Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,"— Presentationens avskrift:

1 Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar (Head up). Väderrapport för sjöfarande kl Utsikter till i morgon bitti: Finska viken, sydlig till västlig vind 2-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° E, om inte annat nämns i uppgiften.

2 Tidsskillnad 3h jälkeen HW
kl är din position 59°35,7’N 022°45,2’E. Du planerar din färd mot havsfyren Bengtskär. Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) Kög = 315 HW tid Sökt tid Tidsskillnad 3h jälkeen HW HW ,1 m MRs=4,0m LW ,2 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,9 m (neap) Ks= 270o

3 Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322
Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 5° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv Ks =270 Fs = 3,7kn Kgv = 335 Vind Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322 Kög = 315 Fgv = 8 kn Fög = 10,2 kn När är du på 1 sjömils avstånd från havsfyren? (1p) Kög = 315 Dög = 10,9 M - 1 M = 9,9 M Fög = 10,2 kn Start kl Körtid Framme kl

4 Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m
ungefär klockan närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,2 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är enligt sjökortet 1,0 m När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m Från tabellen: LW = 0,3 m HW = 3,1 m Ankomst kl 1624 -3h

5 K = 251 Kk = 240o sv = + 45 d = + 5o B = 296 Km = 245o m = + 6o
Din bestickpunkt är 59°50,5’N 024°28,0’E. Havsfyren Porkkala pejlas i bogvinkel 45° om styrbord klockan och tvärs om styrbord klockan Båtens kompasskurs är 240° och farten 8 knop. Vilken är din position klockan 13.20? (2p) K = 251 sv = + 45 B = 296 Kk = 240o d = + 5o Km = 245o m = + 6o K = 251o B = 296 K = 251 sv = + 90o B = 341o B = 341o Bp Fart = 8kn Tid = 30 min 4M K = 251o 59°48,3’N 024°21,0’E

6 Kk = 050 tf=d+m d = + 4 Km = 054 d= +4° 59°42,3’N m = + 6 m= +6°
Din bestickpunkt är 59°38,5’N 024°27,0’E. Du styr kompasskurs 050° och farten är 8 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Naissaar N i kompassbäring 155° och klockan havsfyren Tallinnamadal i kompassbäring 075°. Vilken är din position klockan 16.30? (3p) K = 060 Kk = 050 d = + 4 Km = 054 m = + 6 K = 060 tf=d+m d= +4° m= +6° tf= +10° 59°42,3’N 024°35,3’E B = 085 4 M B= 165 Bk = 155 tf = +10 B = 165 ks = 075 tf = +10 B = 085 Bp Fart = 8 kn Tid = 30 min B = 165

7 Kk = 060 tf=d+m 59°46,5’N d = + 4 025°05,0’E Km = 064 d = +4°
Din bestickpunkt är 59°43,5’N 024°54,0’E. Du styr kompasskurs 060° och farten är 10 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Keri i kompassbäring 125° och klockan i kompassbäring 190°. Vilken är din position klockan 18.35? (2p) Kk = 060 d = + 4 Km = 064 m = + 6 K = 070 tf=d+m d = +4° m = +6° tf = +10° 59°46,5’N 025°05,0’E K = 070 5 M B = 135 Bk = 125 tf = 10 B = 135 Bk = 190 tf = +10 B = 200 Bp Fart = 10kn Tid = 30 min B = 135 B = 200

8 Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43
Din bestickpunkt är 59°55,0’N 025°32,0’E. Du styr kompasskurs 330° och farten är 6 knop. Klockan pejlar du havsfyren Kalbådagrund i bogvinkel 43° om styrbord och klockan i bogvinkel 86° om styrbord. a) Vilken är din position kl (2p) Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43 380° - 360° B = 020 B = 063 K = 337 2,5 M B = 020 K = 337 sv = + 86 423° - 360° B = 063 59°58,0’N 025°31,5’E Bp Fart = 6 kn Tid = 25 min

9 Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270°
Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270°. Då du kört 55 min på nämnda kurs, pejlar du havsfyren Helsinki i styrbordsvinkel 318°. Vilken är båtens fart? (1p) K = 285 11 M B = 243° Kk = 270 d = + 9 Km = 279 m = + 6 K = 285 K = 285 sv = 318° 603° - 360° B = 243°

10 B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5
Din bestickpunkt är 60°03,5’N 025°18,0’E. Då du korsar 9,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Söderskär, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 029°. Reservkompassen visar kompasskurs 280°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5 för kompasskursen 280° Bp

11 Öster om havsfyren Prangli SE kör du längs farleden på rättvisande kurs 009°. Din avsikt är att köra söder om havsfyren Keri för att besöka havsfyren Tallinnamadal. Du hamnar i tjock dimma och sikten försvinner helt. För situationen har du en färdigt uppgjord ruttplan för navigering med radar. Då sikten försvinner, befinner du dig i farleden och din kompasskurs är 004°. Enligt radarobservationer är havsfyren Prangli SE i styrbordsvinkel 261° och avståndet till fyren är 0,7 M. Rita på examensjökortet den ovannämnda ruttplanen, från denna plats till havsfyren Tallinnamadal, med alla utmärkningar. (2p) 1 girpunkt VRM VRM Keri K = 346° m = - 6° Km = 340° d = +0° Kk = 340° 1 VRM VRM Tallinnamadal K = 290° m = - 6° Km = 284° d = - 8° Kk = 276° VRM

12 Nämn fyra viktiga saker som bör observeras vid planeringen av radarrutten. (1p)
Den styrda kompasskursen Tydliga styrmärken Farliga mål (säkerhetsavstånd) passageavstånd Fastställande av girpunkter Möjlighet att efter slutförd gir granska att giren har lyckats Berätta kort om radarfyrens funktionsprincip. (1p) Radarfyrarna, dvs Racon (Radar Responder Beacon) är fyrar som har både mottagare och sändare. Då ett fartyg som använder radare, närmar sig fyren, tar fyren emot radarsignalen. Radarsignalen avfyrar radarfyrens svarssignal, i skepnad av en tecken. Detta betyder att radaranvändaren ser på radarskärmen ett, bakåt från fyren utgående tjockt streck eller punktstreck. Svarssignalen börjar genast bakom fyren och fortsätter utåt från radarskärmens centrum sett. Radarfyren sänder svarssignalen i repriser, så att inte radarfyrarnas signaler överskuggar viktiga radarmål.

13 9 Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel rätt fel a) Territorialhavet är en zon, som är omedelbart ansluten till det inre territorialvattnet (1p) b) En sjö-VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd c) Radarpulsen reflekteras bättre från en buktig yta än en plan yta (1p) d) En GPS-navigator kan inte fungera som ersättare för magnetkompassen (1p)

14 10 Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta våghöjden på Norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan den högsta enskilda vågen då vara? (1p) Till och med dubbelt så hög, dvs 5 m. Vågorna har tre centrala egenskaper, vilka är de? (1p) Längd, höjd, lutning När ges varning för hård vind, på havsområdet och på Saimen? (1p) Då vindhastigheten är 14 – 20 m/s.


Ladda ner ppt "Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,"

Liknande presentationer


Google-annonser