Som en vanlig elev…. Dialogmöte 160414 – integration Förskola & Grundskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Varför fokus på nyanlända just nu
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
en mil öster om Linköping
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Kommunal friskola Uppdrag utifrån beslut om alternativa driftformer: Undersök begreppet kommunal friskola Regelverk? Finns förutsättningar i Kungsbacka?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Enkätresultat för Grundskolan
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Our arbete 28/ En halvdag för att arbeta med tre av forskargruppernas rekommendationer och att implementera ett nytt tankemönster på Åsaskolan.
Nämndplan 2015.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Uppdragpsykiskhälsa.se
Samhälls- och hälsokommunikatörer i Västmanland. Idé Samhälls- och hälsokommunikatörer för KAK och Västerås –Vidareutveckling av tidigare framtagen samhällskommunikatörsutbildning.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Kundval i Nacka Barnomsorg 1994 Grundskola 1992 Gymnasieskola 1992
Föräldraråd Frillesåsskolan 2 mars
Skolinspektionen i Almedalen 2017
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Bilaga 1 sektor EEVF Främjande arbete lå 2017/2018
Nyanlända elever.
Regiongemensam elevenkät 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Skolutveckling tillsammans, Topp
Regiongemensam elevenkät 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Futura International Pree-school Skarpäng
Presentationens avskrift:

Som en vanlig elev…. Dialogmöte – integration Förskola & Grundskola

Övergripande mål & ledord Varje elev i skolår 8 & 9 ska ha minst en nyanländ i sin klass Andelen elever som är behöriga till yrkesförberedande program ska öka Snittmeritvärdet på varje skola ska öka Integration Inkludering Tilltro & Samarbete Värdegrund Måluppfyllelse

Plug in 2 Att under läsåret 16/17 ge nyanlända elever i årkurs 9 individanpassade motivationshöjande insatser i studie och yrkesvägledning genom positiv psykologi, välmående ger resultat och förebilder

Strategiska val Vi ansvarar för grundskoleelever och Gymnasie & Vuxenutbildning för gymnasieeleverna Nära samarbete med Individ & Familjeomsorg och Gymnasie & Vuxenutbildning De nyanlända går rakt in i våra klasser De nyanlända är allas ansvar och ska betraktas som alla andra elever Stort fokus på integration och värdegrundsfrågor Hjälpsamt stöd till våra kompetenta skolor

Stöd & hjälp Skolornas personal Stöd under kartläggning – Introduktionsteamet Studiehandledning Modersmålsundervisning Elevhälsopersonal Ipad från Skoldatateket Inläsningstjänst Kompetensutveckling Informationsinsatser; Kungsbacka, Skolverk etc

Kompetensutvecklingsinsatser

Träningsläger/Lovskola Sportlovskola Påsklovsskola Försommarskola Sensommarskola Höstlovsskola Inför påskskolan:

Kullavik165 Torås127 Hålabäck1314 Varla3825 Älvsåker712 Smedinge194 Frillesås1110 Åsaskolan115 Kapare3114 Hede80 Särö1214 Malevik90 ÅsaGård68

Nyanlända som kommer under året nyanlända invandrare för bosättning/år vuxna -139 barnFördelning enligt statistik från Migrationsverket FG:90 nya barn GV: 49 nya barn Totalt: 139 barn se nästa bild

Totalt antal asylsökande EKB 2016: GV: 90+31=121 asylsökande FG: = 152 asylsökande Totalt: 273 asylsökande För , FG 136 och GV 137. Totalt 273 platser.

Just nu… Cirka barn just nu Få barn har kommit under 2016 Många kartläggningar på gång Positivt inställning Mycket lärande