Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Advertisements

V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Petter Börjesson. Vad har vi gjort Valt 10 småhus, ”typhus” Provtryckt samtidigt som värmekamera Energibesiktning Lönsamma energibesparingar, belok-modellen.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Energitillsyn enligt miljöbalken Martina Berg Örebro
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TMF – Trähus Årsmöte 2013 Gustaf Edgren| Maj 2013.
Miljödatastöd Maj % svarsfrekvens 45 svar från 75 verksamheter Svar representerar 9 av 10 Fomaprogram 24 stycken frågor Syfte och motivation Innehåll.
Cosmic R8.1 Landstinget har tagit ”go” beslutet..
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
En hållbar organisation
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Studie- och yrkesvägledning
Nätverket Svenska nus skolbesök
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Bästa utveckling för alla
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Pilotlänens rundabordssamtal
Konsten att läsa sakprosa
Boendestöd.
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
Energi- och klimatrådgivning i Stockholmsregionen
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting

Vad kan man när man är klar?
F-06 Femkamp – station 1 Skjuta hårt Hur hårt kan du skjuta?
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Öka effektiviteten och produktiviteten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Studie- och yrkesvägledning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Vilka är vi som deltar idag?
Länken till kommersialisering i försörjningssektorn
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Avrapportering barn och unga
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
STUDIECIRKLAR SOM METOD FÖR FÖRBÄTTRAD PALLIATIV VÅRD
Suicidpreventiv handlingsplan
Systematiskt kvalitetsarbete
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Öka effektiviteten och produktiviteten
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
FN-skolor i Sverige Aktuell karta över landets FN-skolor:
Ystad inför fyrfackssystem
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Förbundsordning Revidering och förändring
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Klimatläget Resultat 2019 Minskning Minskning Minskat 40 %
Fortbildning för pedagoger
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering

Vilka står bakom Nya Glasögon?

Vad är Nya Glasögon? 4.2 milj. kr från Energimyndigheten För utbildning av 500 yrkeslärare inom hållbart byggande och energieffektivisering Projekttid september 2015 – maj 2017 Genomförande hösten 2016 – vinter 2017 Utbildningstillfällen fördelade över hela landet som är uppdelad på två utbildningsomgångar Varje utbildningsomgång består av 3 dagar uppdelade på två block Utbildningen är kostnadsfri, skolan betalar endast för resor, logi och arbetstid. Skolan kan söka bidrag för halva kostnaden (resa, logi, arb.tid) hos SkolverketSkolverket

Omgång 1. 3 dagar st Block.1 1 dag Block 2 2 dagar Omgång 2. 3 dagar st Block.1 1 dag Block 2 2 dagar 500 yrkeslärare

Genomförande Block 1 Gemensam En dag Block 2 Uppdelade yrkesgrupper Tv å dagar, n å gon m å nad efter block 1 Deltagare: -Yrkesl ä rare -Naturkunskapsl ä rare m.fl. -Skolverket m.fl. Innehåll: -Inspiration - motivation föreläsningar -Globalt perspektiv -Vårt uppdrag och roll -Utvecklingsfrågor Dag 2 och 3: Bygg – enbart yrkeslärare Inneh å ll: Fokusomr å den - allm ä n kunskap om l å genergihus, energieffektiva klimatskal, isolering, k ö ldbryggor, luftt ä thet, fukt, Certifieringssystem, Byggmaterial, LCA m.fl. Exempel p å praktisk ö vning: T.ex. fota k ö ldbryggor med v ä rmekamera. Dag 2: EL och VVS Inneh å ll: Fokusomr å den - Belysningssystem, Ventilation, Ventilation och belysningsstyrning i ett system, F ö rnybar energi, Ny teknik - smarta system Praktisk ö vning: Provmontage med en materialleverant ö r Dag 3: EL Inneh å ll: Fokusomr å den - Sol och vindenergi, Belysningsstyrning/teknik. Praktisk ö vning: Bygg ihop en egen ö vningsmodul Dag 3: VVS Innehåll: Fokusområden- Rörisolering, solvärme, modernisering ventiler mm. Praktisk övning: Injustering

Projektmål - Nya Glasögon Utbilda 500 av ca 1500 yrkeslärare Ta fram utbildningsmaterial – hög tillgänglighet Ändringar el. kompletterande kommentarer till styrdokument för Gy-utbildningar 90% nöjda kursdeltagare 100% anger ökad kompetens efter utbildning