Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Individuellt lärande tillsammans
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Närvaro!!.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Pedagogisk dokumentation
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Konsten att leda sig själv
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Svenska p Svenska p.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Etik och moral.
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
EcoCraft. Hur det är tänkt…. Härefter kommer ett antal påståenden. Det är inte åsikter eller något slags ”regelverk” Det handlar inte om rätt eller fel.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Design, något för snobbar?
Filosofi 1.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Personalpolitisk inriktning
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Fil dr. Bildspel om värdegrund B-Å Gustafsson © Bengt-Åke Gustafsson.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Design & Utvärdering, 5 poäng
Religion.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Vad har vi gjort hittills? Bekantat oss med olika systemutvecklingsmetoder Fått förståelse för hur de kan användas och varför Diskuterat logiken bakom dem

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Vad ska vi göra nu? Metoder använder vi oss av, räcker det att bara följa dem? Stoltermans undersökning och förklaring av vad en systemutvecklare gör Två föreläsningar: göra några centrala teman i litteraturen tydliga

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik 5 Studieobjekt: Systemdesign

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik 6

7 Design “Design är att uppfinna, välja, utveckla, utforma och bestämma ett “någots” funktioner, egenskaper, utseende, uppförande, möjligheter och begränsningar” Stolterman, s 9

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Designprocesser De processer där man (någon) medvetet tar sig an (blir tilldelad) en uppgift att skapa något. Det handlar alltså om en process och ett “något” som helst ska vara klart inom en viss tid och med en viss kvalitet Det som avgör om en process är en designprocess är om vi vill betrakta den som en sådan Ingen process är I sig en designprocess, men samtidigt kan de flesta processer betraktas som designprocesser En designprocess innebär alltid att aktivt och medvetet skapa, värdera och välja. I vissa fall även att konstruera och testa

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Stoltermans syfte Utgångspunkt: olika designprocesser, ur ett designteoretiskt perspektiv, kan betraktas på samma sätt. Syfte: Att utveckla en designteori som gör detta möjligt. Att utveckla en teori med vars hjälp vi kan förstå varför dessa processer betraktas så olika, men också varför det är möjligt att betraka dem på samma sätt Denna designteori bör utgöra en grund varifrån vi kan utveckla stöd och metoder för att på ett bättre sätt kunna utföra dessa designprocesser I detta fall hur vi kan utveckla metoder som stödjer en specifik designprocess; systemutvecklingsprocessen.

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Systemutveckling

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Praktikens anomalier Anomali: avvikelse från det normala, från en regel eller en lag, orimligt förhållande. Skillnad mellan hur någon vill att processen ska gå till och den faktiska designprocessen Längtan efter metod

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Den filosofiska klyftan Är vi satta I en värld som vi måste undersöka för att förstå eller skapar vi kontinuerligt den värld vi lever i? Teoretiskt arbete & metodutveckling - upplysningens ideal Praktikens värld, aktiva systemutvecklare - romantikens ideal

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Metod & rationalitet Vi uppfattar rationaliteten bakom en process när processen går att förstå, dvs när vi själva kan se varför en viss process har skett på ett visst sätt Om en metod ska bli begriplig och ett reellt stöd, så måste den på ett medvetet sätt reflektera en rationalitet. Dvs inte bara avbilda designerns handlingar och beskriva ett yttre stegvist förfarande Letar vi efter den rationalitet som är den rätta (upplysningens ideal)? Eller skapar vi en rationalitet (romantikens ideal)?

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Varför metod? Metoder skapas oftast för att: Flytta kunskap och ansvar från processens utövare till metoden Omvandla subjektberoende kunskaper till objektiverad form Kunskapen blir något som går att hantera och manipulera Vi “slipper” personberoende

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Processorienterad metod Regler och förslag för hur själva designprocessen ska genomföras Om processen genomförs enligt dessa regler så kommer resultatet, produkten att få de rätta önskade egenskaperna

Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Produktorienterad metod Metodens syfte är att föreskriva önskade egenskaper hos produkten och vad som konstituerar god kvalitet Grundläggande tanke: om designern vet målet för sin process, så kommer han själv att kunna lösa problemet med att ta sig dit.