Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander: 6 Adjunkter: 27 Övriga Akademier och Sektioner: 3/12 Akademin för textil, teknik och ekonomi Akademin för textil, teknik och ekonomi Akademin för vård, arbetsliv och välfärd Akademin för vård, arbetsliv och välfärd Verksamhetsstöd Verksamhetsstöd Rektor: Björn Brorström
Anmälningsstatistik Program Planeringstal 1:a hand(Totalt) Förskollärarutbildningen Borås 96155(846) Förskollärarutbildningen Varberg 7267 (512) Förskollärarutbildningen (verksam) Borås 3293(216) Förskollärarutbildning (verksam) Värnamo 1645(145) Grundlärarutbildningen, Fritidshem 3236(280) Grundlärarutbildningen, F-3 Borås 5662 (332) Grundlärarutbildningen, F-3 Varberg 3227 (222) Grundlärarutbildningen, (294) Ämneslärarutbildningen, 7-9 (sv, eng, sva) 2422 (142) Masterprogram i pedagogiskt arbete 2024 (35)
Anmälningsstatistik 2016 – Fristående kurser Planeringstal 1:a hand (Totalt) Ateljerista, 30 hp (stängd)2055(90) Handledningsutbildning, 7,5 hp3030(42) Medie- och informationskunnighet i skolan, 7,5 hp 3020(82) Mentorsutbildning 7,5 hp3017(30) Svenska som andraspråk för lärare, 30 hp (stängd)30174(556) Invandrarakademin, 60 hp (stängd)2056(65) Svenska som främmande språk – nybörjarkurs*20 Svenska som främmande språk – fortsättningskurs*25 Engelska för lärare, åk 1-3, 1-15 hp (Lärarlyftet) 4057 Svenska som andraspråk, åk 1-3, 1-30 hp (Lärarlyftet) 4043 Svenska som andraspråk, åk 4-6, 1-30 hp (Lärarlyftet) 4040 Svenska som andraspråk, åk 7-9, 1-45 hp (Lärarlyftet)4042
Examenstillstånd Förskollärarexamen, 210hp Grundlärarexamen; Fritidshem, 180hp F – 3, 240hp 4 – 6, 240hp Ämneslärarexamen, Grundskolan årskurs 7 – 9; ma, fy, ke – ( vilande) sv, eng, ssa, 270hp Gymnasium: ma, ke – (vilande)
Styrdokument. Lokala mål på Högskolan i Borås: Tydlig integrering mellan ämneskunskaper och ämnesdidaktik Inkludering Informationssökningskompetens Digital kompetens Estetiska uttrycksformer Hållbar utveckling
Vision/övergripande mål-Fokusområden Sätta studentens lärande i centrum Öka forskningsvolymen 60/40 Utveckla kompletta akademiska miljöer Utveckla och implementera ett kvalitetsledningssystem vid akademin Initiera/implementera ett systematiskt /långsiktigt kvalitets- /utvecklingsarbete med fokus på: Flexibelt lärande Forsknings-, professions- och verksamhetsanknytning Profilering Ämnesöverskridande samarbeten Breddad rekrytering Internationalisering HU-förankring
Mentorsverksamhet. Förutsättningar: Grupp på ca 8 studenter + mentor. 3 träffar/termin á 90 min. Start termin 2- examen. Träffarna är obligatoriska. Plats: högskolan. Syfte: Den personliga utvecklingen och den sociala kompetensen ska medvetandegöras och utvecklas. Samspelet mellan teori och praktik synliggörs genom studentens frågor eller reflektioner. Förstå komplexiteten i yrkesrollen. Erfarenheter från såväl verksamhetsförlagda som högskoleförlagda studier ska bearbetas.
Kontaktuppgifter Programansvarig Grundlärare åk 4-6, VFU-ansvarig, samordnare för mentorsverksamheten för grundlärare och ämneslärare: tel: ,