Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare
Ledarskapet Legitimation och skärpta Behörighets- regler Kompetens- Utveckling Avtalen och HÖK 10 Initiativ på arbetsplatsen Övriga Författ- ningar Systematiskt kvalitetsarbete Tidsresurser Arbetets organisation
Framgångsrika skolkommuner 1.har bra ledare 2.tar reda på hur det går 3.lyfter fram kompetenta lärare 4.har höga förväntningar på alla 5.fångar upp barn i svårigheter 6.har tydlig ansvarsfördelning 7.har fungerande relationer 8.har samsyn om skolans mål
Vad säger forskningen? Flexibla grupperingar Systematisk självvärdering, erfarenhetsutbyte Strategisk kompetensutveckling Förtroendefulla relationer Positivt ledarskap Dialog – återkoppling Tydlighet i förutsättningar, mandat, rutiner Höga förväntningar
Ledarskapet är avgörande ”Målet är att varje skolenhet och dess ledning har mandat och förutsättningar att fullfölja sina uppgifter på ett sätt som gör att de kan utveckla och förbättra verksamheten.” HÖK 10, bilaga 4A
Ledarskapet är avgörande ”Ledarskapet i skolan måste utvecklas. För detta har skolchefer huvudansvaret. Det krävs närvarande pedagogiska ledare som, tillsammans med lärarna och deras fackliga företrädare, tar ansvar för förändringar och förbättringar som måste göras” HÖK 10, bilaga 4A
Verksamhetsutveckling och måluppfyllelse ”Läraruppdraget är komplext och ställer stora krav på varje lärare och ett professionellt samarbete dem emellan för att möjliggöra en ökad måluppfyllelse för elever.” (HÖK 10, bilaga 6)
Skollagen sett ur rektors perspektiv Rektors befogenheter Åtgärdsprogram Kvalitetsarbete Frånvarorapportering
Klagomålshantering Skolbibliotek Elevhälsan Skolskjuts
Skolledare i Lärarförbundet – strategier för arbetet Engagera och rekrytera fler medlemmar – kräver arbete på alla nivåer och i alla konstellationer Ledord i arbetet: Identitet och Attityd Identiteten i samhällsuppdrag och profession Attityden i samspel och samsyn
Lokal skolledarförening i avdelningen Viktig roll i avdelningens arbete Mer involverad i förbundspolitiska aktiviteter, men… Eget företrädarskap och egen representation Uppdatera/träffa överenskommelse om mandat och rollfördelning Dra nytta av HÖK 10
Kontaktperson för skolledare Skolledarombu d Regional ombudsutbildning årligen
Skolledarföreningens verksamhetsplan Tre övergripande mål
Övergripande mål Det självklara valet för Sveriges skolledare Lön i relation till yrkets komplexitet, ansvar och kunskapskrav Skolledaryrket är ett yrke i och för utveckling
Skolledarföreningens verksamhetsplan Skolledarföreningen är det självklara valet för Sveriges skolledare - Professionella skolledare syns och hörs - Överenskommelse mellan skolledarförening och avdelning - Skolledare representeras av skolledare - Skolledarombud finns i varje kommun - Medlemsantalet ökar med 350 per år
Skolledarföreningens verksamhetsplan Skolledares löner värderas i relation till yrkets komplexitet, ansvar och kunskapskrav - Skolledares ansvar, mandat och roller är klargjorda - Skolledare anställs tillsvidare och på heltid - Lönerna ökar och baseras på alla skolledares rätt till löne- och medarbetarsamtal - Kunskap om gällande arbetstidsbestämmelser har ökat - Skolledare har egna skyddsombud
Skolledarföreningens verksamhetsplan Skolledaryrket är ett yrke i och för utveckling - Skolledartjänster är attraktiva - Skolledares yrkesetiska kompetens har stärkts - Skolledare ökar sin kunskap om skolledarforskningens innehåll - Kompetensutvecklingsplaner för skolledare baseras på utvecklingssamtal - Skolledare har förutsättningar att leda det systematiska kvalitetsarbetet - Skolledare har god handlingsberedskap inför framtiden
Sammanfattning: Arbeta för ökad samsyn skolledarförening - avdelning Skolledare företräds av skolledare Skolledarombud istf kontaktperson Regional ombudsutbildning Stöd/coachning i yrkesrollen HÖK 10 som verktyg för skolledarnas förutsättningar Möjlighet till forskarstöd