Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grundskoleförordningen
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Lite statistik och några förslag
Bedömning och betygsättning
Tilläggsersättning för nyanlända
Nyanlända elever.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015

Nya bestämmelser om nyanlända i skollagen Den 1 januari 2016 träder nya bestämmelser i skollagen i kraft som reglerar nyanländas rätt till utbildning Bestämmelserna berör till mestadel eleverna i grundskolan och återfinns huvudsakligen i 3 kap 12 a-f §§skollagen.

Bakgrund till ny lagstiftning  Ett särskilt regelverk för nyanlända elever saknas i befintlig lagstiftning  Det finns stora skillnader i hur väl kommunerna klarar av att organisera mottagandet och undervisningen av dessa elever.  Identifierade problem;  Det kan ta lång tid innan eleverna får delta i undervisning  Skolorna skaffar sig inte kunskap om elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig undervisning  Eleverna fastnar i förberedelseklasser  Eleverna får mindre undervisningstid än jämnåriga elever  Det kan ta lång tid innan eleverna får delta i undervisning  Skolorna skaffar sig inte kunskap om elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig undervisning  Eleverna fastnar i förberedelseklasser  Eleverna får mindre undervisningstid än jämnåriga elever

Syftet med de nya bestämmelserna  Huvudsyftet är att ge nyanlända elever de bästa förutsättningarna att uppnå målen - införa krav på att alla huvudmän ska vidta vissa åtgärder i fråga om nyanlända i syfta att öka likvärdigheten - Införa ytterligare möjligheter för rektorerna att anpassa undervisningen

Sammanfattning av nya bestämmelser 1.En definition av nyanländ införs 2.Krav på bedömning av en nyanländ elevs kunskaper införs 3.Bedömningen ska utgöra underlag för beslut om placering i årskurs och undervisningsgrupp, hur undervisningen ska planeras och hur tiden ska fördelas mellan ämnena 4.En nyanländ ska placeras i en lämplig årskurs inom två månader från mottagandet. 5.En nyanländ ska placeras i en undervisningsgrupp inom två månader från mottagandet. 6.Utökade möjligheter att besluta om prioriterad timplan 7.En nyanländ får delvis undervisas i förberedelseklass 8.Bestämmelse om garanterad undervisningstid för nyanlända införs 9.Bestämmelser införs om att särskilt stöd inte ska tillämpas om stödbehovet kan tillgodoses genom en åtgärd till stöd för nyanlända.

Definitionen - nyanländ Med nyanländ avses den som 1. har varit bosatt utomlands, 2. nu är bosatt i landet, och 3. har påbörjat sin utbildning här senare än höstterminens start det kalenderår då han eller hon fyller sju år. En elev ska inte längre anses vara nyanländ efter fyra års skolgång här i landet.

Exempel p.3 Elev 9 år, vid ankomst  Påbörjade skolan vid ankomst Elev 6 år, vid ankomst  Påbörjade skolan vid 8 års ålder – levde gömd under några år Omfattas av begreppet nyanländ

Bedömning av elevernas kunskaper Det införs krav på att en nyanländ elevs kunskaper skyndsamt ska bedömas om ej uppenbart obehövligt. Vissa andra elevers kunskaper ska också bedömas, om det behövs – rektor avgör. Resultatet av bedömningen ska ingå i underlaget för beslut om placering i årskurs och undervisningsgrupp samt för hur undervisningen ska planeras och hur tiden ska fördelas mellan ämnena

Bedömning av kunskaper för vissa andra elever Började skolan ht, sju år  Ankom sent på våren till förskoleklass, brister i svenska språket  Ankom längre tid före skolstart, brister i svenska språket - Bedömning av kunskaper i svenska då de ej läst andra ämnen Vid något tillfälle gått i skolan i Sverige och efter att ha bott utomlands återvänt till Sverige  Oavsett när eleven började skolan  ex. nyanländ påbörjar vid ordinarie skolstart, bor utomlands i fem år, återvänder till Sverige  Vuxit upp i Sverige och påbörjat utbildning, bott utomlands, återvänder.

Placering i årskurs och undervisningsgrupp  En nyanländ elev ska inom två månader från mottagande i skolväsendet placeras i en årskurs som är lämplig med hänsyn till elevens; - ålder - förkunskaper och -personliga förhållanden i övrigt.  Inom samma tid, d.v.s. två månader ska eleven placeras i en undervisningsgrupp (ej FBK).

Prioriterad timplan Det införs en möjlighet att omfördela tiden mellan olika ämnen för en nyanländ elev Timmar bör endast få omfördelas till ämnet svenska eller svenska som andraspråk En elev bör få ha en sådan prioriterad timplan i högst ett år. Vid beslut om prioriterad timplan får inte avvikelser från de ämnen och mål som gäller för utbildningen göras

Garanterad undervisningstid  Nyanlända elever ska efter placering i en årskurs få minst lika många timmars undervisning som återstår för övriga elever i samma årskurs under den kvarvarande skoltiden till och med den högsta årskursen.

Förberedelseklass  En nyanländ elev som saknar tillräckliga kunskaper i det svenska språket för att kunna följa och tillgodogöra sig den ordinarie undervisningen ska delvis få undervisas i förberedelseklass.  Ej obligatoriskt att inrätta förberedelseklasser  En elevs undervisning i förberedelseklass i ett visst ämne ska avbrytas så snart eleven bedöms ha tillräckliga kunskaper för att kunna delta i den ordinarie undervisningen i ämnet.  Undervisning i förberedelseklass ska inte få pågå längre än två år.  Geografisk närhet till ordinarie undervisningsgrupp ska eftersträvas

Särskilt stöd  Bestämmelserna om särskilt stöd och åtgärdsprogram ska inte tillämpas om en elevs stödbehov bedöms kunna tillgodoses genom en åtgärd till stöd för nyanlända elever.  Detta betyder att särskilt stöd inte ska ges om skolan bedömer att eleven genom t.ex. prioriterad timplan och undervisning i förberedelseklass har förutsättningar att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.