© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation 11.12.2015 lösningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med
Advertisements

Uppgifterna är lösta med Microsoft PowerPoint programmet
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2014Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014 Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar Den i examen använda motorbåten.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation exempellösningar.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad.
Examen i skärgårdsnavigation Modellösningar
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 7 – Spelsystem Försvarsspel – 11.00Fika – 12.30Praktik 7.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
När solstrålarna träffar jorden rakt uppifrån kallar vi det att den står i zenit. Detta kan ske mellan vändkretsarna. Vid nordpolen träffar solstrålarna.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
1 Copyright Finlands Navigationsförbund 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation lösningar Den.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,2 m och höjd 3,4 m. Till.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Benjamin Franklin upptäckte att åska är elektricitet.
Klimat och miljö.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Religion - vad är det?.
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Kort om | skötselråd.
Jorden Och Livets utveckling
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Elektriska urladdningar
KFK Riksnavträning /Anders Tr.
Naturresurser; vatten
Väder.
Ett Hållbart ekosystem i rymden
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Ett land och ett folk i flera länder
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Introduktion till halvledarteknik
Wordgenomgång.
Värme flödar alltid från det varmare till det kallare.
Sally R utvecklar en ny typ av ventilationslösning för fastigheter, som sänker energikostnaden och garanterar ett hälsosamt inomhusklimat.
Manual Styrande dokument.
Hur många kilo kött äter vi per person?
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Om Jordklotets historia
Kreativa diagram Presentationsteknik.com
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Kurs mindfulness Studenthälsan
KLIMAT OCH VÄDER.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
LOKOMOTIVET!!!.
Vad påverkar jordens klimat?
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
El Niño/Southern oscillation
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Klimat.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Solinstrålning Jordens varmaste områden finns nära ekvatorn, i tropikerna, och de kallaste vid polerna. I tropikerna är det mycket varmt eftersom solen.
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Presentationens avskrift:

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar. Väderrapporten för sjöfarande kl Utsikterna fram till i morgon bitti: Finska viken, nordlig till ostlig vind 2–5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° E om inte annat nämns i uppgiften. Koordinaterna i denna examen är angivna med engelska beteckningar N=North=N=Nord, E=East=O=Ost 1 Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi kl är din position 59°25,5’N 023°07,5’E. Du planerar din rutt mot havsfyren Osmussaar. (I den svenska examen gavs fel latitud= 59°29,5’N som här är korrigerad för att motsvara det finska originalet=samma lösningsmodell) a)Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) Kög = 135  HW tid Sökt tid18.50 Δh 3 h före HW HW m MRs=4,0m LW ,4 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,7 m (närmare neap) Ks= 090 o Kustnavigation Fs= Höjdskillnaden/MRn * RateNp= 2,7m/2,4m*3,1kn=3,5 kn

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3 b)Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den nordostliga vinden förorsakar 7° avdrift. Din fart är 7 knop. (3p) c)När skulle du vara på 2 sjömils avstånd från havsfyren (1p) Ks =090  Fs = 3,5 kn Fgv = 7 kn Fög = 9 kn Kgv vind Kgv = 155  a = - 7  K = 148  m = - 6  Km = 142  d = + 8  Kk = 150  Kög = 135  Dög = 10,4 M - 2 M = 8,4 M Fög = 9 kn Start kl Körtid 56 Framme kl Kög = 135  Kgv = 155  Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi ungefär klockan närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,2 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 1,0 m. Djupet i hamnen är, enligt sjökortet, 1,2 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m -2h 45 min Vi läser från tabellen: HW = 3,2 m 1013 LW = 0,3 m 0400 Vi kommer in klo HW kl Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5 3.Bestickpunkten är 59°56,0’N 025°27,5’E. Havsfyren Kalbådagrund pejlas 45° om styrbord klockan och tvärs om styrbord klockan Båtens kompasskurs är 350° och farten 6 knop. a)Vilken är din position klockan 12.20? (2p) Kk = 350 o d = - 1 o Km = 349 o m = + 6 o K = 355 o K = 355  sv = + 90 o 445   B = 085 o Fart = 6 kn Tid = 30 min 59°58,9’N 025°30,0’E Bp K = 355 o B = 085 o 3M Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3.b) Bestickpunkten är 60°00,0’N 025°04,7’E. Då du korsar 11,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Eestiluoto, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 017°. Reservkompassen visar kompasskurs 120°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (1p) B = 026  m = - 6  Bm = 020  Bk = -017  d = + 3  På kompasskursen 120° ts = 026  6 Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 4.Bestickpunkten är 59°57,0’N 025°09,0’E. Du styr kompasskurs 230° och farten är 6 knop. Klockan pejlar du havsfyren Helsinki i bogvinkel 35°om styrbord och klockan i dubbel bogvinkel om styrbord. Vilken är din position klockan 15.15? (3p) Kk = 230  d = + 3  Km = 233  m = + 6  K = 239  sv = +35 o B = 274 o K = 239  sv = + 70  B = 309  Fart = 6kn Tid = 30 min Bp B = 274  B = 309 o K = 239  3M 59°55,0’N 025°00,0’E Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5.Bestickpunkten är 59°42,0’N 025°31,5’E. Du styr kompasskurs 260° och farten är 12 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Juminda i kompassbäring 151° och klockan havsfyren Keri i kompassbäring 236°. Vilken är din position klockan (3p) Kk = 260  d = + 8  Km = 268  m = + 6  K = 274  Bk = 151  tf = 14  B = 165  Bk = 236  tf = + 14  B = 250  Fart = 12 kn Tid = 30 min Bp K = 274  B = 165  6 M B = 165  B = 250  59°44,6’N 025°16,0’E Kustnavigation K = 274  tf= +8° +6°= 14 °

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 6.Bestickpunkten är 59°48,5’N 024°17,9’E. Du styr kompasskurs 050° och farten är 8 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Porkkala i kompassbäring 340° och klockan i kompassbäring 265°. Vilken är din position klockan 18.30? (2p) KK = 050  d = + 4  Km = 054  m = + 6  K = 060  Bk = 340  tf = + 10  B = 350  Bk = 265  tf = + 10  B = 275  Fart = 8kn tid = 30 min B = 350  B = 275  K = 060  59°51,9’N 024°26,0’E B = 350  4 M Bp Kustnavigation tf= +4° +6°= 10°

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 7.Bestickpunkten är 60°03,5’N 025°27,0’E. Du pejlar med huvudkompassen havsfyren Kalbådagrund i kompassbäring 130° och havsfyren Porvoon Majakka i kompassbäring 040°. Du styr kompasskurs 049°. Bestäm din position! (2p) Kk = 049  d = + 4  Bk = 053  m = + 6  K = 059  Bk = 130  tf = + 10  B = 140  Bk = 040  tf = + 10  B = 050  60°02,9’N 025°29,5’E B = 050  B = 140  10 Bp Kustnavigation tf= +4° +6°=10°

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 8.En vindstilla natt när din position är 60°03,0’N 025°03,0’E styr du kompasskurs 093°. Du har för avsikt att köra till 9 m farleden och följa farleden till Ytter Tjärhällen. a)Rita din ruttplan för radarnavigering i sjökortet; när du navigerar använder du radarns VRM och EBL. (1p) Kk = 093  d = + 0  Km = 093  m = + 6  K = 099  De numrerade målen 1, 3 och 4 används som styrmärken 1 och 2 girpunkter 040  002  Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi girpunkt /VRM 0,8 M, EBL VRM 2,7 M, EBL b)Hur bestämmer du girpunkterna och hur gör du kurskontrollen? (1p) 3 2 girpunkt /VRM 0,5 M, EBL 4 4 Racon Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi c)Ange girpunkternas koordinater? (1p) 60°02,1’N 025°14,9’E 60°04,2’N 025°18,4’E Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Rätt Fel a)Havsbottnens form påverkar inte vågornas egenskaper (1p) b)Regnskurar och snöfall syns bra på radarskärmen (1p) c)Våghöjden anges i meter (1p) a)Gyrokompassen är beroende av jordens magnetfält (1p) 9.Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel: 14 Kustnavigation

© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 10 a)Hur bildas advektionsdimma? (1p) Advektionsdimma uppstår, då varm och fuktig luft strömmar över ett kallt hav. Med radiostation menas fartygets alla sändande och mottagande radioanläggningar såsom Sjö-VHF, radar, DSC-apparatur. c)Hur uppstår sjöbrisen? (1p) Sjöbrisen uppstår då solen värmer land och hav. Landområden uppvärms snabbare. Den varma lättare luften över land stiger uppåt och och ett undertryck uppstår. Ersättande luft strömmar in från det kallare havet samtidigt som den varma luften i de övre luftlagren strömmar i motsatt riktning. b) Förklara kort vad som menas med fartygets radiostation. (1p) 15 Kustnavigation Varm fuktig luft Kallt vatten Dimma uppstår