Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens trygghetsboende
Advertisements

13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Hur når vi ett hållbart landskap?
Ulf P Andersson GMV
enligt Brundtlandkommissionen :
Policy för miljö och hållbar utveckling
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Nordic Innovation Centre
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
INDIVIDORGANISATION.  FÖRHÅLLNINGSSÄTT: HUR VI FÖRHÅLLER OSS TILL VARANDRA  ”ATT FÖRUTSÄTTA” ÄR NYCKELN TILL FÖRHÅLLNINGSSÄTTET  VI KONSTRUERAR POSITIVA.
Hållbar Utveckling Brundtlandkommissionens ursprungliga definition av begreppet hållbar utveckling från 1987 lyder: ”En hållbar utveckling är en utveckling.
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Hållbara Konsumtions- och Produktionsmönster Varför Jordbruk - Vatten?? 70% av uttaget av vatten från sjöar/vattendrag/grundvatten för jordbruksbevattning-
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Systemdesign som process
Tema: Hållbar utveckling
Hållbar utveckling och lärande Claes Malmberg Föreläsning; Termin
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Konsten att skapa olika slags värde ur avfall Hervé Corvellec Institution för Service Management Lunds Universitet Renova, 12 mars 2013.
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
Skriv en kort uppsats med rubriken
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Millenium Ecosystem Assessment 2005 Largest assessment of the health of Earth’s ecosystems Experts and Review Process Experts and Review Process –Prepared.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
SDG Lotta Hedström.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Nobelmötet 2016.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Vad har Östersjön för framtid?
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
Malmö Innovationsarena
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Volume 74, Issue 2, Pages (August 2018)
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
Hållbar utveckling.
Photo: Richard Ryan SVB
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Begränsad klimatpåverkan
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012

Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? SYFTE: Att undersöka hur våra utbildningar kan bidra till hållbar utveckling och rymma det oförutsägbara, helhetsskapande lärande som vi kan kalla bildning – samtidigt som vi ger samhället de specialister det behöver

Hur tänker du?  Vad är hållbar utveckling?  Vad är bildning?

Hållbar utveckling

Från Miljö till Hållbar utveckling  Från natur till samhälle  Från det lokala till det globala  Från symptombehandling till (ifrågasättande) problemlösning

Från Miljöundervisning till UHU 1.Faktabaserad miljöundervisning 2.Normerande miljöundervisning 3.Utbildning för hållbar utveckling

Definition av Hållbar utveckling (Sustainable development)  ”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”  Från Brundtlandkommissionens arbete “Our Common Future”, 1987

Vad upplever du som det mest akuta hotet mot en hållbar utveckling?  Beskriv hotet kortfattat på lappen och sätt fast den i triangeln där du tycker problemet hör hemma… Socialt Ekonomiskt Ekologiskt

Vad krävs för att avvärja hotet och åstadkomma en mer hållbar utveckling ?  Skriv en ny lapp med lösning och placera i triangeln… Jämför! Socialt Ekonomiskt Ekologiskt

Olika illustrationer av de tre dimensionerna = olika perspektiv…. "the simultaneous pursuit of economic prosperity, environmental quality and social equity” "improving the quality of human life while living within the carrying capacity of supporting eco-systems." Sustainable development means…

Etiska perspektiv -Antropocentrisk -Biocentrisk -Ekocentrisk (fr Kerstin Anderssons bok ”Naturens värde och hållbar utveckling”, s.12)

Utbildning för hållbar utveckling - förutsätter och stimulerar  Tvärvetenskap  Kritiskt och kreativt tänkande  Bildning ? Över gränserna: Om CEMUS utbildning för förändring, 2010

Bildning Ekonomisk Ekologisk Social

Begreppet bildning  Den fria resan  Kanon  Perspektiv och kritiskt förhållningssätt

Spänningsfält

Wuppertalprismat Institutionell dimension Social dimension Miljö dimension Ekonomisk dimension Fördelning av bördan Omsorg Rättvisa Effektivitet – hushållning Tillgång Demokrati Source: The Wuppertal Institute,

Wuppertalprismat Institutionell dimension Social dimension Miljö dimension Ekonomisk dimension Fördelning av bördan Omsorg Rättvisa Effektivitet – hushållning Tillgång Demokrati REGLERING AV SYSTEMET VIA POLITISK ORGANISATION

Hållbarhet  Gränssnitt, interaktion och ömsesidigt beroende mellan de ekonomiska, sociala och miljömässiga områden  Den politiska sfären har rollen som "domare" som medlar i förhållande till de olika - och ofta oförenliga- anspråk som ensidigt gjorts av aktörerna i det sociala och ekonomiska områdena och med hänsyn till de övriga sfärerna (inklusive miljöområdet).

Prismadiskussion  Var i prismat finns ditt ämne idag?  Hur kan din undervisning göra det yrkesmässiga bildande och alternativt det bildande yrkesmässigt?

Slutkläm  Kan våra utbildningar hantera perspektivet hållbar utveckling, det oförutsägbara helhetsskapande lärande som vi kan kalla bildning och samtidigt hantera samhällets behov av specialistkompetens?

Utbildning för hållbar utveckling - förutsätter och stimulerar  Tvärvetenskap  Kritiskt och kreativt tänkande  Bildning! Använd det du redan gör Över gränserna: Om CEMUS utbildning för förändring, 2010

The ”Four Spheres” framework for sustainability Martin O’Connor (Ecological ComplexityEcological Complexity Volume 3, Issue 4Volume 3, Issue 4, December 2006, Pages 285–292 Complexity and Ecological Economics)

Human Capital Economic Capital Social Capital Natural Capital Human capital in the four capital model. The four capitals are the ”FUNDS” (tillgångar) of the ”three spheres” plus ”human capital” which is the ”go-between” of the three. The human organism is: A biological entity (natural sphere) A factor of production (economic sphere) A member of communities (social sphere) A political actor and citizen (political sphere)

SOCIALECONOMICENVIRON- MENTAL POLITICAL SOCIAL Forms of Collective identity and Community: THE SOCIAL SPHERE ECONOMIC Performance, Products and Output: THE ECONOMIC SPHERE ENVIRON- MENTAL Energy, Matter, Natural Cycles & Biodiversity: THE ENVIRONMENTA L SPHERE POLITICAL Coordination, Power & Governance: THE POLITICAL SPHERE

SOCIALECONOMICENVIRON- MENTAL POLITICAL SOCIAL Forms of Collective identity and Community: THE SOCIAL SPHERE ECONOMIC OPPORTUNITIES & IMPACT ”The economy v. the community” Performance, Products and Output: THE ECONOMIC SPHERE ENVIRON- MENTAL LIVING WITH (IN) NATURE Meanings, Values & Risks: sustaining what & for whom? ENVIRONMENTAL FUNCTIONS Pressure on & services of the environment Energy, Matter, Natural Cycles & Biodiversity: THE ENVIRONMENTA L SPHERE POLITICAL SOCIAL POLICY: Capacity of communities; citizen/public participation ECONOMIC POLICY Shaping the rules and limits of markets ENVIRONMENTAL POLICY Regulation of what counts as an environmental value Coordination, Power & Governance: THE POLITICAL SPHERE