Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca 1 500 Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förslag på Ny Organisation
Advertisements

38 minuter med tåget från Göteborg! 2 Att läsa på högskola Kostnadsfritt CSN bidrag och lån Läser ca 1,5 hp/vecka på helfart Eget ansvar Skiljer sig.
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Skolledarpiloten Lycksele kommun ht Processförare Bengt-Ove Åström
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Utbildningsdepartementet Budgetproposition för 2012 mm.
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
Verksamhetsförlagd utbildning 1, VFU1, OAU164 Projekt övningsförskolor
Verksamhetsplan och budget
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Utbildning i Fysisk Planering Vid BTH - Karlskrona
Välkomna!.
Bygg- och anläggningsprogrammet
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Universitetets organisation
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Röda Korsets Högskola Verksamhetsplan
Aktuella Utbildnings-frågor
Universitetets organisation
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
Bygg- och anläggningsprogrammet
Ny lärarutbildning start ht-11
Studie- och yrkesvägledning
Kompetenscentrum för flerspråkighet
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Högskolan i borås.
Årsrapporten 2018 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium!
Systembilden. Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkomna till gymnasieinformation
37 minuter med tåget från Göteborg!
Göteborgs universitet idag
Medicinska fakulteten Linköpings universitet
Lärares planeringsarbete!
Universitetets organisation
Timplan för grundskolorna i Angered
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Schyst offentlig upphandling
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf)
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Akademimöte AUE, september 2017
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Grundlärarutbildningarna
Välkomna.
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Folkhögskola – vad är det?
CUL: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning
Välkomna till Järla skola
En ny lärarutbildning, igen? Men hur ska den se ut?
Presentationens avskrift:

Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander: 6 Adjunkter: 27 Övriga Akademier och Sektioner: 3/12  Akademin för textil, teknik och ekonomi Akademin för textil, teknik och ekonomi  Akademin för vård, arbetsliv och välfärd Akademin för vård, arbetsliv och välfärd  Verksamhetsstöd Verksamhetsstöd Rektor: Björn Brorström

Anmälningsstatistik Program Planeringstal 1:a hand(Totalt)  Förskollärarutbildningen Borås 96155(846)  Förskollärarutbildningen Varberg 7267 (512)  Förskollärarutbildningen (verksam) Borås 3293(216)  Förskollärarutbildning (verksam) Värnamo 1645(145)  Grundlärarutbildningen, Fritidshem 3236(280)  Grundlärarutbildningen, F-3 Borås 5662 (332)  Grundlärarutbildningen, F-3 Varberg 3227 (222)  Grundlärarutbildningen, (294)  Ämneslärarutbildningen, 7-9 (sv, eng, sva) 2422 (142)  Masterprogram i pedagogiskt arbete 2024 (35)

Anmälningsstatistik 2016 – Fristående kurser Planeringstal 1:a hand (Totalt)  Ateljerista, 30 hp (stängd)2055(90)  Handledningsutbildning, 7,5 hp3030(42)  Medie- och informationskunnighet i skolan, 7,5 hp 3020(82)  Mentorsutbildning 7,5 hp3017(30)  Svenska som andraspråk för lärare, 30 hp (stängd)30174(556)  Invandrarakademin, 60 hp (stängd)2056(65)  Svenska som främmande språk – nybörjarkurs*20  Svenska som främmande språk – fortsättningskurs*25  Engelska för lärare, åk 1-3, 1-15 hp (Lärarlyftet) 4057  Svenska som andraspråk, åk 1-3, 1-30 hp (Lärarlyftet) 4043  Svenska som andraspråk, åk 4-6, 1-30 hp (Lärarlyftet) 4040  Svenska som andraspråk, åk 7-9, 1-45 hp (Lärarlyftet)4042

Examenstillstånd  Förskollärarexamen, 210hp  Grundlärarexamen;  Fritidshem, 180hp  F – 3, 240hp  4 – 6, 240hp  Ämneslärarexamen,  Grundskolan årskurs 7 – 9; ma, fy, ke – ( vilande) sv, eng, ssa, 270hp  Gymnasium: ma, ke – (vilande)

Styrdokument. Lokala mål på Högskolan i Borås:  Tydlig integrering mellan ämneskunskaper och ämnesdidaktik  Inkludering  Informationssökningskompetens  Digital kompetens  Estetiska uttrycksformer  Hållbar utveckling

Vision/övergripande mål-Fokusområden  Sätta studentens lärande i centrum  Öka forskningsvolymen 60/40  Utveckla kompletta akademiska miljöer  Utveckla och implementera ett kvalitetsledningssystem vid akademin  Initiera/implementera ett systematiskt /långsiktigt kvalitets- /utvecklingsarbete med fokus på:  Flexibelt lärande  Forsknings-, professions- och verksamhetsanknytning  Profilering  Ämnesöverskridande samarbeten  Breddad rekrytering  Internationalisering  HU-förankring

Mentorsverksamhet.  Förutsättningar: Grupp på ca 8 studenter + mentor. 3 träffar/termin á 90 min. Start termin 2- examen. Träffarna är obligatoriska. Plats: högskolan.  Syfte: Den personliga utvecklingen och den sociala kompetensen ska medvetandegöras och utvecklas. Samspelet mellan teori och praktik synliggörs genom studentens frågor eller reflektioner. Förstå komplexiteten i yrkesrollen. Erfarenheter från såväl verksamhetsförlagda som högskoleförlagda studier ska bearbetas.

Kontaktuppgifter  Programansvarig Grundlärare åk 4-6, VFU-ansvarig, samordnare för mentorsverksamheten för grundlärare och ämneslärare: tel: ,