skolkommission Statlig styrning av skolans finansiering Två alternativ övervägs: 1.Staten anger en lägsta nivå för varje kommuns resurser till undervisning och elevhälsa i kombination med ett riktat statligt bidrag, med ett riktvärde för fördelning till skolenhet 2.Ett sektorsbidrag omfattande hela eller delar av kommunernas nuvarande kostnader för skolan Båda förslagen innebär att skolor med relativt sett större kompensatoriska behov tillförs mer resurser.

2015 års skolkommission Något om respektive förslags utformning Miniminivå och riktat bidrag Sektorsbidrag Lagreglerad nivå gällande resurser till undervisning och elevhälsa och riktat bidrag till vissa kommuner, med riktvärde för fördelning till skolenhet JaNej Omfattar stora delar av resurserna till skolan i samtliga kommuner NejJa Fördelas med hänsyn till socioekonomi Ja Förutsätter nya statliga medelJa Påverkar resursfördelningen till skolor med kommunalt och enskilt huvudmannaskap Ja Vissa medel frigörs genom att specialdestinerade bidrag avvecklas Ja Kan genomföras på jämförelsevis kort tid JaNej

2015 års skolkommission Starkare statligt stöd och mer samarbete Staten ska regionalt stödja systematiskt kvalitetsarbete, kompetens­försörjning, skolutveckling och erfarenhetsutbyte Staten ska aktivt stödja, underlätta och stimulera samarbete mellan skolhuvudmän och skolor Staten ska bidra till bättre planeringsförutsättningar för skolhuvudmännen

2015 års skolkommission Stärkt likvärdighet Det krävs en aktiv politik för att bryta utvecklingen mot allt större skillnader i skolornas elevsammansättning Boendesegregationen behöver minskas och nyanlända invandrare behöver fördelas jämnare mellan kommuner, bostadsområden och skolor

2015 års skolkommission Stärkt likvärdighet (forts.) Friskolorna och valfriheten har kommit för att stanna Det bör övervägas om alla bör välja skola Reglerna för placering vid grundskola bör ses över

2015 års skolkommission Nationellt professionsprogram Professionsprogram behövs för att skapa ett tydligt system för utveckling under lärares/rektorers yrkesliv Nyexaminerade lärare behöver ett starkare systematiskt stöd i början av sin yrkesverksamhet

2015 års skolkommission Nationellt professionsprogram (forts.) Erfarna lärare och rektorer behöver fortsatt kompetensutveckling och möjlighet till fortbildning De ska kunna ansvara för yngre kollegors introduktion, utveckling av undervisningen etc.

2015 års skolkommission Skolan behöver samling Den nationella skolpolitiken behöver vara sammanhållen, långsiktig och uthållig Det behövs en stark uppslutning i hela samhället bakom de åtgärder som blir resultaten av kommissionens arbete