© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar. Väderrapporten för sjöfarande kl Utsikterna fram till i morgon bitti: Finska viken, nordlig till ostlig vind 2–5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° E om inte annat nämns i uppgiften. Koordinaterna i denna examen är angivna med engelska beteckningar N=North=N=Nord, E=East=O=Ost 1 Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi kl är din position 59°25,5’N 023°07,5’E. Du planerar din rutt mot havsfyren Osmussaar. (I den svenska examen gavs fel latitud= 59°29,5’N som här är korrigerad för att motsvara det finska originalet=samma lösningsmodell) a)Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) Kög = 135 HW tid Sökt tid18.50 Δh 3 h före HW HW m MRs=4,0m LW ,4 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,7 m (närmare neap) Ks= 090 o Kustnavigation Fs= Höjdskillnaden/MRn * RateNp= 2,7m/2,4m*3,1kn=3,5 kn
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3 b)Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den nordostliga vinden förorsakar 7° avdrift. Din fart är 7 knop. (3p) c)När skulle du vara på 2 sjömils avstånd från havsfyren (1p) Ks =090 Fs = 3,5 kn Fgv = 7 kn Fög = 9 kn Kgv vind Kgv = 155 a = - 7 K = 148 m = - 6 Km = 142 d = + 8 Kk = 150 Kög = 135 Dög = 10,4 M - 2 M = 8,4 M Fög = 9 kn Start kl Körtid 56 Framme kl Kög = 135 Kgv = 155 Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi ungefär klockan närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,2 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 1,0 m. Djupet i hamnen är, enligt sjökortet, 1,2 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 1,0 m – 1,2 m = 2,0 m -2h 45 min Vi läser från tabellen: HW = 3,2 m 1013 LW = 0,3 m 0400 Vi kommer in klo HW kl Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5 3.Bestickpunkten är 59°56,0’N 025°27,5’E. Havsfyren Kalbådagrund pejlas 45° om styrbord klockan och tvärs om styrbord klockan Båtens kompasskurs är 350° och farten 6 knop. a)Vilken är din position klockan 12.20? (2p) Kk = 350 o d = - 1 o Km = 349 o m = + 6 o K = 355 o K = 355 sv = + 90 o 445 B = 085 o Fart = 6 kn Tid = 30 min 59°58,9’N 025°30,0’E Bp K = 355 o B = 085 o 3M Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 3.b) Bestickpunkten är 60°00,0’N 025°04,7’E. Då du korsar 11,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Eestiluoto, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 017°. Reservkompassen visar kompasskurs 120°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (1p) B = 026 m = - 6 Bm = 020 Bk = -017 d = + 3 På kompasskursen 120° ts = 026 6 Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 4.Bestickpunkten är 59°57,0’N 025°09,0’E. Du styr kompasskurs 230° och farten är 6 knop. Klockan pejlar du havsfyren Helsinki i bogvinkel 35°om styrbord och klockan i dubbel bogvinkel om styrbord. Vilken är din position klockan 15.15? (3p) Kk = 230 d = + 3 Km = 233 m = + 6 K = 239 sv = +35 o B = 274 o K = 239 sv = + 70 B = 309 Fart = 6kn Tid = 30 min Bp B = 274 B = 309 o K = 239 3M 59°55,0’N 025°00,0’E Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 5.Bestickpunkten är 59°42,0’N 025°31,5’E. Du styr kompasskurs 260° och farten är 12 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Juminda i kompassbäring 151° och klockan havsfyren Keri i kompassbäring 236°. Vilken är din position klockan (3p) Kk = 260 d = + 8 Km = 268 m = + 6 K = 274 Bk = 151 tf = 14 B = 165 Bk = 236 tf = + 14 B = 250 Fart = 12 kn Tid = 30 min Bp K = 274 B = 165 6 M B = 165 B = 250 59°44,6’N 025°16,0’E Kustnavigation K = 274 tf= +8° +6°= 14 °
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 6.Bestickpunkten är 59°48,5’N 024°17,9’E. Du styr kompasskurs 050° och farten är 8 knop. Klockan pejlar du med huvudkompassen havsfyren Porkkala i kompassbäring 340° och klockan i kompassbäring 265°. Vilken är din position klockan 18.30? (2p) KK = 050 d = + 4 Km = 054 m = + 6 K = 060 Bk = 340 tf = + 10 B = 350 Bk = 265 tf = + 10 B = 275 Fart = 8kn tid = 30 min B = 350 B = 275 K = 060 59°51,9’N 024°26,0’E B = 350 4 M Bp Kustnavigation tf= +4° +6°= 10°
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 7.Bestickpunkten är 60°03,5’N 025°27,0’E. Du pejlar med huvudkompassen havsfyren Kalbådagrund i kompassbäring 130° och havsfyren Porvoon Majakka i kompassbäring 040°. Du styr kompasskurs 049°. Bestäm din position! (2p) Kk = 049 d = + 4 Bk = 053 m = + 6 K = 059 Bk = 130 tf = + 10 B = 140 Bk = 040 tf = + 10 B = 050 60°02,9’N 025°29,5’E B = 050 B = 140 10 Bp Kustnavigation tf= +4° +6°=10°
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 8.En vindstilla natt när din position är 60°03,0’N 025°03,0’E styr du kompasskurs 093°. Du har för avsikt att köra till 9 m farleden och följa farleden till Ytter Tjärhällen. a)Rita din ruttplan för radarnavigering i sjökortet; när du navigerar använder du radarns VRM och EBL. (1p) Kk = 093 d = + 0 Km = 093 m = + 6 K = 099 De numrerade målen 1, 3 och 4 används som styrmärken 1 och 2 girpunkter 040 002 Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi girpunkt /VRM 0,8 M, EBL VRM 2,7 M, EBL b)Hur bestämmer du girpunkterna och hur gör du kurskontrollen? (1p) 3 2 girpunkt /VRM 0,5 M, EBL 4 4 Racon Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi c)Ange girpunkternas koordinater? (1p) 60°02,1’N 025°14,9’E 60°04,2’N 025°18,4’E Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Rätt Fel a)Havsbottnens form påverkar inte vågornas egenskaper (1p) b)Regnskurar och snöfall syns bra på radarskärmen (1p) c)Våghöjden anges i meter (1p) a)Gyrokompassen är beroende av jordens magnetfält (1p) 9.Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel: 14 Kustnavigation
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi 10 a)Hur bildas advektionsdimma? (1p) Advektionsdimma uppstår, då varm och fuktig luft strömmar över ett kallt hav. Med radiostation menas fartygets alla sändande och mottagande radioanläggningar såsom Sjö-VHF, radar, DSC-apparatur. c)Hur uppstår sjöbrisen? (1p) Sjöbrisen uppstår då solen värmer land och hav. Landområden uppvärms snabbare. Den varma lättare luften över land stiger uppåt och och ett undertryck uppstår. Ersättande luft strömmar in från det kallare havet samtidigt som den varma luften i de övre luftlagren strömmar i motsatt riktning. b) Förklara kort vad som menas med fartygets radiostation. (1p) 15 Kustnavigation Varm fuktig luft Kallt vatten Dimma uppstår