Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Hej och välkomna!.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hälsa, lärande och trygghet
Bra skolor kännetecknas av:
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Medarbetarundersökning 2007
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Individuell & differentierad lön
Strategiska perspektiv på verksamheten
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
Landsrapport Sverige 2013 Utbildningspolitiken Konsekvenser av legitimationsreformen 2011: Mer än 1000 överklaganden Introduktionsperioden haltar – svårt.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
SWOT-analys av affärsområde grundskola
SVERIGES CHEFSORGANISATION
LOKAL LÖNEBILDNING.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Utveckla lönebildningen
Din lön och din utveckling
Styrgruppen Vårdsamverkan Skaraborg, 8 november 2017
Competence Academy – Public Sector
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Presentationens avskrift:

Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare

Ledarskapet Legitimation och skärpta Behörighets- regler Kompetens- Utveckling Avtalen och HÖK 10 Initiativ på arbetsplatsen Övriga Författ- ningar Systematiskt kvalitetsarbete Tidsresurser Arbetets organisation

Framgångsrika skolkommuner 1.har bra ledare 2.tar reda på hur det går 3.lyfter fram kompetenta lärare 4.har höga förväntningar på alla 5.fångar upp barn i svårigheter 6.har tydlig ansvarsfördelning 7.har fungerande relationer 8.har samsyn om skolans mål

Vad säger forskningen?  Flexibla grupperingar  Systematisk självvärdering, erfarenhetsutbyte  Strategisk kompetensutveckling  Förtroendefulla relationer  Positivt ledarskap  Dialog – återkoppling  Tydlighet i förutsättningar, mandat, rutiner  Höga förväntningar

Ledarskapet är avgörande ”Målet är att varje skolenhet och dess ledning har mandat och förutsättningar att fullfölja sina uppgifter på ett sätt som gör att de kan utveckla och förbättra verksamheten.” HÖK 10, bilaga 4A

Ledarskapet är avgörande ”Ledarskapet i skolan måste utvecklas. För detta har skolchefer huvudansvaret. Det krävs närvarande pedagogiska ledare som, tillsammans med lärarna och deras fackliga företrädare, tar ansvar för förändringar och förbättringar som måste göras” HÖK 10, bilaga 4A

Verksamhetsutveckling och måluppfyllelse ”Läraruppdraget är komplext och ställer stora krav på varje lärare och ett professionellt samarbete dem emellan för att möjliggöra en ökad måluppfyllelse för elever.” (HÖK 10, bilaga 6)

Skollagen sett ur rektors perspektiv Rektors befogenheter Åtgärdsprogram Kvalitetsarbete Frånvarorapportering

 Klagomålshantering  Skolbibliotek  Elevhälsan  Skolskjuts

Skolledare i Lärarförbundet – strategier för arbetet Engagera och rekrytera fler medlemmar – kräver arbete på alla nivåer och i alla konstellationer Ledord i arbetet: Identitet och Attityd Identiteten i samhällsuppdrag och profession Attityden i samspel och samsyn

Lokal skolledarförening i avdelningen  Viktig roll i avdelningens arbete  Mer involverad i förbundspolitiska aktiviteter, men…  Eget företrädarskap och egen representation  Uppdatera/träffa överenskommelse om mandat och rollfördelning  Dra nytta av HÖK 10

Kontaktperson för skolledare Skolledarombu d Regional ombudsutbildning årligen

Skolledarföreningens verksamhetsplan Tre övergripande mål

Övergripande mål Det självklara valet för Sveriges skolledare Lön i relation till yrkets komplexitet, ansvar och kunskapskrav Skolledaryrket är ett yrke i och för utveckling

Skolledarföreningens verksamhetsplan  Skolledarföreningen är det självklara valet för Sveriges skolledare - Professionella skolledare syns och hörs - Överenskommelse mellan skolledarförening och avdelning - Skolledare representeras av skolledare - Skolledarombud finns i varje kommun - Medlemsantalet ökar med 350 per år

Skolledarföreningens verksamhetsplan  Skolledares löner värderas i relation till yrkets komplexitet, ansvar och kunskapskrav - Skolledares ansvar, mandat och roller är klargjorda - Skolledare anställs tillsvidare och på heltid - Lönerna ökar och baseras på alla skolledares rätt till löne- och medarbetarsamtal - Kunskap om gällande arbetstidsbestämmelser har ökat - Skolledare har egna skyddsombud

Skolledarföreningens verksamhetsplan  Skolledaryrket är ett yrke i och för utveckling - Skolledartjänster är attraktiva - Skolledares yrkesetiska kompetens har stärkts - Skolledare ökar sin kunskap om skolledarforskningens innehåll - Kompetensutvecklingsplaner för skolledare baseras på utvecklingssamtal - Skolledare har förutsättningar att leda det systematiska kvalitetsarbetet - Skolledare har god handlingsberedskap inför framtiden

Sammanfattning:  Arbeta för ökad samsyn skolledarförening - avdelning  Skolledare företräds av skolledare  Skolledarombud istf kontaktperson  Regional ombudsutbildning  Stöd/coachning i yrkesrollen  HÖK 10 som verktyg för skolledarnas förutsättningar  Möjlighet till forskarstöd